به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۰ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۱۵۳۴۴۲
رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران:

خطاهای مدیریتی وضعیت جامعه را پیچیده‌ کرده

گروه جامعه: رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: فراز و فرودهای داخلی و هزینه‌هایی که خطاهای مدیریتی در دوره‌های گوناگون برای کشور پدید آورده، وضعیت امروز جامعه ایرانی را پیچیده‌تر کرده است.
خطاهای مدیریتی وضعیت جامعه را پیچیده‌ کرده
الهام فخاری در آستانه سالروز حادثه هوایی دوازدهم تیر در نطق پیش از دستور  خود در هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران، گفت: امروز در جهانی به سر می‌بریم که شکل‌هایی از خشونت سازمان‌یافته، شبکه‌ی بازرگانی خشم، خشونت و نیرنگ و فناوری‌های نوین برای به خدمت گرفتن اکثریت در راستای تامین منافع اقلیت بیش از همیشه رخ می‌نماید.این عضو شورا ادامه داد: کارخانه‌ها و انبارهای اسلحه‌سازی متورم هستند و بیش از همه کودکان و نوجوانان قربانی این تجارت خونین به شمار می‌روند. فشار آوردن به ملت‌ها از بیرون یا فشار بر مردم از درون برای وادار کردن به پذیرش زور، چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و فناوری و تباه کردن زندگی نسل‌ها و فروریختن بیش از پیش طبقه متوسط، امروز هم پیش رویمان رخ می‌دهد.وی گفت:روند ویرانگری سامانه‌های زیستی و زیست‌بوم زمین، هوا و آب را بیش از گذشته برای همه جانداران ناپایدار کرده است. این وضعیت پیامد یک‌سویه‌نگری‌ها و برنامه‌های پیدا و پنهان زورمداران همراه با خطاهای مردمان و مدیران است.فخاری با اشاره به تاریخ معاصر کشور، افزود: جامعه ایرانی در سراسر تاریخ و به ویژه تاریخ یک سده کنونی هزینه‌ی سنگین فشارهای بیرونی و مسائل درونی را پرداخته است.

وی ادامه داد: خشونت سازمان‌یافته از سویی و بهره‌کشی از منابع مردم، در گونه‌های حمله مستقیم به منافع ملی ایران که یک نمود آن کودتای ۲۸ مرداد است، بمب‌گذاری‌ها و ترور (نمونه‌ی واضح آن فاجعه هفتم تیر)، پشتیبانی و واداشتن همسایگان ایران برای هجوم و جنگ فرسایشی، حمله‌ی مستقیم ۱۲ تیر ناو نظامی آمریکایی وینسنس که ۲۹۰ غیرنظامی را به کام مرگ کشاند. بمباران شیمیایی و نسل‌کشی مردمان مرزنشین، کردهای مظلوم ایران و عراق، حمله شیمیایی به سردشت در شامگاه هفتم تیر، فشارها و تحریم‌های اقتصادی سیاسی پی‌درپی مردمی که می‌خواسته‌اند مستقل و آزاد در پهنه سرزمینی خود آشتی جویانه و بالنده زندگی کنند. همه جلوه‌هایی از ستم و خشونتی است که بر مردم ایران رو داشته شده است.نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با انتقاد از نگاه دوگانه کشورها به هنر و تخصص ایرانی و وضعیت معیشتی مردم و تحریم‌ها، گفت: در جهانی به سر می‌بریم که از یک سو نگاه بی‌مانند کارگردانان‌مان عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، بهرام بیضایی، تقوایی و پناهی را می‌ستاید و از سوی دیگر در برابر دشوارترین شرایط زندگی مردم‌مان به تماشا می‌نشیند.

وی گفت: از سویی بهترین متخصصان ایرانی را به همکاری جلب می‌کنند و از سوی دیگر  شرایط بالندگی کودکان و نوجوانانمان را دچار چالش‌های بنیادی می‌کنند. در چنین ناپایداری‌هایی فراز و فرودهای داخلی و هزینه‌هایی که خطاهای مدیریتی در دوره‌های گوناگون برای کشور پدید آورده، وضعیت امروز جامعه ایرانی را پیچیده‌تر کرده است.رییس کمیته اجتماعی ادامه داد: با گرامیداشت یاد و نام همه جان‌باختگان و قربانیان ترور و جنگ، خشونت‌های سازمان‌یافته در همه شکل‌های  نظامی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را محکوم کرده و از مردم گرانقدر، فروتن و شکیبای ایران و به ویژه تهران درخواست می‌کنم در شرایط دشوار محیط‌زیستی، اقتصاد، بین‌المللی، سیاسی و اجتماعی کنونی بیش از هرچیزی، یاور یکدیگر باشیم.وی در انتهای صحبت‌هایش اضافه کرد: رنج و زخم چالش‌ها را می‌توان با آمادگی، همدلی، همبستگی و یاری‌رسانی کاست و از درهم شکستن نهادهای اجتماعی بنیادی پیشگیری کرد.در چنین روزهایی نهادهای صنفی، مدنی و تخصصی می‌توانند از تکرار تجربه‌های ناسودمند پیشگیری کنند و ایران و جامعه ایرانی را از این طوفان به سلامت بگذارنند. امیدی اگر هست، امید مردم به خود مردم است و خداوند یاور امیدواران باشد.
مرجع : ایلنا