به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۱ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۱۵۳۵۱۵

استیضاح روحانی ۷۴ امضا می‌خواهد

گروه سياسي: جلال محمودزاده، نماينده متقاضي استيضاح رييس‌جمهور در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اعلام کرد: ما مي‌دانيم طرح استيضاح و عدم كفايت رييس‌جمهور كار دشواري است كه فقط براي طرحش نيازمند ٧٤ امضا است و تصويب و راي ‌آوردنش نيز نيازمند حداقل دوسوم به‌علاوه يك راي(١٨١ راي) است. بنابراين استيضاح رييس‌جمهور تنها در شرايطي به نتيجه خواهد رسيد كه همه گروه‌ها و جناح‌هاي داخل مجلس با يكديگر همكاري كنند. مهمترین سخنان نماينده متقاضي استيضاح رييس‌ جمهور به شرح زیر است:
* از حدود ٣ ماه پيش به‌دنبال طرح استيضاح رييس‌جمهور بوديم. اما پس از بالاگرفتن مشكلات اقتصادي اخير و بحران ارزي روي آيتم‌ها و محورهاي استيضاح تجديدنظر كرده و آيتم‌هايي را اضافه و مواردي را حذف كرديم. ما مي‌دانيم طرح استيضاح و عدم كفايت رييس‌جمهور كار دشواري است كه فقط براي طرحش نيازمند ٧٤ امضا است و تصويب و راي ‌آوردنش نيز نيازمند حداقل دوسوم به‌علاوه يك راي(١٨١ راي) است. بنابراين استيضاح رييس‌جمهور تنها در شرايطي به نتيجه خواهد رسيد كه همه گروه‌ها و جناح‌هاي داخل مجلس با يكديگر همكاري كنند.
* در حال‌حاضر بيشتر شهروندان، به‌ويژه طبقات متوسط به پايين با مشكلات اساسي معيشتي مواجه هستند. مردم مناطق مرزي مناطق غرب و شرق كشور كه در انتخابات به‌شدت از آقاي روحاني حمايت كردند، درحال‌حاضر در اوج فشار اقتصادي قرار گرفته‌اند. مرزها بسته شده و كوله‌بري و مراودات مرزي تعطيل شده و باعث و باني اين مشكلات دولت روحاني است.
* آقاي روحاني به‌همراه مجموعه مديريتي‌اش در اين مدت نشان داده كه توانايي اداره كشور را ندارد. اگر اين توانايي را داشت، هر روز شاهد اعتراضات گسترده مردم و هجوم‌شان به ادارات نبوديم.
* (در پاسخ به سوال علت همه مشكلات دولت است؟) گفت: شايد مشكل در ساير حوزه‌ها و مسائل هم باشد اما دولت حداقل بايد شهامت اين را داشته باشد كه مشكلاتش را با مردم درميان بگذارد و مشكلات در حوزه‌هاي خارج از اختياراتش را مطرح كند. رييس‌جمهور بايد به مردم و به‌خصوص به كساني كه به او راي دادند، بگويد اين مشكل‌ها را دارم و مي‌توانم اين بخش از مشكلات را حل كنم اما قادر به حل آن بخش ديگر نيستم. دولت بايد با مردم شفاف باشد.
* اگر همين وضع ادامه پيدا كند، به نفع مملكت، مردم و حكومت است كه باعث شويم گروهي از شهروندان به خيابان‌ها آمده و شعار بدهند. به نظرم اين رويه به نفع هيچ‌كدام از جناح‌ها نيست. متاسفانه دولت با مردم صادقانه برخورد نكرده است. از طرفي آقاي روحاني به شعارهايي كه در جريان انتخابات داده پايبند نبود و در بحث اقوام و مذاهب، حتي يك درصد از آنچه وعده داد را عملي نكرد.
* (در پاسخ به سوالی مبنی بر استيضاح رييس‌جمهور اقدامي نمادين است؟) گفت: خير! اين حركت نمادين نيست. اين حركتي جدي است اما به اين وابسته است كه نمايندگان محترم مجلس تا چه ميزان به وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم توجه داشته باشند و اين مشكلات را جدي بگيرند.
* مساله اين است كه حتي اگر يك وزير را استيضاح كنيم، آقاي روحاني فردي را شبيه به وزير فعلي جايگزين مي‌كند. در حال حاضر صحبت‌هايي در مورد تغيير وزير اقتصاد و رييس‌كل بانك مركزي به‌گوش مي‌رسد. فكر مي‌كنيد قرار است چه كسي جايگزين اين افراد شود؟! آقاي طيب‌نيا كه در دولت يازدهم وزير اقتصاد بود و آن زمان هم با مشكلاتي روبرو بوديم و بنده يك بار درباره يكي از همين مشكلات از ايشان در مجلس طرح سوال كردم. آيا فكر مي‌كنيد طيب‌نيا بهتر از وزراي فعلي است؟!
* (در پاسخ به ایتکه طرح استيضاح رييس‌جمهور درحال حاضر چند امضا دارد؟) گفت: فعلا ١١ نفر امضا كرده‌اند. از هر دو طيف اصلاح‌طلب و اصولگرا درميان امضاكنندگان حضور دارند. اتفاقا از اين ١١ نفر، ٧ نفر عضو فراكسيون اميد هستند. بحث اين طرح استيضاح به‌هيچ عنوان جناحي نيست. بحث دغدغه‌مندي براي مشكلات مردم است و هر نماينده‌اي كه تشخيص دهد مشكلات مملكت ناشي از ناكارآمدي اين دولت است، اين طرح را امضا خواهد كرد.