کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در ۲۸‌مرداد ۱۳۳۲ کودتایی علیه مصدق نشد!

12 شهريور 1392 ساعت 8:20

گروه سياسي: محمود کاشانی فرزند آیت‌اله کاشانی از روحانیون مطرح در دوره ملی شدن صنعت‌نفت گفته است که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هیچ کودتایی علیه دولت محمد مصدق انجام نشد!!


دكتر محمد مصدق نخست‌وزیر ایران در حکومت پهلوی که مبارزات برای ملی شدن صنعت نفت را رهبری کرد و ابتدا با آیت الله کاشانی هم پیمان بود اما بعد میان این دو اختلاف روی داد. دولت مصدق سپس با کودتایی که دولت‌هاي آمریکا و بریتانیا در آن نقش داشتند و چندی پیش سازمان سیا اسناد آن را منتشر کرد، سرنگون شد. روایت‌هاي تاریخی حاکی از آن است که آیت‌الله کاشانی موافق بركناري مصدق از قدرت و نخست‌وزيري بود.

حالا محمود کاشانی در گفتگويی مدعی شده است در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هیچ کودتایی علیه دکتر مصدق انجام نشد و مصدق از ابتدای نخست‌وزیری آلت فعل نیروهای بیگانه در کشور بود! فرزند آیت‌الله کاشانی دلیل اعدام حسین فاطمی، وزیر خارجه دولت مصدق را توهین به شاه به عنوان نفر اول مملکت در قانون اساسی مشروطه دانست. وی همچنین با تایید حمایت آیت‌الله کاشانی از به سلطنت رسیدن رضاخان گفت: واقعیت این است که همه علمای قم و نجف در سال ۱۳۰۴ با تغییر سلطنت از قاجاریه به پهلوی موافق بودند.


کد مطلب: 15371

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/15371/۲۸-مرداد-۱۳۳۲-کودتایی-علیه-مصدق-نشد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir