به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب : ۱۵۳۷۵۱
رئیس انجمن تهیه‌کننده ـ کارگردانان سینمای ایران مطرح کرد:

چراغ این انجمن نباید خاموش شود

گروه فرهنگ و هنر: رئیس انجمن تهیه‌کننده ـ کارگردانان سینمای ایران بیان کرد: چراغ این انجمن نباید به بهانه اینکه ما می‌خواهیم اصناف تهیه کنندگی، یکپارچه شوند، خاموش شود و جلوی این جریان نباید سد قرار بدهیم.
چراغ این انجمن نباید خاموش شود
مهرداد فرید درباره بیانیه‌ای که از طرف کانون کارگردانان و انجمن تهیه‌کننده - کارگردانان سینمای ایران و تاکید بر مراقبت از تشکیلات تهیه‌کنندگی ـ کارگردانان سینما ایران منتشر شده است، توضیح داد: یک جریان خیلی قوی و محکمی هم در بخش دولتی و هم در بخش صنفی سینما وجود دارد که مخالف است تا یک کارگردان بتواند اثر خود را تهیه هم کند.بنابراین به خاطر چنین تفکراتی، این نگرانی وجود دارد که جلوی این اتفاق گرفته شود.او با اشاره به کمیته‌ای که برای یکپارچه‌سازی تهیه‌کنندگان سینما تشکیل شده است، تصریح کرد: ما نگرانیم که این تشکلی که سال‌ها پیش کارگردانان تحت عنوان انجمن تهیه کننده-کارگردانان ایجاد کرده‌اند، به بهانه یک پارچه شدن اصناف تهیه کنندگی، از بین برود و این صنف در دل یکپارچه‌سازی تهیه‌کنندگان مضمحل شود. این نگرانی‌ها باعث شد تا چنین بیانیه‌ای  هم از طرف کانونکارگردانان و هم از طرف انجمن تهیه کننده ـ کارگردانان نوشته شود.فرید اضافه کرد: کانون کارگردانان و انجمن تهیه‌کننده ـ کارگردانان هر کدام یک صنف مستقل هستند. انجمن تهیه‌کننده ـ کارگردانان در وزارت کار ثبت شده و وجه قانونی به خود گرفته است. این انجمن متشکل است از کارگردانانی که تهیه کارهایشان را هم خودشان انجام می‌دهند، در این میان تهیه‌ کنندگانی که کارگردانی هم می‌کنند می‌توانند عضو این انجمن هم باشند. در واقع کسی که داخل این انجمن است باید توامان هر دو سمت را داشته باشد.این فیلمساز درباره اهمیت این انجمن سینمایی توضیح داد: ما معتقدیم که جریان اندیشمند سینمای ایران یا همان سینمای مولف می‌تواند دیدگاه‌های فرهنگی خودش را در چنین بستر و با وجود چنین انجمنی آزادانه به فیلم تبدیل کند.

وی گفت: بنابر این حفظ کردن چنین صنفی برای سینمای ایران مفید است زیرا که بسیاری از اوقات شما به عنوان صاحب ایده افکاری دارید که ممکن است صاحبان سرمایه و کسانی که صرفا تهیه‌کننده هستند با سرمایه‌گذاری بر آن اثر موافقت نکنند و فکر شما در همان نطفه سرکوب شود.وی در ادامه افزود: باید یک کارگردان این اجازه را داشته باشد که با امکانات خودش احتمالا آن فیلمی که تجاری هم نیست را بسازد و آن را در تاریخ سینمای ایران ثبت کند. ضمن اینکه خیلی از فیلم‌های سینمای ایران متعلق به همین جریان است که از جمله آن می‌توان به «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد که نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی آن توسط یک نفر که آقای فرهادی بود،اتفاق افتاد. خیلی از کارهای عباس کیارستمی، کیانوش عیاری هم همینطور بوده که اگر قرار بود این افراد تن به خواسته‌های بازار، سالن دارها و پخش کننده‌ها بدهند قاعدتا این فیلم‌ها هیچ گاه ساخته نمی‌شد.این فیلمساز گفت: ما اکنون فیلم‌سازانی داریم که به سفارش سالن‌دارها و پخش‌‎کننده‌ها اثری را می‌سازند که از دیدگاه منتقدان مبتذل به نظرمی‌رسد اما وقتی همین اشخاص، تهیه‌کننده کارهای خودشان می‌شوند متوجه می‌شوید که این آثار ماندگارتر، وزین‌تر و موفق‌تر هستند.فرید در پایان تاکید کرد: این چراغ نباید به بهانه اینکه ما می‌خواهیم اصناف تهیه کنندگی یکپارچه شوند، خاموش شود و جلوی این جریان سد قرار دهیم. این چهار تشکل در کنار هم می‌توانند فعالیت کنند اما در عین حال یک فراکسیون منسجم و متشکل تحت عنوان تهیه‌کننده - کارگردانان در دل آن حضور داشته باشند.همچنین آنها می‌توانند کرسی‌های دائمی و ثابتی در هیات مدیره داشته باشند و در شوراهای تعیین کننده مانند شورای صنفی اکران یا صدور پروانه ساخت، یک کرسی ثابت و دائمی به کسانی که هر دو سمت را با هم دارند، داده شود.
مرجع : ایسنا