به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۱۵۳۸۳۲

بازار سهام نیازمند نقدینگی

گروه اقتصادی: در هفته اخیر در حالی نماگر اصلی بازار سرمایه تا نزدیکی نیمه کانال ۱۱۲ هزار واحدی رشد کرد که ارزش بازار به کمتر از ۴۳۰ میلیارد تومان رسید و بسیاری معتقدند در شرایط فعلی بورس نیاز به نقدینگی بیشتری دارد اگر چه ریسکهای سیستماتیک یکی از موانع پیش رو برای افزایش ارزش و حجم بازار است.
بازار سهام نیازمند نقدینگی
 بازار سرمایه چند ماهی است که شاهد روزهای پرنوسانی است. نوسان گیران یک روز برای خرید به صف می شوند و روز دیگر برای فروش؛ یک روز شاخص ۳ هزار واحد رشد می کند روز بعد ۲ هزار واحد پایین می رود.قیمت دلار در بازار غیر رسمی در کنار شرایط خاص اقتصادی وضعیت غیر قابل پیش بینی بازار سهام را بیش از گذشته باریسک های سیستماتیک مواجه کرده و شرایط را طوری رقم زده که عمدتا دو دسته احتمال به دست آوردن سود قیمتی داشته باشند. یکی نوسان گیران حرفه ای و دیگری افرادی که عده ای اعتقاد دارند آنها با رانتهای خاص اقدام به خرید و فروش می کنند. به طوری که بسیاری از اهالی بازار معتقدند که تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال در این بازار چندان جوابگو نیست.در هفته گذشته احتمال معامله گواهی صادراتی دلار و یورو در بورس تهران بسیار سر و صدا کرد و تا حدودی هم توانست از نظر روانی جو بازار را به دست گیرد اما آن طور که مشخص است هنوز درباره این موضوع تصمیم قطعی گرفته نشده است.

در پایان معاملات هفته منتهی ۱۳ تیر ماه ۹۷، شاخص کل با ۱۱۶۵ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۱۱۲ هزار و ۴۹۰ واحد رسید.شاخص بازار اول با ۹۵۴ واحد افزایش به رقم ۸۲ هزار و ۶۰۸ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۱۸۲۸ واحد افزایش عدد ۲۲۵ هزار و ۱۸۹واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با ۱.۲ درصد و شاخص بازار دوم  با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۸۰۸۶ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۴۹ درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد ۷۰۱۲ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۴۰۵ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۵۰ درصد و ۴۱ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.این درحالی است که  تعداد ۱۰۰ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۰۲۴ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۱۳ درصد و ۱۲ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس