به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۱۵۳۸۵۱
تذکر نمایندگان مجلس به وزیر اطلاعات

مولوی عبدالحمید همچنان در محدودیت

گروه سیاسی: نماینده تهران در صفحات اجتماعی خود تصویری از برگ سوال از محمود علوی، وزیر اطلاعات را منتشر کرد که به امضای 21 نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود. نمایندگان این سوال را در ادامه تذکر نسبت به محدودیت‌های اعمال شده برای مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان به جریان انداختند.
مولوی عبدالحمید همچنان در محدودیت
سال گذشته بود که مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشت و در آن  نسبت به محدودیت‌های خود و بعضی دیگر از چهره‌های مذهبی و سیاسی اهل سنت گلایه کرده بود؛ زمان زیادی از انتشار این نامه نگذشته بود که نامه‌ای با امضای محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبری دراین باره منتشر شد که در آن تاکید شده بود که همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند براساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند.یک سال از این نامه‌نگاری‌ها می‌گذرد و حالا نه تنها به نظر تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این تبعیض‌ها رفع نشده که وزرای کشور و اطلاعات هم باید نسبت به محدودیت‌های اعمال شده درباره مولوی عبدالحمید پاسخ بدهند. به خاطر همین هست که محمود صادقی نماینده تهران به همراه 20 نماینده دیگر با توجه به شرایط خاص کشور خواستار رفع محدودیت‌ها نسبت به این لیدر مذهبی اهل سنت شده‌ و در جلسه چهارشنبه هفته گذشته مجلس به این دو وزیر تذکر داده‌اند.
 
تذکر 21 نفره
 نمایندگانی که به این موضوع اعتراض کرده‌اند در تذکر خود با بیان اینکه در برابر تهدیدات بیگانگان نیاز به تقویت و همبستگی ملی داریم، عنوان کرده‌اند: «علت ایجاد محدودیت در تردد و مسافرت‌های آقای مولوی عبدالحمید چیست؟»پس از این تذکر بود که محمود صادقی در صفحات اجتماعی خود تصویری از برگ سوال از محمود علوی، وزیر اطلاعات را منتشر کرد که به امضای 21 نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود. نمایندگان این سوال را در ادامه تذکر نسبت به محدودیت‌های اعمال شده برای مولوی عبدالحمید به جریان انداختند. در بخشی از متن این سوال آمده است براساس اصل‏ نوزدهم قانون اساسی «مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود.» صادقی همچنین در توییتر خود اشاره به اصل دوازده و نوزدهم قانون اساسی با بیان اینکه در شرایطی که کشور برای مقابله با تهدیدات بیگانگان و رئیس‌جمهور هنجارستیز آمریکا نیاز به تقویت همبستگی ملی دارد، گفته که اینگونه اقدامات برخلاف تصور تصمیم‌گیران، با امنیت ملی کشور تعارض دارد.
 
یک انتظار طولانی
بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود که حسن روحانی از مولوی عبدالحمید دعوت کرد تا در مراسمی که برای تقدیر از دست‌اندرکاران انتخابات ترتیب داده بود شرکت کند. عبدالحمید هم این دعوت را اجابت و به تهران آمد و حتی در این مراسم سخنرانی هم کرد. اما بعد از آن در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری از او دعوت نشد تا امام جمعه اهل سنت زاهدان از حسن روحانی در این‌باره گلایه کند. حالا درحالی نزدیک به یک سال از تاکید رهبری درباره تبعیض نگذاشتن بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی می‌گذرد که پس از گذشت چند ماه از انتشار این سخنان رهبری،‌ مولوی عبدالحمید با اشاره به این نامه از اجرا نشدن این دستور رهبری گلایه کرده و گفته بود که ما از شورای امنیت ملی انتظار داشتیم فرمان رهبری را برای اجرا به همه ارکان و نهادهای نظام ابلاغ کنند، زیرا رهبر انقلاب این فرمان را در راستای وحدت و امنیت ملی داده‌اند و با فکر و مطالعه و با استناد به شریعت اسلامی و قانون اساسی تفاوت میان اقوام و مذاهب را نفی کرده و به مسئولین تاکید فرمودند که میان ایرانیان تفاوت روا ندارند. او گفته بود: انتظار ما از رئیس‌جمهوری این است که در اجرای عدالت و رفع تبعیض تسریع و به مسئولان بیشتر تاکید کنند  که تبعیض و تفاوتی میان مردم قائل نشده و تحت تاثیر فشارهای محلی که در برخی وزارتخانه‌ها و ادارات وجود دارد قرار نگیرند. پیروی از ائمه اهل بیت در اجرای «عدالت» است که در مذهب تشیع جزو اصول دین است.
 
 مولوی عبدالحمید، همچنین درباره محدودیت‌هایی که نسبت به خود او اعمال می‌شود، گفته بود که «برخی ارگان‌ها» تمایلی به مسافرت‌های داخلی و خارجی‌اش ندارند و او به همین دلیل در برخی از کنفرانس‌های دینی در خارج از کشور شرکت نکرده‌است. امام جمعه اهل سنت زاهدان علاوه براین توضیح داده بود که برای سفر به شهرهای ایران «محدودیت‌هایی وجود دارد» اما این «محدودیت» به صورت رسمی به او ابلاغ نشده و معمولاً به صورت غیررسمی اعلام می‌شود. مولوی عبدالحمید همچنین درباره دلایل سفر نکردنش به شهرهای کشور به «ایسنا» گفته بود: با سفرم، هم من به زحمت می‌افتم و هم میزبانم. یک بار من به مشهد سفر کردم و خیلی بر عده‌ای سخت شد من را به تهران فرستادند و دوباره با اصرار مسئولین به مشهد بازگشتم و از آن به بعد در این مورد احتیاط می‌کنم.مولوی عبدالحمید که از با نفوذترین چهره‌های اقلیت مذهبی در کشور به حساب می‌آید، از حامیان دولت اول حسن روحانی، رئیس‌جمهوری بود و پس از آن در انتخابات سال 96 هم به وضوح از او حمایت کرد و  براساس تحلیل‌ها درصد بالای مشارکت در استان‌های سنی‌نشین در انتخابات و رای بالای روحانی از همین موضوع نشات ‌گرفته است. حالا اما میزان ایجاد محدودیت برای این رهبر مذهبی اهل سنت به اندازه‌ای پیش رفته است که نمایندگان مجلس برای رفع این محدودیت‌ها از محمود علوی وزیر اطلاعات طرح سوال کرده‌اند.
مرجع : اعتماد آنلاین