به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ساعت ۲۳:۵۳
کد مطلب : ۱۵۳۸۸۴
سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی:

بمباران دومای سوریه با گاز کلر بوده است

گروه بین‌الملل: کمیته حقیقت‌یاب سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در گزارشی که روز جمعه ۶ ژوئیه منتشر کرد عامل حمله شیمیایی به شهرک دوما در سوریه در ۷ آوریل سال گذشته را «گاز کلر» دانست.
بمباران دومای سوریه با گاز کلر بوده است
کمیته حقیقت‌یاب در گزارش خود آورده است که آزمایش نمونه‌های محیطی و بیولوژیکی جمع‌آوری شده از دو محل حادثه در لابراتوارهای این سازمان و همچنین تست بقایای ماده انفجاری وجود عامل شیمیایی کلر را نشان می‌دهد. این سازمان در گزارش خود نوشته است که زنجیره شواهد برجا مانده، به طور کامل دخالت ترکیبات کلر را ثابت می‌کند. این سازمان همچنین افزوده است که در نتیجه آزمایش نمونه‌های جمع‌آوری شده در محل و همچنین پلاسمای خون قربانیان، عامل ارگانوفسفات یا همان عامل اعصاب به چشم نمی‌خورد. سال گذشته در جریان حمله ارتش سوریه و متحدانش برای تصرف غوطه شرقی، شهرک دوما هدف حمله شیمیایی قرار گرفت که طی آن دهها نفر جان باختند. دوما آخرین منطقه باقیمانده در غوطه شرقی محسوب می‌شد که تحت کنترل مخالفان بشار اسد قرار داشت.

تلویزیون دولتی روسیه و مقامات این کشور فیلم منتشره از درمانگاه محلی دوما را پس از حمله مظنون به شیمیایی «فیلم ساختگی توسط کلاه‌سفیدها» دانسته‌ بودند! عکس از رویترز
در حالی که فرانسه و آمریکا با اطمینان از وقوع حمله شیمیایی سخن می‌گفتند، دولت روسیه و سوریه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را انکار کردند! پس از جنگ لفظی میان روسیه و غرب و وتوی طرح آمریکا در شورای امنیت توسط دولت روسیه، آمریکا، فرانسه و بریتانیا چندین مرکز نظامی و آزمایشگاهی شیمیایی سوریه را هدف حمله موشکی قرار دادند.
مرجع : یورونیوز