به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۱۵۳۹۱۸

رسانه‌های ورزشی چقدر سالمند؟

گروه فرهنگ و هنر: در شرایط امروز روزنامه‌های ورزشی مرز باریکی بین حرفه‌ای بودن و تلاش برای جذب مخاطب وجود دارد و شاید جبر فروش باعث می‌شود یکسری مسائل ناخودگاه نادیده گرفته شوند. بسیار دیده شده است که بعد از پایان بازی‌های مهم ورزشی و خصوصا فوتبال‌ها، رسانه‌های ما و به ویژه مطبوعات بدون در نظر گرفتن صحت و سلامت خبر با تیترهای نامناسب، به ارائه‌ی خبر، تحلیل و گزارش بپردازند.
رسانه‌های ورزشی چقدر سالمند؟
سعید خال  مدرس دانشگاه در این زمینه معتقد است: اعتبار یک رسانه با میزان سرعت، دقت و صحت انتشار اخبار ارتباط پیدا می‌کند، اما مهم‌ترین چیزی که اعتبار یک رسانه را بالا می‌برد همان صحت اخبار است و مسلما اخبار در رسانه‌های رسمی از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار است.خال در این زمینه مطرح کرد: رسانه‌های رسمی از جمله رسانه‌های ملی و مکتوب از اهمیت و اعتبار بالاتری برخوردار هستند، اما با روی کار آمدن فضای مجازی و برخی از رسانه‌های مجازی، بازار این موضوع آشفته شده است و بعضا برخی از افراد و گروه‌های مجازی درست است که سرعت انتقال اطلاعات را بالا برده‌اند، اما به هیچ وجه بر اعتبار خبر نیافزوده‌اند و کما اینکه متاسفانه اعتبار اخبار را هم پایین آورده‌اند که در حوزه ورزش نیز همین طور است.او با اشاره به ایام جام جهانی و اخباری که در طول برگزاری این رویداد مهم ورزشی منتشر می‌شود، یادآور شد: در همین روزها شاهد هستیم که هر چه رسانه قدیمی‌تر، یک صداتر و شناخته شده‌تر باشد، اعتبار خبرش هم بیشتر است.این مدرس ارتباطات سپس با اشاره به عملکرد فضای مجازی و اطلاعات و اخباری که از این رسانه‌ها منتشر می‌شود، مطرح کرد: متاسفانه رشد سایت‌ها و فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی باعث شده است بعضا اخبار نادرست به مخاطبان برسد.

وی ادامه داد: اینجاست که سواد رسانه‌ای باید بالا باشد. مطمئنا در همه جا این فضای رسانه‌ای تاثیر گذاشته است، اما در حوزه ورزش نمود این وضعیت بیشتر است. به دلیل این که میزان علاقه و هیجان و درخواست بالاتر است و نمونه بارز آن اتفاقی بود که پس از پیروزی و حضور درخشان تیم‌ ‌ملی فوتبالمان در جام جهانی شاهد بودیم؛ علی‌رغم اینکه یک نمایش اقتدارگرا و غرورآفرین را شاهد بودیم، اما پس از آن دیدیم که متاسفانه رسانه‌ای شدن این اختلافات و شایعات که اساس شکل‌گیری آن هم با کمال تاسف همین فضای مجازی بود، باعث شد یکسری از حرف و حدیث‌ها، اختلافات و کدورت‌هایی را در جامعه ورزش و تیم‌ ‌ملی شاهد باشیم و به نظر می‌رسد که تمام اینها هم اگر ریشه‌یابی شود، ریشه‌یابی‌های منفعت طلبی، شخصی و مطامع شخصی و اقتصادی دارد؛ بنابراین رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی و همچنین رسانه‌های مکتوب موظف هستند که فضا را تلطیف کرده و در رساندن اطلاعات و اخبار درست به مخاطب کوشش کنند.

خال در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با تاکید بر افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه، اظهار کرد: سواد رسانه‌ای در  سطح جامعه به کلی پایین است؛ یعنی جامعه به سمت و سویی می‌رود که در حقیقت افرادی می‌خواهند که این اتفاق رخ دهد. مسلما این موضوع در ورزش بیشتر است، اما به نظرم رسانه‌های ملی و مطرح می‌توانند این فضاها را تلطیف کنند. هر چند که رسانه ملی به نظر می‌رسد در این زمینه پروگاز جلو می‌رود و عملا هم دو، سه نفر هم بیشتر گرداننده آن نیستند.وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر شفاف‌سازی رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف، بیان‌ کرد: موضوع عدم شفافیت در همه حوزه‌ها وجود دارد، اما در حوزه ورزش به دلیل جذابیت و دامن‌گیر بودن بیشتر است. اما واقعیت این است که ما به جای این، بیاییم ژورنالیسم تحقیقی و ژورنالیسم فاخر، خبررسانی ‌دقیق و علمی را شیوع دهیم تا مخاطب خودش بتواند سره را از ناسره تشخیص دهد؛ یعنی به جای آن، سواد رسانه‌ای مردم را بالا ببریم. از آن طرف هم در رسانه‌ها سالم سازی کنیم وگرنه این رسانه‌ها با توانی که دارند قدرت قلب واقعیت را دارند.سعید خال در پایان گفت‌: رسانه ملی در این زمینه بسیار موثر است. به‌ هر حال این رسانه قدرت و زمان و دربرگیری زیادی دارد، اما به نظر می‌رسد رسانه ملی هم خودش بیشتر راغب است که به جای متن به حاشیه بپردازد و مسائل را سطحی بررسی کند.
مرجع : ایسنا