به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۱۵۳۹۳۷
اخذ عوارض الکترونیکی تا نیمه دوم سال جاری

پایان انتظار خودروها در صف‌های عوارضی

گروه اقتصادی: معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های وزارت راه و شهرسازی از اجرای سیستم یکپارچه اخذ عوارض الکترونیکی تا نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: برای این اقدام یک روش پرداخت تعریف خواهد شد و از اتلاف وقت خودروها پشت گیت‌های عوارضی جلوگیری می‌کند.
پایان انتظار خودروها در صف‌های عوارضی
 سید حسین میرشفیع عضو هیئت‌مدیره و معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در نشست هم‌اندیشی با مهندسان مشاور در بخش قراردادهای مشارکتی و پروژه‌های آزادراهی اظهار داشت: این جلسه بر چهار نکته مبنی بر همفکری و مشورتی بودن جلسه، فهم و برداشت مشترک، عملیاتی شدن مباحث در این هم‌اندیشی و دستیابی به نگرش متفاوت نسبت به نظام فنی و اجرایی تأکید دارد.  وی افزود: در واقع با توجه به اهمیت بالای مدیریت، تضمین کیفیت و کارایی پروژه، انتظار می‌رود که اجرای پروژه مطابق بخش‌نامه‌ها و مصوبات باشد.معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تأکید کرد: نوع قراردادها نیاز به بازنگری دارد و  باید برای ایجاد انگیزه نزد سرمایه‌گذار، یکسری مشوق‌های مالی تعریف شود. در واقع نیازمند یک دیدگاه جدید برای مشارکت بخش خصوصی هستیم.میرشفیع با اشاره به تدوین نظام‌نامه تعیین حدود وظایف و ارتباطات  میان ارکان پروژه‌های عمرانی بخش آزادراهی از طریق مشارکت عمومی-خصوصی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نظام‌نامه مذکور برای اولین بار تهیه شده است، لذا نیازمند بازنگری و دقت بیشتر برای پاسخگویی به موضوعات است.عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تصریح کرد: در اجرای آیین‌نامه قانون مشارکت در آزادراه‌ها باید منفعت عمومی و سرمایه گذار برآورده شود.

وی به بهره‌گیری از دانش و ابزارهای نوین همچون فناوری اطلاعات در فرایند ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اشاره کرد و  گفت: توسعه IT در زیرساخت باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت در اجرا شده است و می‌توان از این فناوری‌ها به‌ویژه در بخش آزادراهی بهره‌مند شد.معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل یادآور شد: روش‌های کنترل پروژه سال‌به‌سال در حال تحول است و اگر مبنای کار ما صدور خدمات فنی-مهندسی باشد، ‌ باید خود را با دانش روز کنترل پروژه منطبق کنیم و این روش‌ها در داخل کشور مورد بازنگری قرار گیرد.میرشفیع با بیان اینکه «در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل مقرر شده از روش‌های سنتی فاصله گرفته شود» اظهار داشت: در حال تلاش برای فراهم کردن مقدمات ارسال الکترونیکی صورت‌وضعیت‌ها هستیم. همچنین مستندسازی پروژه باید با دقت بالا و بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام شود.وی در ادامه با اشاره به الزامات قراردادهای مشارکتی بیان داشت: در این الزامات بحث کنترل کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است  که توسط سرمایه گذار  انجام می‌شود و دولت در این خصوص بیشتر به تضمین کیفیت می‌پردازدد که نیازمندبه‌کارگیری نظام‌نامه جدیدی است.عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: خوشبختانه طی یک سال گذشته چند قرارداد تضمین کیفیت منعقد شده است و از نتایج ٖآن‌ها  در جلسه امروز برای همفکری استفاده خواهد شد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به وجود ضعف در بخش ژئوتکنیک و هیدرولوژی بیان داشت: هنگامی که بخش خصوصی مسئولیت پروژه را بر عهده دارد،  توجه  دقیق‌تری به کیفیت اجرا خواهد داشت. کم‌توجهی به هیدرولوژی راه‌ها و ارائه مطالعات ضعیف موجب افزایش هزینه‌های  بهره‌بردار می‌شود.وی با تأکید بر رعایت آیین‌نامه‌ ایمنی راه‌ها در هنگام ساخت پروژه بیان داشت: کار ارائه شده از سوی مهندسان مشاور، پیمانکاران و  شرکت ساخت و توسعه تأثیر زیادی بر تلفات ناشی از تصادفات رانندگی دارد. رعایت دقیق آیین‌نامه ایمنی راه‌ها به‌منظور کاهش تلفات در راه‌ها مورد انتظار مردم از جامعه مهندسی است.میرشفیع توجه به معماری و منظر راه را مهم خواند و گفت: نباید ساخت یک جاده فقط از نظر طرح هندسی نگاه شود. توجه به  معماری و منظر راه از خستگی دید کاربر جلوگیری نموده و احتمال خطر تصادفات را کاهش می‌دهد. از طرفی در ازدراه‌ها می‌توان با طرح مناسب منظر، جاذبه توریستی و درآمدزایی ایجاد ‌کرد.معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه بیان داشت: درصورتی‌که مطالعات ترافیکی به‌درستی انجام نشود، سرمایه‌گذار در موقع بهره‌برداری و استهلاک سرمایه با مشکل مواجه می‌شود.میرشفیع در پایان از اجرای سیستم یکپارچه اخذ عوارض الکترونیکی در سراسر آزادراه‌های کشور تا نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: برای این اقدام یک روش پرداخت تعریف خواهد شد و از اتلاف وقت خودروها پشت گیت‌های عوارضی جلوگیری می‌کند. با توجه به ضوابط اخذ عوارض الکترونیک در طراحی آزادراه باید تغییراتی ایجاد شود.  
مرجع : ایسنا
برچسب ها: عوارضی آزادراه