به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۱۵۳۹۵۹
قصه ناتمام وجود آب و هوا در بنزین

از مشتری اصرار، از جایگاه‌دار انکار!

گروه اقتصادی: قصه فروش آب و هوا همراه بنزین تمامی ندارد و عمر آن شاید با عمر عرضه سوخت در کشور برابری کند. مردم همواره در بازه‌های زمانی مختلف بر کم‌فروشی در برخی جایگاه‌های بنزین اصرار داشته و گله‌مند بوده‌اند و در مقابل، مسئولان این موضوع را انکار و تکذیب کرده اند و دلایل امکان پذیر نبودن این ادعا را برشمرده‌اند.
از مشتری اصرار، از جایگاه‌دار انکار!
صدای نارضایتی مردم درمورد تخلفاتی که در جایگاه‌های سوخت صورت می‌گیرد همواره به گوش می‌رسد. برخی از وجود آب و هوا در بنزین گله می‌کنند و برخی دیگر ادعا دارند کارگران جایگاه‌ها تخلف کرده و زمانی که مشتری سوخت‌گیری را برعهده آن‌ها می‌گذارد، برای مثال ۳۰ لیتر بنزین می‌زنند اما پول ۳۵ لیتر بنزین را از مشتری می‌گیرند. حتی بیژن زنگنه، وزیر نفت کشور  اوایل سال ۱۳۹۵ جایگاه‌داران را به کم‌فروشی متهم کرد و گفت که هر سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مدیران جایگاه‌ها به زندان می‌روند که عمده دلایل آن عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت، قاطی کردن گازوئیل با بنزین و کم‌فروشی است.اکنون بعد از کش و قوس‌های فراوانی که درمورد عرضه سوخت بین مردم و مسئولان وجود داشته چند روزی است که فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه در یک بطری آب معدنی ۱.۵ لیتری، ۳ لیتر بنزین ریخته می‌شود که مشخص نیست دلیل آن وجود هوا در بنزین یا خراب بودن دستگاه نازل است اما هرچه که هست دود آن به چشم مردم می رود.

رفتار سودجویان باعث بروز مشکل می‌شود
البته این مشکل جدیدی نیست و پیش از این مسئولان به آن پاسخ داده‌اند. برای مثال علیرضا رجب پور، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درمورد نظارت‌های دوره‌ای در این باره گفت: سه نوع نظارت کمی، کیفی و درجه بندی بر عملکرد جایگاه ها وجود دارد. نظارت های کمی و کیفی به صورت هفتگی و ماهانه صورت می گیرد. طی آن تلمبه ها آزمایش می شود. همچنین نمونه گیری به صورت مستمر و روتین و گاهی هم سرزده از بنزینی که در مخازن جایگاه ها وجود دارد انجام می شود. در نظارت درجه بندی هم نظارت کلی بر تمام ابعاد جایگاه شامل زیبایی، ایمنی، نظافت، کارکنان، سالم بودن دستگاه ها و... صورت می گیرد.وی افزود: البته عده‌ای سودجو هم وجود دارند که رفتار آن ها باعث میشود بعضا اتفاقات مذکور نیز رخ بدهد. مخصوصا برای خانم هایی که هنگام سوخت گیری از خودرو پیاده نمی شوند. متاسفانه برای هرکدام از این افراد نمی‌توانیم یک کنترل کننده داشته باشیم. اگر مصرف کنندگان تخلف پیش آمده و مشخصات جایگاه  را از طریق شماره ۰۹۶۲۷ منتقل کنند بلافاصله پیگیری می شود و جرایم سنگینی را هم باید بپردازند.مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی  درمورد کیفیت بنزین نیز اظهار کرد:امکان ندارد بنزین تولیدی آب داشته باشد. بنزین از پالایشگاه به انبارها منتقل شده و با نظارت و کنترل کامل بارگیری می شود برای جایگاه ها. هم مخازن هر روز کنترل می شوند و هم نفتکش هایی که بنزین را از انبارها بارگیری می کنند. همچنین بار آن ها قبل از خالی شدن نمونه گیری می شود.قاطی کردن آب داخل بنزین به صورت عمدی بسیار بعید است اما اگر چنین موضوعی گزارش شود، به محض اطلاع رسانی فورا پیگیری میشود. اگر صحت داشته باشد جایگاه بسته می شود و تخلیه بنزین صورت می گیرد و مواد جایگزین تحویل داده می شود و با متخلف برخورد می شود.

ماجرای فیلم منتشر شده درمورد سه لیتر بنزین در بطری ۱.۵ لیتری
دراین راستا یعقوبی – رییس کانون جایگاه‌داران کشور – با بیان این‌که میزان تخلفات طی ۲۰ سال گذشته در ۶۰۰۰ جایگاه سوخت سراسر کشور به صفر رسیده است، مدعی است: تخلفات با کنترل، نظارت و شیوه‌های نظارتی شرکت ملی پخش و سازمان استاندارد به صفر رسیده است.وی با اشاره به فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی در این باره دست به دست می‌شود، توضیح داد: این فیلم به دست من هم رسیده است و کاملا غیرعلمی بوده، زیرا همه جایگاه‌ها توسط شرکت ملی پخش بدون اطلاع و هماهنگی و به صورت مخصوص و نامخصوص توسط بازرسی و متخلفین نظارت می‌شوند.از سوی دیگر سازمان ملی استاندارد از تمام تلمبه‌ها در سطح استان‌ها بازدید می‌کند و بعد از بازدید روی دستگاه‌های ناظر برچسب اطمینان می‌زند. دستگاه تلمبه ناظر توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۱۷ پملب دارد و اگر جایگاه‌دار این پلمب را بردارد در بازدید دوره‌ای متخصصین مشخص شده و جایگاه‌دار با جرائم سنگینی مواجه خواهد شد.

رییس کانون جایگاه‌داران کشور با بیان این‌که هزینه تاسیس یک جایگاه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان است، تصریح کرد: کدام آدم سرمایه‌گذار و کارآفرینی حاضر است برای مبلغ ناچیز خود را در اجتماع بدنام کند. من صراحتا اعلام می‌کنم امکان تخلف این چنینی در هیچ جایگاهی وجود ندارد حتی اگر کارگر جایگاه هم بخواهد تخلفی کند بستر فراهم نیست.یعقوبی در مورد اعتراض مردم در مورد تخلف کارگران جایگاه‌های سوخت و اخذ پول بیشتر از مردم، گفت: ممکن است در جایگاه‌هایی مشتری از ماشین پیاده نشود و عملیات سوخت‌گیری را به عهده کارکنان جایگاه بگذارد. ممکن است در یک استان حدود هزار پرسنل وجود داشته باشد به طور کلی در ۳۷ منطقه در سراسر کشور وجود دارد و روزانه تعدادی زیادی از مردم سوخت‌گیری می‌کنند و با پرسنل جایگاه‌های مختلف سروکار دارند. ممکن است این اتفاق به صورت موردی در جایگاهی رخ دهد که این مشکل به دلیل تلمبه یا دستگاه نیست، بلکه به خاطر خطای فردی است که این خطا ممکن است در هر صنفی وجود داشته باشد. البته این مشکل هم رصد می‌شود و اگر تخلف کارگری محرض شود از سوی مدیر جایگاه و شرکت ملی پخش اخراج خواهد شد.

کیفیت بنزین جایگاه‌ها بالا نیست
رییس کانون جایگاه‌داران کشور با تاکید بر این‌که ذهنیت وجود آب و هوا در بنزین سال‌های سال است در مردم ایجاد شده است، گفت: حتی برخی ادعا می‌کنند در دو جایگاه مختلف به یک میزان سوخت‌گیری کرده‌اند، اما سوخت یک جایگاه نسبت به جایگاه دیگر زودتر تمام شده است. این موضوع هم دلایل مختلفی دارد. از سوی دیگر باید گفت در حال حاضر فرآورده‌ای که از شرکت ملی پخش تحویل می‌گیریم به صورت ۱۰۰ درصد از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و به طور کلی کیفیت بنزین جایگاه‌ها مخصوصا در استان‌های مختلف کشور یکسان نیست. حتی این کیفیت بنزین باعث شده میزان تبخیر فرآورده بیشتر شود.یعقوبی ادامه داد: به طور کلی در هر ۱۰ هزار لیتر ۴۵ هزار لیتر حق تاخیر وجود دارد، اما با این کیفیت بنزین میزان تبخیر در برخی استان‌ها تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند. در حالی که جایگاه‌دار پول بنزین را پرداخت کرده است.

پاسخ کانون جایگاه‌داران به فیلم منتشر شده
وی در ادامه به این سوال که پاسخ کانون جایگاه‌داران به فیملی که در فضای مجازی منتشر شده است چیست؟ گفت: ممکن است برد الکترونیکی تلمبه دچار مشکل شده باشد و یکی از مشتریان از این فرصت استفاده کرده و فیلم گرفته باشد. تلمبه‌ای که از نظر فنی معیوب است باید از مدار خارج شود و برای تامین فرستاده شود. ما حتی دوربین جایگاه‌های مختلف را چک کردیم تا متوجه شویم این مشکل در کجا رخ داده است.رییس کانون جایگاه‌داران کشور با تاکید بر این که وجود چنین مشکلاتی در جایگاه‌های سوخت بعید است، گفت: اگر چنین تخلفاتی رخ دهد تکلیف محاسبات دفتر چه می‌شود، زیرا دفاتر ثبت عملیات تلمبه وجود دارد که هر روز عملکرد جایگاه‌ها را بررسی می‌کند. از جایگاه‌ها به صورت روزانه تسویه حساب گرفته می‌شود و چنانچه جایگاهی کم‌فروشی کرده باشد مشخص خواهد شد و از ما می‌پرسند چطور امکان‌پذیر است که این جایگاه ۱۰ هزار لیتر فرآورده خریده باشد و ۶۰۰۰ لیتر فروخته باشد، اما مخزن به جای این‌که ۴۰۰۰ لیتر بنزین داشته باشد، ۵۰۰۰ لیتر بنزین دارد. این تخلف هم به کمیته تخلفات ارسال خواهد شد.
مرجع : ایسنا