کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلویزیون و تبعیض میان فیل و قورباغه!

ایران , 17 تير 1397 ساعت 10:10

گروه فرهنگ و هنر: سیاست تبعیض‌آمیز صداوسیما در قبال پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی، از بایکوت آثار سینمای اجتماعی به نادیده گرفتن سینمای کودک گسترش پیدا کرده است و در جدیدترین اقدام خصم آمیز، صداوسیما از پخش تیزرهای فیلم «خاله قورباغه» خودداری کرد.


صداوسیما حاضر نشده حتی یک ثانیه هم تبلیغ برای فیلم سینمایی «خاله قورباغه» پخش کند در حالی که چند ماه پیش بود که بخش عمده‌ای از آگهی‌های بازرگانی تلویزیون به تبلیغ انیمیشن «فیلشاه» اختصاص داشت.از آنجا که مشخص نیست چرا باید میان دو اثر از سینمای کودک تا این حد تبعیض باید وجود داشته باشد، فرشته طائر‌پور تهیه کننده فیلم «خاله قورباغه» دست به قلم شده و در نامه‌ای سرگشاده به عبدالعلی علی عسکری، رئیس صداوسیما از برخورد سازمان مطبوع وی با این فیلم انتقاد کرده است.در نامه طائر‌پور به علی عسکری آمده است: گرچه چند سالی است که نگارش نامه‌های سرگشاده و سربسته به مدیریت‌های مختلف آن سازمان برای اعتراض به رفتارهای غیرقانونی در پخش فیلم‌های سینمایی یا رعایت حقوقشان در تبلیغات، راه به جایی نبرده است، اما از آنجا که در شرایط فعلی، هرگونه تبلیغات تلویزیونی در کشور صرفاً در انحصار آن سازمان است، حق طبیعی خود می‌دانم که به‌عنوان یک تهیه کننده فیلم‌های کودکان که منطقاً تولیداتشان تعارضی با خط قرمزهای نظام ندارد، مطلب زیر را با شما مطرح سازم.

طائر‌پور در ادامه نامه به تبلیغات فیلم انیمیشن «فیلشاه» اشاره کرده و می‌نویسد: برای نمونه به حمایت تأثیرگذار شبکه‌های مختلف رسانه شما از اکران فیلم «فیلشاه» اشاره می‌کنم که خوشبختانه هنوز در سیزدهمین هفته اکرانش، از پخش آنونس‌های ٢دقیقه‌ای از شبکه‌های کودک پویا و نهال بهره می‌برد؛ و اگر اشتباه نکنم تاکنون نزدیک به دوهزار نوبت پخش انواع آگهی از شبکه‌های مختلف داشته است.با ادای احترام قلبی به سازندگان انیمیشن «فیلشاه» و تبریک به مناسبت توانمندی‌شان در کسب نوبت اکران عید امسال و جذب حمایت‌های نامحدود آن رسانه ملی و...حق خود می‌دانم که از شما سؤال کنم با چه شرایطی ممکن‌است از اکران دیگر فیلم‌های کودکان از جمله فیلم عروسکی موزیکال «خاله قورباغه» نیز چنین سخاوتمندانه حمایت کنید؟؟؟

تهیه کننده فیلم «خاله قورباغه» از رئیس صداوسیما خواسته است همان رفتاری را با آنها بکند که با فیلم‌های «به وقت شام» و «فیلشاه» انجام شده است. صداوسیما نشان داده است که در سیاست‌های فرهنگی می‌تواند تا حد زیادی جناحی عمل کند و از معنای رسانه ملی به‌شدت دور شود. اکنون که سینمای کودک نیازمند حمایت است. با آغاز تعطیلات تابستانی امکان استفاده از سینما برای خانواده‌هایی که به دنبال تفریحات سالم برای کودکان هستند فراهم می‌شود.حضور یک فیلم از ژانر سینمای کودک در صورت همراهی رسانه فراگیری مانند تلویزیون می‌تواند باعث رونق‌گیری سینمای کودک شود. تلویزیون در عید نوروز نشان داد برای حمایت از آثاری خاص دست و دلبازی تمام عیار کرده و بیش از حد نیاز هم تیزرهای تبلیغاتی فیلم را پخش کند. اکنون نیز می‌شود انتظار داشت در رعایت اصل فرهنگسازی و نشان دادن جامعیت رسانه‌ای، تلویزیون برای سینمای مستقل کودک نیز ظرفیت خوب تبلیغاتی در نظر بگیرد.


کد مطلب: 154018

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/154018/تلویزیون-تبعیض-میان-فیل-قورباغه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir