به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۱۷ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۱۵۴۰۵۱
دبیر کارگروه مد و لباس توضیح داد

حکایت لباسی به شکل مقبره کوروش

گروه فرهنگ و هنر: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره لباسی به شکل مقبره کوروش در نمایشگاهی که اخیرا در کاخ نیاوران برگزار شد، گفت:‌ این لباس یک کار مفهومی است و تا کنون چندین بار در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. این سبک لباس‌ها در فشن شوهای دنیا مرسوم است.
حکایت لباسی به شکل مقبره کوروش
حمید قبادی بیان کرد: این لباس کار جدیدی نیست و طراح آن خانم اسفندیاری است. معمولا این لباس‌های مفهومی نشان دهنده تکنیک‌هایی است که در لباس استفاده می‌شود. نمونه‌های مفهومی در دنیا رایج هستند و چند وقت پیش عکس‌هایی از یک فشن شو خارجی به دست من رسید که یکی از لباس‌های به نمایش درآمده به شکل بالش و ملحفه بود.او همچنین درباره اینکه آیا نمایشگاه طراحان خلاق ایرانی که در مجموعه تاریخی نیاوران برگزار شده است، از کارگروه مد و لباس مجوز دریافت کرده؟ اظهار کرد: ما بر اساس آئین نامه و ضوابط و به استناد دستورالعمل‌های موجود، مجوز برپایی نمایشگاه جشنواره مد و لباس ایرانی- اسلامی را صادر می‌کنیم که توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود. کارگروه مد و لباس از مرحله صدور مجوز به نحوه‌ی اجرای نمایشگاه نظارت دارد و همچنین ناظر مقیم دارد.دبیر کارگروه مد و لباس با بیان اینکه این کارگروه می‌تواند به محل برگزاری نمایشگاه هم اعمال نظر داشته باشد، گفت: ما درباره محل‌های برگزاری نمایشگاه نیز نظارت داریم. این کارگروه یکسری شاخص‌ها از محل برگزاری گرفته تا صلاحیت برگزارکننده و آثار به نمایش درآمده و غیره دارد. ما در چنین رویدادهایی مسابقه نداریم و صرفا نمایش لباس است. البته ما اخیرا درصددیم که تجدیدنظری در شاخص‌هایی که برگزار کننده انجام می‌دهد از جمله هزینه برگزاری، مساحت، تعداد و نحوه نمایش آثار و دعوت شرکت کنندگان داشته باشم.

 قبادی با بیان اینکه چنین نمایشگاه‌هایی که حدود سه سال است توسط بخش خصوصی نیز برگزار می‌شود،امر مهمی است، افزود: ممکن است در این نمایشگاه‌ها چند لباس هم که مناسب نباشد به نمایش گذاشته شود اما اتفاق بزرگی در حال روی دادن است. در سال‌های اخیر این نمایشگاه‌ها به صورت مستمر توسط بخش خصوصی برگزار می‌شوند.او اضافه کرد: یعنی فضایی برای حمایت از طراحان و ارائه طرح‌های جدید آنها شکل گرفته است و این نمایشگاه‌ها یکی از بهترین جاهایی است که طراحان می‌توانند آثارشان را در معرض دید مردم بگذارند و به واسطه ارتباط با مردم، در جریان واکنش و نظر مخاطبان قرار بگیرند. به همین دلیل این امر می‌تواند به حوزه مدسازی ایرانی و اسلامی کمک بسیاری کند.از طرفی نظارت و دقت ما نیز در این زمینه بیشتر شده است و برگزار کنندگان نیز همراهی قانونی می‌کنند. دبیر کارگروه مد و لباس با بیان اینکه تعداد برگزار کنندگان این نمایشگاه‌ها محدود است، اعلام کرد:اما رویدادها محدود نیست و می‌تواند به صورت مستمر برگزار شود. اصل کار به صورت کاملا هوشمندانه منجر به کاهش مسوولیت‌های دولتی و افزایش فعالیت‌های غیردولتی می‌شود.

قبادی درباره برگزاری این نمایشگاه در کاخ نیاوران اظهار کرد:ما محل برگزاری نمایشگاه‌ها در کاخ‌ها و موزه‌ها را برای این نوع فعالیت‌ها مناسب نمی‌بینیم اما معتقدیم با توجه به محدودیت فضاها و در کنار آن وجود کارشناسان تخصصی موزه‌ها و کاخ‌ها با رعایت جوانب امر می‌تواند میزبانی مناسبی باشد اما طبعا اولویت ما چنین فضاهایی نیست. ضمن اینکه ما تاکید داریم محلی که قرار است نمایشگاه در آن برپا شود،  باید خودش در این زمینه آمادگی داشته باشد و ما اجباری در نظر نمی‌گیریم. برگزارکنندگان موافقت ضمنی برای برگزاری نمایشگاه را می‌گیرند سپس این موضوع در کمیسیون ما مطرح می‌شود، ما نیز اصراری به برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس در فضاهای تاریخی این چنینی نداریم. نمایشگاه طراحان خلاق ایرانی در راستای نامگذاری شعار سال تحت عنوان "حمایت از کالای ایرانی" و حمایت از طراحان منتخب لباس سنتی و زیورآلات دست ساز، با محوریت صنایع دستی ۱۴ و ۱۵ تیرماه در مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران برگزار شد.
مرجع : ایسنا