به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۱۵۴۲۳۰
نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: به داد دریاچه بختگان نرسیدند

دهستان‌ها تبدیل به شوره‌زار شده است

گروه جامعه: عضو شورای شهرستان ارسنجان با اشاره به خشکسالی و تبعات آن برای روستاییان در خصوص شرایط دهستان‌ها هشدار داده و گفت: فقر مطلق در حال حاکم شدن است، آمار بالای سرطان در اینجا از میانگین کشوری بالاتر است. دومین تالاب بزرگ کشور خشک شده و هیچکس به دادش نمی‌رسد.
دهستان‌ها تبدیل به شوره‌زار شده است
علی قاسمی (عضو شورای عالی استان فارس در شورای عالی استان‌ها و عضو شورای شهرستان ارسنجان) با بیان اینکه عدم رسیدگی به روستائیان، فقر، خشکسالی و متمرکز شدن خدمات در مراکز استان‌ها، همه باعث مهاجرت به شهرها شده است، شرایط نامساعد دهستان‌های ارسنجان را به خاطر خشکسالی تشریح کرده و از افزایش مهاجرت روستاییان خبر داد. قاسمی با بیان اینکه استان فارس سرشار از آثار فرهنگی باارزش است و چهار اثر آن ثبت بین‌المللی شده اما هنوز آزادراه ندارد، با اشاره به موقعیت شهرستان ارسنجان گفت: ارسنجان در شمال شرقی شیراز قرار دارد و نزدیک به 45 هزار نفر جمعیت داشته و جزو محدود شهرستان‌های کشور است که بعد از ربع قرن هنوز بخش‌های اداری آن کامل نشده،. درنتیجه مردم مجبور هستند از 50 کیلومتر آن طرف‌تر برای آن انجام کارهای ساده اداری به مرکز شهر مراجعه کنند. 

فقر مطلق در حال حاکم شدن است
 عضو شورای شهرستان با اشاره به اینکه به علت خشکسالی‌های اخیر، فقر مطلق در حال حاکم شدن است، افزود:  مردم گاها با موتورسیکلت و وسایل دیگر برای انجام کارهای اداری به شهر می‌آیند، اما به علت نبود جاده‌های مناسب و ایمن در سراسر استان، بالاخص شهرستان ارسنجان، اتفاقات ناگواری می‌افتد. سرانه کشتارهای جاده‌ای در شهرستان ارسنجان در همه کشور رتبه اول را دارد. وی اضافه کرد: تعداد افرادی که در محور ارسنجان به مرودشت در 15 سال اخیر جان خود را از دست داده‌اند، از شهدای هشت سال دفاع مقدس این شهرستان بیشتر است. براساس آماری که من گرفته‌ام تاکنون این جاده 200 کشته داده است، به نظر می‌رسد در میان کشته‌شدگان شمار روستائیان بیشتر است.متاسفانه جاده بسیار باریک و خطرناک بوده و به جاده مرگ معروف است. قاسمی یکی دیگر از معضلات بزرگ این شهرستان را نبودِ بیمارستان خوانده و گفت: فقط یک بیمارستان که امکاناتش در حد یک درمانگاه است، در شهرستان وجود دارد. با تلاش‌های نماینده‌ی شهرستان در مجلس ردیف بودجه‌ای برای ساخت یک بیمارستان اختصاص یافته‌، اما هنوز ساخت آن به جایی نرسیده است.

پزشکان اینجا نمی‌آیند
نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها با انتقاد از کمبود امکانات پزشکی در استان فارس ادامه می‌دهد: در برخی از شهرستان‌ها که امکانات سخت‌افزاری پزشکی هم وجود دارد، خود پزشکان حاضر نیستند به شهرستان‌های دوردست بیایند. من نمی‌دانم این سیاست از کجا نشات می‌گیرد، اما پزشکان کمی حاضر می‌شوند در این مناطق فعالیت کنند.عضو شورای شهر ستان ارسنجان با بیان اینکه مساله بعدی بحران خشکسالی‌ همه‌گیر است، افزود: در دهستان شوراب، کشاورزی به صفر رسیده و زمین تبدیل به برهوت و شوره‌زار شده است. وقتی به آنجا می‌روید دلتان می‌گیرد.کشاورزان برای دریافت تسهیلات و کمک مالی باید از مسیر بوروکراسی شدید اداری عبور کنند، اکثر روستائیان بدهی‌های سنگین به بانک‌ها دارند و نمی‌توانند برای بانک ضمانت تهیه کنند و بسیاری از بانک‌ها خانه‌های روستایی را به عنوان ضمانت نمی‌پذیرند.وی ادامه داد: از سوی دیگر خانه‌های روستائیان بعضا فاقد سند مالکیت است و نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، همین موارد مهاجرت روستائیان به شهر را افزایش داده است. کما اینکه استان فارس 4.8 میلیون نفر جمعیت دارد که از این میزان، 1.8 میلیون نفر در شهر شیراز ساکن هستند. یعنی بیش از 20 درصد جمعیت استانی با ۲۹ شهرستان، در یک شهرستان متمرکز شده است. 

رکوردی در از دست دادن منابع آبی
عضو شورای شهرستان ارسنجان با بیان اینکه این  شهرستان در کل کشور رکوردار «از دست دادن منابع آبی» است، گفت: آبِ سفره‌های زیرزمینی، در 25 سال گذشته به طور متوسط، سالیانه  2 متر و 15 سانتی‌متر افت داشته است. این امر به خاطر چاه‌های غیرمجاز نیست، ارسنجان یک شهرستان ویژه بوده و متاسفانه به غیر از بارندگی و ذخایر قدیمی، ورودی دیگری برای آب ندارد. در شهرستان فرونشست زمین بسیار گسترده بوده که همین نشان دهنده افت آب است.وی افزود: در دهستان شوراب سفره‌های آب زیرزمینی به صورت کلی از بین رفته‌اند و در یک روستا در این دهستان فقط سه چاه فعال وجود دارد.طرح نَکاشت به علت کمبود بودجه مسکوت ماند و دولت نتوانست با پرداخت حقوق مردم، مانع برداشت آب‌های زیرزمینی توسط آنها شود و اوضاع وخیم‌تر شد.قاسمی با انتقاد از اینکه با وجود شرایط نامساعد در دهستان، شوراب در تقسیمات کشوری جزو دهستان‌های برخوردار به حساب می‌آید، گفت: از بودجه سه درصدی که مناطق محروم از آن بهره می‌برند به این دهستان سهمی تعلق نمی‌گیرد درحالی‌که به خصوص در زمینه آب آشامیدنی، با مشکل شدید روبرو هستند. عضو شورای شهرستان ارسنجان با بیان اینکه علاوه بر کمیت، کیفیت آب نیز بسیار تنزل پیدا کرده است، افزود: میزان نمک در آب افزایش پیدا کرده و مزه آن شور است. خشکی دریاچه بختگان روی شهرستان تاثیر بسیار منفی‌ای گذاشته است و شوری و تلخی آب افزایش پیدا کرده و با معضل ریزگردها هم مواجه شده‌ایم.قاسمی با بیان اینکه ارسنجان یکی از زیربخش‌های حوزه آبریز  بختگان است، گفت: دریاچه بختگان با چهار شهرستان دارای مرز مشترک است، متاسفانه هیچ اقدامی برای بختگان انجام نمی‌دهند. حداقل در مورد دریاچه ارومیه صحبت می‌کنند، اما از احیای دریاچه بختگان هیچ صحبتی نمی‌شود. دریاچه بختگان یکی از پنج تالاب اصلی و دومین تالاب بزرگ کشور است، اما خشک شده و هیچکس به دادش نمی‌رسد. 

سرطان دومین عامل مرگ و میر در ارسنجان است
وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی که در این منطقه وجود دارد، افزود: مشکلات زیست محیطی در این منطقه بسیار زیاد است، طوفان ریزگرد از دریاچه بختگان بلند می‌شود و برای ما تبدیل به معضل شده است. از سوی دیگر سرطان دومین عامل مرگ و میر در شهرستان ارسنجان است.قاسمی افزود: به طور متوسط در کشور از بین هزار نفر  چهار نفر مبتلا به سرطان هستند. در دهستان علی‌آباد که در حوزه دریاچه بختگان قرار دارد، با شش هزار نفر جمعیت، حدود 27 مبتلا به سرطان وجود دارد. این آمار سنگین بوه و از میانگین کشوری بالاتر است.عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به معضل بیکاری در روستاییان به علت تعطیل شدن کشاورزی افزود: اشتغال روستاییان دامپروری است یا آنکه به صورت کارگر فصلی کار می‌کنند. تعداد زیادی از آنها را می‌بینیم که صبح‌ها در میادین شهر به انتظار کار نشسته‌اند و بعضا هم کسی به سراغشان نمی‌آید.وی ادامه داد: شهرستان ارسنجان براساس قوانین جزو مناطق ممنوعه ورود اتباع خارجی (افغانستان) محسوب می‌شود، اما آنها به صورت قاچاقی زندگی و کار می‌کنند و در این شرایط بی‌آبی بعضا دیده می‌شود که کشاورزی می‌کنند. قاسمی در انتها با بیان اینکه این شهرستان توانسته جلوی شکار غیرقانونی گوزن را بگیرد، گفت: خوشبختانه قطع درختان و شکار بی‌رویه کاهش یافته‌ است. دیگر با پدیده آتش زدن مزارع در این بخش از استان روبرو نیستیم، اما هنوز در شهرستان‌های پاسارگاد و مرودشت این مسئله وجود دارد و قانون هوای پاک را زیر پا می‌گذارند.
مرجع : ایلنا