کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتشار فراخوان یا انتصاب سریع

چه کسی مسئول تامین آب پایتخت خواهد شد؟

ایسنا , 20 تير 1397 ساعت 15:42

گروه اقتصادی: تغییر ناگهانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در نخستین روزهای تابستان از دو جنبه شگفتی‌آور بود؛ نخست این‌که مدیر یکی از حساس‌ترین پست‌های پایتخت در آستانه روزهای گرم سال و اوج مصرف آب کنار گذاشته شد و عجیب‌تر این‌که برای پرکردن این جای خالی، مدیر شرکت آب منطقه‌ای که مسئول تامین آب پایتخت است انتخاب شد تا آن شرکت نیز در آستانه تابستان بدون مدیر بماند.


شرکت آب منطقه ای تهران به عنوان قدیمی ترین شرکت تامین کننده آب در ایران از آن جهت اهمیت دارد که متولی تامین آب استان تهران با جمعیت شناوری بالغ بر ۱۴ میلیون نفر است. علاوه بر آن بهره برداری از پنج سد و ۴ نیروگاه برقآبی مهم کشور نیز برعهده این شرکت است که اهمیت آن را دو چندان می کند. به دنبال انتصاب محمدرضا بختیاری، مدیرعامل پیشین شرکت آب منطقه‌ای تهران به عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب این استان، افراد مختلفی برای سکانداری این شرکت و پرکردن این جای خالی مطرح شده‌اند.  برنامه بختیاری که از سال ۱۳۹۵ مدیریت این شرکت را برعهده گرفت در حدود ۱۵ ماه فعالیت در این جایگاه، فعال کردن پروژه‌های مسکوت مانده و کلید زدن پروژه‌های تامین آب جدید در سطح استان بود. همچنین در طی این مدت صیانت از منابع آب و حفاظت از رودخانه ها نیز به طور همزمان در دستور کار قرار داشت. از هفته گذشته که با نظر وزیر نیرو محمدرضا بختیاری به سمت مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران منصوب شد، تاکنون شرکت آب منطقه‌ای تهران به سرپرستی مهدی فروغی اداره می شود.  

با رفتن محمدرضا بختیاری از شرکت آب منطقه ای تهران گمانه زنی های زیادی در خصوص مدیرعاملی این شرکت مطرح شده که از جدی‌ترین گزینه‌ها می‌توان به علی اکبر شفیعی، معاون فعلی طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب کشور، سید حسن رضوی، رئیس فعلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم و محمدتقی توکلی، نماینده سابق مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.شفیعی دارای مدرک کارشناسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت پروژه از مرکز آموزشی تحقیقات وزارت نیرو است. وی از مدیران قدیمی صنعت آب محسوب می‌شود که ۲۱ سال در بخش های مختلف شرکت آب منطقه ای تهران از جمله به عنوان مجری طرح، معاونت برنامه ریزی و طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای مشغول خدمت بوده است و پس از آن به سمت معاون طرح وتوسعه شرکت مدیریت منابع آب کشور منصوب شد. شنیده می‌شود شفیعی که دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و مرکز آموزشی تحقیقات وزارت نیرو است، به دلیل این‌که از بدنه شرکت آب منطقه‌ای تهران و آشنا به مسائل حوزه آب تهران محسوب می‌شود، محتمل ترین گزینه تصدی این پست است .

سید محمدحسن رضوی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم نیز گزینه دیگر مطرح برای سکانداری شرکت آب منطقه ای تهران است که پیش از این مدتی را به عنوان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم مشغول خدمت بوده است.  محمدتقی توکلی نیز از دیگر گزینه‌های مطرح برای هدایت شرکت آب منطقه‌ای تهران است. وی قبلا نمایندگی مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است.از سوی دیگر، این گزینه نیز مطرح بوده است که ممکن است به سیاق برخی انتخاب‌های پیشین وزیر نیرو، انتخاب مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران نیز با انتشار فراخوان و گزینش از بین گزینه‌های متقاضی انجام شود، اما برخی کارشناسان بر این باورند که این روش گزینش مدیران ممکن است به درازا بیانجامد، بنابراین با توجه به قرار گرفتن در مقطع حساس پیک تابستان و اهمیت شرکت آب منطقه ای تهران در تامین منابع آب پایدار برای پایتخت باید مناسب‌ترین فرد مسلط به موضوعات مختلف این بخش در کوتاهترین زمان انتخاب شود تا تامین آب پایتخت و شهرهای همجوار با چالش روبه رو نشود.


کد مطلب: 154286

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/154286/کسی-مسئول-تامین-آب-پایتخت-خواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir