به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۱۵۴۳۶۱

سرنوشت مبهم اوراق سکه

گروه اقتصادی: حدود یک ماه از اعلام بانک مرکزی مبنی بر ایجاد بازار ثانویه اوراق سکه گذشته اما با وجود بحث‌ها و مسائلی که در این رابطه مطرح و حتی زمان آغاز به کار طرح نیز اعلام شده، هیچ خبری از آن نیست. به نظر می‌رسد این طرح بانک مرکزی برای ورود به بورس نیز بایگانی شده است.
سرنوشت مبهم اوراق سکه
یک ماه پیش بود که بانک مرکزی اعلام کرد با مذاکراتی که شکل گرفته قرار است اوراق سکه را در بورس منتشر و معامله کند. ماجرا از این قرار بود که دارندگان سکه‌های پیش فروش که از بهمن ماه سال گذشته تا فروردین ماه امسال در این طرح شرکت و اقدام به خرید کرده بودند، می‌توانستند با ورود به بورس این سکه‌ها را در قالب اوراق به فروش رسانده و آن را قبل از سررسید نقد کنند. این در حالیست که سکه‌های پیش فروش تا زمان سررسید قابلیت نقد شوندگی نداشت و مورد معامله قرار نمی‌گرفت ولی در اوراق، روال متفاوت بوده و دارنده از امکان معامله آن برخوردار می‌شود. در این حالت فردی که اوراق سکه را خریداری می‌کند می‌تواند آن را دوباره به فروش رسانده یا اینکه نزد خود نگهداشته و در سررسید آن با مراجعه به شعب بانک ملی سکه پیش فروش را به طور فیزیکی دریافت کند.

گرچه مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که از ۱۰ تیر ماه این اوراق در بورس معامله خواهد شد اما در مورد مقرر چنین اتفاقی نیفتاد و با وجود گذشت بیش از ۱۰ روز از زمان اعلام، خبری از این طرح نیست.

گرچه اطلاع رسانی شفافی از سوی بانک مرکزی یا سازمان بورس در رابطه با دلایلی طرح تعلیق اوراق سکه اعلام نشده است اما اخبار دریافتی از این حکایت دارد که اختلاف نظرهایی در رابطه با دریافت مالیات از این سکه‌ها و از سوی دیگر آماده نبودن نرم افزارهای لازم برای معاملات اوراق سکه از عوامل اصلی عقب افتادن طرح انتشار اوراق سکه است.

اما در کنار موانعی که برای اجرای طرح انتشار اوراق سکه مطرح می‌شود، باید یادآور شد که در مدت اخیر بازار سکه کم حاشیه نبوده و مسائلی از جمله چرایی خریدن تعداد بالای سکه از سوی افرادی که در طرح پیش فروش شرکت کرده‌اند مطرح بود. همچنین برخی نمایندگان مجلس در این رابطه از طرحی برای محدود کردن تحویل سکه‌های پیش فروش خبر داده بودند که در نهایت کنار گذاشته شد. مجموع اختلاف نظرها در مورد سکه‌های پیش فروش به نظر می‌رسد اکنون خود عاملی برای توقف طرح اوراق سکه در بازار بورس شده است.

در حدود دو ماه گذشته بانک مرکزی دو طرح را برای ورود به بورس مطرح کرد که ظاهرا هیچ کدام به نتیجه نرسیده است. اولین مورد به ورود ارز صادراتی از محل ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی بود که با وجود ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور برای ورود آن به بورس در نهایت در فضایی مبهم منتفی شد و به سامانه نظام یکپارچه ارضی (نیما) واگذار شد. از سوی دیگر طرح انتشار اوراق سکه در بورس نیز فعلا به مرحله اجرا در نیامده و مشخص نیست که چه سرانجامی در انتظار آن خواهد بود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: پیش فروش سکه