به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۱۵۴۳۹۸

ارائه گزارش فساد در واردات خودرو به روحانی

گروه اقتصادی: رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید: وزیر صنعت گزارشی 20 صفحه ای به رئیس جمهوری درباره واردات خودرو و فساد زنجیره‌ای به جا مانده از قبل ارائه کرد.
ارائه گزارش فساد در واردات خودرو به روحانی
مجتبی خسروتاج افزود: اواخر سال گذشته متوجه شدیم خارج از سیستم ثبت سفارش خودرو، واردات صورت گرفته است.این موضوع را به حراست سازمان اعلام کردیم.بعد از آن این تخلف به وزیر صنعت، معدن و تجارت(محمد شریعتمداری)گزارش شد و حراست مرکزی برای بررسی آن وارد عمل شد.بدین جهت آذرماه سال گذشته به گمرک اعلام کردیم که چنین تخلفی صورت گرفته است.بعد از آن‌که تخلف محرز شد به سازمان‌های نظارتی چون تعزیرات و سازمان حمایت اطلاع رسانی‌های لازم صورت گرفت.بعد از این تاریخ و نامه نگاری‌های دیگر هیچ خودرویی ترخیص نشدو از طرفی با ممنوعیت واردات خودرو، دیگر گمرک اجازه ترخیص هیچ خودرویی را نمی‌دهد.وی گفت: ما با واردکنندگان درافتاده‌ایم. آنها دارای قدرت، پول و رسانه هستند و از آنجا که منافع میلیاردیشان به خطر افتاده است از هیچ تهمتی دریغ نمی‌کنند و این روزها نیز با اتهام‌هایی که هیچ‌کدام آن درست نیست دولت را زیر سؤال می‌برند. دلایل تخلف ثبت سفارش خودرو را می‌توان در 4 بخش تقسیم بندی کرد. خسروتاج می‌گوید در این 4 بند ما قضاوت نمی‌کنیم چرا که مراجع نظارتی باید نسبت به چگونگی تخلف اظهار نظر کنند.

وی گفت: نخستین نکته این است که کسانی که از نظر فنی با سیستم ثبت سفارش خودرو آشنا بودند و یا این برنامه را نوشتند به سایت دسترسی پیدا کردند و برای ثبت سفارش خودرو با برخی از واردکنندگان خودرو همکاری کردند.دومین موضوع آن است که سامانه ثبت سفارش واردات خودرو دست یک شرکت خصوصی است و این احتمال وجود دارد که برخی‌ها با این شرکت توانستند مذاکراتی داشته باشند. سومین نکته کارکنان تهران و حتی سایر شهرها که دسترسی به سامانه ثبت سفارش خودرو داشتند. نکته پایانی هم مربوط به شرکت خریدار یا واردکننده خودرو است.احتمال دارد آنها با نفوذ خود به اشکال مختلف به سایت ثبت سفارش خودرو دسترسی پیدا کردند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد:از اواخر سال گذشته سامانه جامع تجارت راه اندازی شده است. این سامانه توانایی آن را دارد که تمام مراحل مربوط به واردات و صادرات را مجدد چک کند. این سامانه ارتباط بین گمرک، بانک مرکزی و... سایر بخش‌ها را دارد و با هدف مبارزه با قاچاق کالا و ارز ساماندهی شده است.

با این سامانه امکان نفوذ به سایت‌های تخصصی گرفته می‌شود. آنگونه که تایید شده است 1900 خودرو با ثبت سفارش‌های غیرقانونی از گمرک ترخیص شده است.حقوق و عوارض این خودروها پرداخت شده است اما در هر صورت ثبت سفارش‌های صورت گرفته تخلف است و باید پیگیری شود. در جایی دیگر عنوان شده بود که خسروتاج گفته است افراد متخلف از درون وزارت بوده‌اند و شرح ماجرا به مراجع ذیربط اعلام شده و در حال پیگیری است.اما وی اظهارداشت: هیچ زمان چنین صحبتی را عنوان نکرده‌ام چرا که ما مرجع تشخیص تخلف نیستیم و مراجع نظارتی باید متخلفان را اعلام کنند. در این میان معاون وزیر صنعت در مورد بازداشتی‌های این مجموعه خاطرنشان کرد: نه کسی از سازمان توسعه تجارت بازداشت شده است و نه از وزارت صنعت. پرسنل سازمان توسعه تجارت که در بخش ثبت سفارش واردات خودرو هم فعالیت می‌کنند توسط هیچ مرجعی بازداشت نشدند.

ارسال گزارش 20 صفحه ای به رئیس جمهوری
به هر ترتیب بازار شایعه داغ است و معلوم نیست که مقصر اصلی این تخلف کیست. سازمان تعزیرات موضوع هکر را پیش کشیده است و برخی‌ها هم واردکنندگان و یا شرکتی که خدمات انفورماتیک سامانه را می‌دهد متهم کردند. آنچه که مشخص است تیم بررسی محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به موازی سایر دستگاه‌های نظارتی بررسی پرونده تخلف واردات خودرو را به اتمام رسانده است و گزارش 20 صفحه‌ای این وزارتخانه را به رئیس جمهوری ارسال کرده است.همزمان وزیر صنعت در توئیتی نوشت: در راستای شفافیت ،گزارش وزارت صمت درباره واردات خودرو و فساد زنجیره‌ای به‌جا مانده از قبل،به رئیس جمهوری محترم تقدیم شد.برای ثبات بازار و نظارت بر عرضه و احتکار کالاهایی که با ارزدولتی وارد شده‌اند، از روز شنبه ستاد تشديد مبارزه با احتكار و اختفا بطورویژه آغاز به‌كارمي كند. هنوز کسی در مورد جزئیات این گزارش اطلاعی ندارد.چندی پیش رئیس جمهوری دو هفته به وزیر خود وقت داد تا پرونده تخلف واردات خودرو مشخص شود.
مرجع : ایران