به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۵۴۴۱۱

شکاف نرخ تورم 5.2 درصد شد

گروه اقتصادی: شکاف نرخ تورم خرداد در مناطق مختلف کشور به ۵.۲ درصد رسید که ساکنان استان‌های کرمانشاه و لرستان در این ماه بیشترین و ساکنان کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر نیز کمترین رشد هزینه خرید را داشته‌اند.
شکاف نرخ تورم 5.2 درصد شد
بررسی جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از روند تغییرات نرخ تورم نشان می دهد که درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کل کشور ۱۰.۲ درصد بوده است. در عین حال، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۱۳.۹ درصد) و کمترین آن مربوط به استان اردبیل (۶.۹ درصد) است.به عبارتی خانوارهای ساکن در استان ایلام در خرداد امسال به طور متوسط ۳.۷ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان اردبیل به طور متوسط ۳.۳ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ۱۳۹۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.همچنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ۹۷ برای خانوارهای کل کشور به عدد ۸.۲ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه (۱۱.۱ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۵.۹ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در خرداد ۵.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۲ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

پُرخرج‌ترین و کم هزینه‌ترین استان‌ها
در خرداد امسال، نرخ تورم در ۲۶ استان تک رقمی و در ۵ استان نیز دورقمی بوده است. بنابراین در این ماه، میزان مخارج یک خانوار ساکن در استان کرمانشاه از میزان هزینه خانوارهای ساکن در سایر استان های کشور بیشتر بوده و ساکنان کهگیلویه و بویراحمد در مناسب ترین شرایط به لحاظ میزان مخارج نسبت به سایر استان ها بوده اند.طبق آخرین آمار رسمی کشور، می توان در حال حاضر استان های کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان و چهارمحال و بختیاری را ۵ استانی دانست که دارای بالاترین میزان رشد هزینه خانوار در کشور بوده اند و از آنسو کمترین میزان رشد مخارج در کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و زنجان بوده است.برای تهرانی ها در خرداد امسال میزان رشد مخارج نسبت به خرداد سال قبل ۹ درصد برآورد شده با این حال اوضاع پایتخت نشینان از رشد هزینه های ساکنان در ۹ استان دیگر کشور بهتر بوده است. ۳ استان قم، ‌ قزوین و مازندران در یک سطح و به میزان ۷.۷ درصد رشد مخارج داشته اند و این وضعیت برای استان های البرز و گیلان و سیستان بلوچستان و فارس نیز وجود داشته است.
مرجع : عصر ایران
برچسب ها: نرخ تورم