به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۱۵۴۴۴۲
بدترین شرایط را سیاسیون برای من ایجاد کردند

فغانی: VAR بود پنالتی بنگر را نمی‌گرفتم!

گروه ورزشی: علیرضا فغانی داور ارزشمند ایرانی که تیم داوری او به همراه منصوری و سخندان دیدار رده بندی جام جهانی میان بلژیک و انگلیس را قضاوت می کنند،گفت: من از زمانی که در رویدادهای بین المللی قضاوت می کنم، تمام تلاشم این بوده که بهترین عملکرد را داشته باشم تا نام ایران بیشتر بر سر زبان ها باشد و خوشبختانه تا حالا هم کم کاری نکردیم.
فغانی: VAR بود پنالتی بنگر را نمی‌گرفتم!
فغانی ادامه داد: در این تورنمنت هم همین رویکرد را داشتیم و خوشبختانه همه چیز خوب پیش رفت و با توجه به اینکه دو بازی در فینال و رده بندی باقی مانده بود، دیدار رده بندی به تیم ما رسید و بازی فینال به تیم آرژانتین. وی ادامه داد: خدا را شکر می کنم. هر چند قبلا هم گفته بودم که توقعات نباید بالا برود. ولی به هر حال دوستان رسانه ای لطف دارند و توقعات را بالا می برند. من برای همین می گفتم که توقعات بالا نرود، تا اگر اتفاقی که مدنظر ما بود رخ نداد، باعث ناراحتی نشود و همیشه هم گفته ام که اگر بازی فینال را بدهند سعی می کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم و اگر ندهند هم همینطور. الان هم مسئولیت سنگینی به ما داده شده. رده بندی بازی مهمی برای ما است. برای این بازی برنامه ریزی می کنیم و امیدوارم عملکرد خوبی هم داشته باشیم.فغانی در پاسخ به این سوال که قضاوت کردن دیدارهای مهم سبب شد تا بسیاری فکر کنند شما داور فینال خواهید بود و اینکه خودتان چه فکری در این زمینه داشتید، افزود: همیشه کار ما تیمی بوده است.

وی ادامه داد: همیشه هم وقتی با هم صحبت می کنیم، به این فکر می کنیم که زنگ تفریح نباشیم و این را در تورنمنت های مختلف هم نشان دادیم. مثلا ما در جام باشگاه های جهان فینال را سوت زدیم؛ در المپیک فینال را سوت زدیم؛ در جام ملت های آسیا فینال را سوت زدیم و در جام کنفدراسیون ها هم همینطور. این ها باعث شد رویکرد به تیم داوری ما عوض شود. این باعث شد که مردم بفهمند فیفا روی تیم داوری ما نظر ویژه ای دارد. این برای ما کفایت می کند.همین که مردم ما را لایق قضاوت در فینال می دانند برای ما کافی است و بسیار ارزشمند. بعضی مسائل را نمی توان با آنها جنگید. الان در دل و قلب خودمان راضی هستیم که کم کاری نکردیم. همیشه هم به نظرات فیفا احترام می گذاریم.تیم آرژانتینی هم خوب کار کرده و 4 مسابقه را قضاوت کرده. همین الان هم داوران دیگری از آفریقا و آمریکای شمالی هستند که خوب کار کرده اند و شرایط قضاوت در این دو مسابقه را دارند. 

 فغانی در مورد این سوال که شما داوری هستید که از VAR هنوز استفاده نکرده اید، بیان کرد: دوستان دیگری هم بودند که استفاده نکردند؛ باز هم می گویم که تنها داوران تعیین کننده استفاده یا عدم استفاده از VAR نیستند. ما تصمیمات را در زمین می گیریم و خوشبختانه تصمیمات ما با داوران ویدئویی یکی بوده و نیازی به استفاده از VAR نبوده است. مثلا اگر ما در بازی فرانسه و آرژانتین صحنه امباپه را پنالتی نمی گرفتیم، به ما می گفتند که از VAR استفاده کنیم. این است که ما تصمیم گیرنده نیستیم.داور بین المللی فوتبال ایران در مورد اینکه آیا تکنولوژی VAR باعث تحت فشار گذاشتن داوران می شود یا خیر، توضیح داد: اتفاقا اعتماد به نفس خوبی به داوران داده است. من به عنوان داور می دانم که اگر اشتباه تاثیرگذاری انجام دهم، می تواند دوباره آن را تغییر دهم و مردم دیگر این اشتباه در ذهنشان نمی ماند. ببینید به عنوان مثال من در بازی پرسپولیس و ذوب آهن یک اشتباه کردم. توپ به شکم آقای بنگر خورد و من پنالتی گرفتم. این را هنوز هواداران پرسپولیس یادشان هست. اگر همان زمان کمک داور ویدئویی بود و حق به حق دار می رسید، اصلا صحبت هایی این چنینی مطرح نمی شد.

فغانی در مورد اینکه پس با این وصف شما با استفاده از VAR علیرغم تمام مخالفت هایی که دارد، موافق هستید، اضافه کرد: من از طرف کل دنیا صحبت نمی کنم. پنالتی هندی که برای ما پنالتی گرفته شد، توسط کمک داور ویدئویی گرفته شد. همان صحنه رونالدو را هم که بسیاری احساسی کارشناسی کردند، آقای اورس میر گفتند که پنالتی بوده و ما نباید چیزهای خوشایند را استقبال کنیم و چیزهایی که به ضررمان است را رد کنیم.فغانی در ادامه این سوال را در پاسخ به این پرسش که هنوز عادت به اینگونه قضاوت (استفاده از VAR) وجود ندارد، مطرح کرد: شما خودتان دوست دارید که تیم مورد علاقه ات با اشتباه داوری ضربه بخورد یا اشتباه تصحیح شود؟ در این جام جهانی اولین جام جهانی است که در 63 بازی گلی نبوده که آفساید بوده باشد و قبول شده باشد و یا گلی نبوده که به اشتباه آفساید گرفته شده باشد. این خودش یک پوئن مثبت است. البته بدون اشتباه هم نبوده. در تورنمنت های مختلف استفاده شده و هنوز جای رشد دارد.داور فینال المپیک 2016 در مورد یکی از صحنه های بازی ایران و پرتغال که مهدی طارمی به زمین برخورد کرد، گفت: قطعا تمام صحنه ها چک می شود و اگر مشکلی بود به داور اعلام می شد.داور رده بندی جام جهانی 2018 در مورد اینکه تصمیمات در چند ثانیه به داور منتقل می شود، گفت: در سه ثانیه که اتفاق می افتد، یک دوربین از زاویه های مختلف صحنه را می بیند و سپس نظر می دهد.
 
در ادامه مصاحبه سخندان کمک دوم علیرضا فغانی هم به گفتگو اضافه شد. این چهره در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کردید زمانی در دیدار رده بندی جام جهانی پرچم بزنید، اظهار داشت: من ابتدا به مردم ایران و به جامعه داوری تبریک می گویم که ما نماینده آنها هستیم. ما قبل از تورنمنت تلاش زیادی کردیم و سه بازی هم تا حالا قضاوت کردیم. خدا را شکر نزدیک به 27 ، 28 سال است که قضاوت می کنم ولی اولین جام جهانی است که در آن حضور داریم. خدا را شکر می کنم که زحمات گذشته ما جواب داد.سخندان در ادامه و در پاسخ به این سوال که با وجود نمایش خوب او و منصوری بیشتر صحبت از فغانی بوده و رمز موفقیت این کار تیمی را چه چیزی می داند، خاطرنشان کرد: خب اگر موفقیتی هم بوده هم تیمی بوده و آن چیزی که باعث این موفقیت بوده، تلاش و هدف یکی بوده. قلب هایمان با هم بوده و مثل برادر هستیم و فکر می کنم این موفقیت ها هم همانطور که علیرضا گفت به خاطر این دوستی و رفاقت است.کمک اول علیرضا فغانی که به عنوان دبیر در آموزش و پرورش فعالیت دارد، در مورد اینکه طی این مدت چطور در روسیه حضور داشته و آیا با بچه های مدرسه در روسیه ارتباط دارد، پاسخ داد: امتحان ورزش را ما زودتر گرفتیم و از بچه ها خداحافظی کردیم و آمدیم. بچه ها نه ولی معلم ها چون دو سه روز در هفته می روند، سلام بچه ها و اخبار آنها را به ما می رسانند، چون خیلی هم فوتبالی هستند.در ادامه منصوری کمک اول فغانی هم به گفتگو اضافه شد و در پاسخ به این سوال که دیدار رده بندی را چطور ارزیابی می کند، توضیح داد: بازی مهمی است. سعی می کنیم با امادگی کامل برویم و یک بازی خوب دیگر قضاوت کنیم تا کارنامه خوبی از خود به جا بگذاریم.

منصوری در مورد اینکه آیا پیش از بازی در مورد بازیکنان تیم حریف و توانایی های آنها ارزیابی صورت می گیرد یا خیر، بیان داشت: برخلاف کشور خودمان که این مسائل وجود ندارد، اینجا یک تیم تکنیکی داریم که مربی هستند. مثلا فردا جلسه داریم و آنها تمام شرایط بازی را برای ما تشریح می کنند. آنها اطلاعات کاملی به ما در مورد تیم ها می دهند.کمک اول فغانی در مورد اینکه بازی رده بندی را چطور ارزیابی می کند، عنوان کرد: خب این دیدار تنها مسابقه جام جهانی روسیه است که تکرار می شود. در رده بندی یک تیم روی سکو نمی رود، امیدوارم بازی قشنگی باشد که مردم لذت ببرندپس از گفتگو با منصوری و سخندان، فغانی در پاسخ به این سوال که دیدار رده بندی را چطور می بیند، توضیح داد: تمام داورانی که اینجا هستند در شرایط مختلف هستند و ما هم فقط از نظر بدنی سعی کردیم خودمان را نگه داریم و می رویم ببینیم چه پیش می آید.داور وسط فینال جام ملت های آسیا در سال 2015 در مورد اینکه آیا از نرسیدن فینال به او ناراحت شده یا خیر، خاطرنشان کرد: نه الان، من از قبل هم گفته بودم که هدفم سوت زدن فینال جام جهانی است.

وی گفت: قبلا شاید خنده دار بود ولی الان خیلی ها ما را لایق فینال می دانند و این برای ما کافی است.علیرضا فغانی در پاسخ به این سوال که داوری و سطح فوتبال ایران را چطور ارزیابی می کند، توضیح داد: اصلا داوری را نمی توان با فوتبال مقایسه کرد. نه در پرداختی و نه در اتفاقات دیگر، اما همینکه مسئولان ما قبول کرده اند که ما در جام جهانی 2 تیم داریم برای ما خودش پوئن مثبتی است. ما در راه خودمان فعالیت می کنیم و آنها در فوتبال. در داوری کشور هم داوران جوان خوبی داریم. خیلی از تیم ها از جوان ها استفاده می کنند و اگر بازیکن جوان هم اشتباه کند، حتی مربی به او دلداری می دهد. به هر حال باید این شرایط برای داوران جوان هم فراهم شود و به آنها اعتماد کرد. به ما هم اعتماد شد که الان اینجا هستیم.داور بین المللی کشور در مورد اینکه چه زمانی می توان از VAR در لیگ ایران استفاده کرد، گفت: فکر می کنم به عمر ما کفاف نمی دهد. شنیده ام که برخی از مسئولان در تلویزیون گفته اند که ما توان فراهم کردن شرایط برای استفاده از VAR را داریم ولی من نمی دانم چرا پس امکانات اولیه برای خودمان در لیگ را نداریم.

بهترین امکانات ما هنوز در ورزشگاه آزادی است؛ آیا در شهرستان های دیگر هم همین شرایط است. کارشناس به نود می آورند و باید با یک دوربین نظر دهد و اگر نظر اشتباه دهد دیگر به برنامه دعوت نمی شود یا یک شهر علیه او می شود. الان ولی در کشورهای حوزه خلیج فارس بهترین امکانات را دارند. الان در بحث کمک داور ویدئویی اصلا از دوربین های تلویزیونی استفاده نمی شود. شرکتی که این کار را برای VAR انجام می دهد، 40 ، 50 دوربین اختصاصی دارد و اصلا به دوربین های تلویزیونی کاری ندارد و با دوربین های تلویزیونی فقط از جریان بازی که توسط تماشاگر رصد می شود، مطلع می شوند. حالا شما توقع دارید این سیستم در ایران پیاده شود؟ به نظرم یا نمی شود و یا نمی خواهند که به نظر من گزینه دوم درست است.فغانی در مورد حضور نامش در میان داوران لیگ هجدهم هم صحبت کرد و تفاوت دستمزدی که وجود دارد، عنوان کرد: ما از همین سیستم بالا آمده ایم. هر چقدر بقیه بگیرند و هر چند خیلی کم است ولی ما هم همین مقدار دریافت می کنیم. الان دو سه سالی است که می گویند که قرار است افزایش پیدا کند ولی اتفاقی رخ نداده و واقعا با این افزایش قیمت دلار مبلغ ناچیزی است. در مجموع هم خون ما رنگین تر نیست و ما هم مثل بقیه می گیریم.داور دیدار رده بندی سپس از حواشی دریافت های زیاد که در ایران مطرح می شود نیز انتقاد کرد و گفت: یک حاشیه ای راه افتاده که مبلغ های زیادی می گیرند که اصلا اینگونه نیست. ضمن اینکه ما اصلا شماره حساب نداریم. الان سیاسیون ما در انتقال پول مشکل دارند، ما که دیگر اصلا به شمار نمی آییم. قبلا با ارتباط خوبی که میان فدراسیون فوتبال و فیفا وجود داشت، پول به حساب فدراسیون می آمد و ما می گرفتیم که الان این امکان هم دیگر وجود ندارد. 

فغانی در مورد اینکه پس تا حالا هیچ دریافتی با وجود سه قضاوت نداشته، تصریح کرد: اولا اینکه اصلا فرقی نمی کند که شما چند قضاوت داشته اید و همه داوران دریافت مشابهی دارند. ما هم منتظر هستیم و ببینیم چه می شود. ایرانی هستیم و افتخار می کنیم و خوب و بدش را باید بپذیریم.داور فینال جام باشگاه های جهان در مورد حمایت های اقشار مختلف جامعه و اینکه این حمایت ها چه حسی در او ایجاد کرده، گفت: من حقیقت چیزی که یاد گرفتم این است که نه زیاد با تعریف ها مغرور می شوم و نه با انتقادها خراب می شوم. من بدترین شرایط را که همین سیاسیون برای من ایجاد کرده بودند، تجربه کرده ام و این را هم تجربه کردم. همین که مردم شاد بودند برای من کفایت می کند. از تمام آنها تشکر می کنم ولی اسمی نبرم که کسی از قلم نیافتد. اینجا هیچ کس اسمی از فغانی، منصوری و سخندان نمیبرد و فقط اسم ایران برده می شود. بچه های ایران که عالی بودند در جام جهانی و بعد از خروج آنها هم همین که نام ایران باقی مانده بود، برای ما کافی است.فغانی در ادامه و در پاسخ به این سوال که سیاسیون مدنظر او چه کسانی هستند، توضیح داد:‌ در بازی تراکتور و نفت شرایطی پیش آمد، خیلی از مسئولان مصاحبه هایی می کردند که خودشان را از زیر فشار بیرون بکشند. من آن شرایط را تجربه کردم و تاثیری در کار من ندارد و تمرکزم روی کارم است. تا زمانی که بخواهند داوری می کنم؛ زمانی هم که بخواهند بگویند فلان کار را انجام داده ام، داوری را کنار می گذارم.داور دیدار رده بندی جام جهانی در خصوص اینکه در لیگ پیش رو مغرور خواهد بود یا نه، تاکید کرد: ما ایرانی ها کلا جوگیر هستیم. یا یکی را به خاطر یک اتفاق خیلی بالا می بریم و یا خیلی بد یکی را به زمین می زنیم. من خودم می دانم چه کاری می کنم. اینکه مردم چه چیزی می گویند زیاد مهم نیست. اینکه الان از کار ما خوشحال شده اند، خیلی خوب است ولی قطعا هر برداشتی می کنند برای خودشان مهم است و برای من مهم نیست.

 فغانی سپس در پاسخ به این سوال که آیا در میان داوران صحبتی از تیم ملی ایران بوده و یا خیر بیان کرد: در وهله اول در یکی دو تا بازی اول نمایش ایران خیلی خوب است. از نظر فوتبالی باید کارشناس ها نظر بدهند ولی در بازی پرتغال اتفاقات آماتوری که رخ داد، نقل مجلس شده بود. وقتی داور تصمیم می گیرد، ممکن است اعتراض داشته باشید ولی وقتی داور ویدئویی چک می کند، دیگر جای اعتراض وجود ندارد ولی در بازی ایران و پرتغال پس از تصمیم داور چند بازیکن ایران سر داور ریختند و به او اعتراض کردند.داور فینال رقابت های جام کنفدراسیون ها در خصوص اینکه چه اهدافی برای آینده در سر دارد، تاکید کرد: الان که تمرکزمان برای بازی رده بندی است ولی بعدش برگردیم پس از استراحت تصمیم می گیریم. وی در ادامه در خصوص عدم حضور در فینال توضیح داد: ما تمام تلاشمان را کردیم و الان حسرتی نداریم. همیشه من در زندگی ام اینگونه بودم که 50 درصد تلاش را خودم انجام می دهم و 50 درصد باقی را به عهده خدا می گذارم. الان هم خدا نخواسته که در فینال باشیم. در نهایت فغانی با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده طی روزهای گذشته صحبت هایش را اینگونه خاتمه داد: یک سری رفتارها در خیلی از کارها حرفه ای نیست؛ در کار شما همینطور است و در کار ما هم همینطور. انعکاس خیلی از اخبار و حاشیه درست کردن، درست نیست. ان شا الله با این دوستمان هم در تهران ملاقات و صحبت می کنیم. دل چرکین نیستم؛ با هرکس از راه خودش برخورد می کنیم و به اندازه خودش احترام می گذاریم.
مرجع : ورزش سه
برچسب ها: علیرضا فغانی