به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۱۵۴۵۳
روز نخست از هفته هشتم

لیگ برتر؛ فردا تعقیب و گریز در صدر جدول

گروه ورزشی: هفته هشتم رقابتهای لیگ برتر روز پنجشنبه آغاز می‌شود که در این روز دو تیم فولاد و نفت تهران در خانه به فکر صدرجدول هستند . منصور و کریم به اصفهان بر می‌گردند تا برابر سپاهان، راه‌آهن را از بحران خارج کنند. نبرد جالب تیم‌های مایلی‌کهن و جلالی در قم، صندلی لرزان یاوری و پیروانی و رویارویی گسترش با صنعتی که فینال غیر رسمی لیگ دسته اول است، از دیگر دیدارهای مهم این روز را تشکیل می‌دهد.
روز نخست از هفته هشتم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌‎های کشور در حالی پنجشنبه با برگزاری هفت مسابقه پیگیری می‌شود که به راحتی می‌توان گفت رقابتهای حساس تهران و شهرستان‌ها، تحت تاثیر دربی تهران است، مسابقه‌ای که همه فوتبال دوستان تهران و ایران منتظر آغاز آن هستند.

البته در این شرایط مربیان سرخابی‌ در کنار توجه ویژه‌ به دیدار تیم‌‎شان در دربی سنتی پایتخت، به بازی‌هایی که در تهران و اهواز برگزار می‌شود چشم دوخته‌اند، مسابقاتی که فولاد در خانه میزبان ذوب‌آهن بوده و نفت تهران میزبان مس کرمان است و در نهایت صدرنشین لیگ را در پایان روز نخست هفته هشتم مشخص می‌کند. در زیر نگاهی به این هفت بازی می‌اندازیم:

گسترش فولاد تبریز - استقلال صنعتی اهواز
دو پیروزی ارزشمند نتیجه‌ای بود که این دو تیم در هفته پیش لیگ برتر بدست آورد، تیم‌هایی که در این فصل لیگ برتری شده‌اند. گسترش فولاد در تهران از شکست مقابل راه‌آهن پیروزی ساخت اما کار صنعتی بزرگتر بود زیرا در آستانه دربی موفق شد استقلال را در خانه‌اش شکست دهد. آن برد فولاد را در صدر نگه داشت و آبی‌پوشان اهوازی را از یک بحران خارج کرد. این بازی از آن جهت دیدنی است که آن را می‌توان فینال لیگ دسته اول دانست، به خاطر اینکه گسترش صدرنشین گروه خود بود و صنعتی هم با توجه به محرومیت شهرداری، به عنوان صدرنشین به لیگ برتر صعود کرد. البته فینال لیگ دسته اول که مسابقه‌ای بین دو تیم صدرنشین گروه‌های دوگانه این مسابقات است، همانند سال‌های گذشته برگزار نشد تا این بازی را بتوان فینال غیر رسمی آن رقابتها دانست.

البته با توجه به اینکه هدف این دو تیم بقا در لیگ برتر است، پیروزی در این بازی برای‌شان بسیار حائز اهمیت است و این 3 امتیاز می‌تواند در روزهای پایانی لیگ این دو تیم را به چنین هدفی نزدیک‌تر کند. حال باید دید ویسی مربی جوان لیگ در این بازی موفق می‌شود یا برادران خطیبی که نخستین سال هدایت تیم‌های لیگ برتری را تجربه می‌کنند، در پایان بازی سربلند خواهند بود.

فجر سپاسی شیراز - داماش گیلان
پنج باخت در 7 بازی نتیجه‌ای بسیار ضعیف در کارنامه مربیگری غلامحسین پیروانی است. این مربی که فصل را در میان انتقاد هواداران شیرازی آغاز کرد، علت عدم نتیجه گیری، روزهای دشواری را سپری می‌کند. او باید تیمش را در این بازی به پیروزی برساند تا هم از لحاظ نتیجه گیری و هم از لحاظ کسب جایگاه بهتر، شرایط مناسب‌تری را بدست آورد. شکست هم ممکن است پایانی مسالمت آمیز برای همکاری این مربی بی‌ادعا با باشگاه فجرسپاسی را رقم بزند.

البته حریف آنها داماش گیلان است تیمی که هفته پیش در خانه از شکست مقابل سپاهان به یک تساوی ارزشمند رسید. آنها هم که روزهای پرنوسانی را در لیگ سیزدهم تجربه کرده‌اند، برای رسیدن به آرامش نباید در شیراز بازنده باشند. کسب یک امتیاز راضی کننده نیست اما برای شاگردان ناظمی بهتر از باخت است، هر چند پیروزی نتیجه‌ای بسیار مطلوب برای این تیم گیلانی محسوب شده و تا حدودی وضعیت سفید را در اردوی این تیم حاکم خواهد کرد.

سپاهان اصفهان - راه‌آهن تهران
بازگشت منصور ابراهیم‌زاده و کریم قنبری به اصفهان و قرار گرفتن مقابل سپاهان هر چند اتفاق مهمی است اما ناکامی زردپوشان اصفهانی و 4 باخت متوالی راه‌آهن در لیگ ارزش پیروزی در این دیدار را بیشتر از سه امتیاز کرده است. در یک سوی میدان سپاهانی‌ها ایستاده‌اند که به علت عدم نتیجه‌گیری لازم در هفتهَ‌های اخیر تا رده ششم سقوط کردهَ‌‌‌‌‌‌اند، در این بازی به فکر پیروزی مقابل راه‌آهن تیم مربیان پیشین و در نهایت رسیدن به رده‌های بالاتر جدوب هستند. آنها که این روزها در غیاب مجتبی جباری و مصدومیت نویدکیا در خط میانی با مشکلاتی روبرو هستند، نیاز به پیروزی در این بازی دارند تا به وضعیت خود سرومان دهند اما این پیروزی ممکن است راه‌آهنی‌ها را بیش از گذشته در بحران نتیجه نگرفتن غرق کند.

شاگردان منصور ابراهیم‌زاده و کریم قنبری که هر دو سابقه مربیگری تیم سپاهان (قنبری مدتی سرمربی بود) را در کارنامه خود دارد، با توجه به شناخت از این تیم اصفهانی برای رسیدن به پیروزی به میدان می‌روند. آنها پس از 4 باخت متوالی در هفته‌های گذشته، دیگر به یک امتیاز هم راضی نیستند زیرا امتیازاتی که در هفته‌های گذشته از دست دادند، این تیم را به رده چهاردهم تنزل داده است. به همین دلیل این تیم تهرانی که تحت حمایت مدیران بخش خصوصی خود هستند، تنها باید پیروز این بازی لقب بگیرد تا شانسی برای رسیدن به رده‌های بهتر داشته و به این وضعیت نامطلوب خود پایان بخشند.

نفت تهران - مس کرمان
شکست تلخ در اصفهان مقابل ذوب‌آهن در هفته‌ای که فولاد باخته بود، مانع از صدرنشینی نفت در لیگ سیزدهم شد. آنها که در هفته‌های اخیر نتایج خوبی را کسب کرده‌اند، امیدوارند در این بازی خانگی مقابل مس یکی از قعرنشینان لیگ پیروز شده و در هفته برگزاری دربی، فرصت رسیدن به سه سکوی برتر لیگ را از دست ندهند.

البته حریف آنها مس کرمان که هنوز در لیگ امسال پیروز نشده و در بحران عدم نتیجه گیری قرار دارد. نارنجی‌پوشانی کرمانی اگر در این بازی نتوانند نتیجه خوبی را کسب کنند، روزهای تلخ‌تری را پیش رو خواهند داشت. در صورت باخت، حتی ممکن است صبر مدیران مس برای حفظ پیرترین مربی لیگ به پایان برسد و شاهد نخستین جابجایی در کادر فنی تیم‌ها در فصل جاری باشیم.

صبای قم - تراکتورسازی تبریز
هر دو تیم به لطف پیروزی هفته گذشته از بحران خارج شده‌اند. صبا، فجر را در خانه شکست داد تا به چهار هفته ناکامی‌اش در لیگ پایان بخشد و تراکتورسازی هم با گل دقایقی پایانی نصرتی، به دوران پیروز نشدن در خانه پایان داد. در این شرایط تیم‌های محمد مایلی‌کهن و مجید جلالی در حالی این هفته در قم برابر هم به میدان می‌روند که هیچکدام نمی‌خواهند بازنده این دیدار بوده و دوباره به دوران پرحاشیه گذشته باز گردند.

در این وضعیت شاگردان قمی مایلی‌کهن در اندیشه این هستند که با کسب پیروزی به جمع 5 تیم بالای جدول برسند اما مردان تراکتورسازی که به توانایی‌ بازیکنان با تجربه خود دل بسته‌اند، به فکر تداوم موفقیت‌ها و حتی صدرنشینی با اما و اگرهای بسیار، در پایان دیدارهای این هفته هستند. هر چند مساوی در این دیدار برای هیچ کدام از این دو تیم خوب نیست اما بهتر از باخت ما است. یادمان نرود تیم برنده این دیدار، یکی از رقبای خود را به پشت سر گذاشته و جایگاه بهتری را نسبت به حریف در جدول لیگ بدست خواهند آورد.

ملوان بندرانزلی - سایپا البرز

کسب سه امتیاز در کرمان یک اتفاق ویژه برای گوران اسکوچیچ و شاگردانش بود تا به دوران بحرانی خود پایان دهند. پس از آن برد مهم، ملوانی‌ها در حالی در ورزشگاه تختی برابر سایپا صف آرایی می‌کنند که با برد هفته پیش تا حدودی با هواداران آشتی کردند. پیروزی در این بازی می‌تواند شرایط بهتری را برای این تیم در انزلی و جدول لیگ ایجاد کنند. اسکوچیچ که در نبرد خانگی دو هفته پیش با لوکا بوناچیچ مغلوب شد، اینبار نمی‌خواهد مقابل تیمی که مربی‌اش یک آلمانی است، مغلوب شود و به فکر 3 امتیاز و پیشرفت بیشتر در جدول لیگ است.

اما حریف آنها سایپایی است که دومین بازی خارج از خانه متوالی خود را برگزار می‌کند. این تیم که هفته پیش یک امتیاز ارزشمند در تبریز را در ثانیه‌های پایانی از دست داد، نمی‌خواهد بار دیگر طعم شکست را بچشد. هر چند تساوی هم برای مردان انگین فیرات نتیجه قابل قبولی نیست اما بهتر از دومین شکست متوالی در لیگ است. البته پیروزی در این مسابقه نارنجی‌پوشان تهرانی را به نیمه بالای جدول خواهد رساند.

فولاد خوزستان - ذوب‌آهن اصفهان
شکست سنگین در ورزشگاه آزادی مقابل پرسپولیس اتفاق تلخی برای تیم فولاد خوزستان بود. هر چند آن باخت نوار پیروزی‌های متوالی این تیم را پاره کرد اما به لطف همین تیم ذوب‌آهن و صنعتی خوزستان دیگر تیم اهوازی، آمها توانستند صدر جدول را حفظ کنند. شاگردان حسین فرکی در این بازی با هدف جبران شکست در بازی گذشته، گرفتن سه امتیاز و حفظ صدرنشینی به میدان می‌آیند که در صورت رسیدن به این اهداف، سایر مدعیان را از صدرنشینی در پایان هفته هشتم ناامید خواهند کرد.

حریف فولاد در این بازی ذوب‌آهنی است که این روزها نتایج خوبی را در لیگ بدست آورده‌، به همین دلیل نمی‌خواهند بدون امتیاز اهواز را ترک کنند. همچنین لوکا بوناچیچ که در سال‌های پیش هدایت تیم فولاد را برعهده داشته، امروز با تیم ذوب‌آهن می‌خواهد دست به کار بزرگی زده و با پیروزی مقابل فولاد در اهواز ضمن کسب سومین برد متوالی در لیگ، جایگاه بهتری را در جدول رده‌بندی بدست آورد. آیا ذوب‌آهن که هفته پیش با بردن نفت مانع از سقوط فولاد از صدر جدول شد، در این هفته می‌تواند در خانه این تیم اهوازی، پایان بخش بالانشینی آنها شود. برنامه دیدارهای هفته هشتم از رقابتهای لیگ برتر باشگاه‌های کشور و جدول رده‌بندی این مسابقات به شرح زیر است:

پنجشنبه 14 شهریور
* گسترش فولاد تبریز - استقلال صنعتی خوزستان، ساعت 18، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز
* فجرسپاسی شیراز - داماش گیلان، ساعت 18:40، ورزشگاه حافظیه شیراز
* نفت تهران - مس کرمان، ساعت 18:45، ورزشگاه دستگردی تهران
* سپاهان اصفهان - راه‌آهن تهران، ساعت 18:45، ورزشگاه فولادشهر اصفهان
* صبای قم- تراکتورسازی تبریز، ساعت 18:45، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم
* ملوان بندرانزلی - سایپا البرز، ساعت 19، ورزشگاه تختی انزلی
* فولاد خوزستان - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 19، ورزشگاه تختی اهواز

جمعه 15 شهریور:
* استقلال - پرسپولیس، ساعت 18:50، ورزشگاه آزادی
مرجع : مهر