به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۱۵۴۵۵۸

اثرگذاری دلار بر تجهیزات مسکن مهر

گروه اقتصادی: سهل‌انگاری بعضی سازندگان در خرید تجهیزات مراحل پایانی مسکن مهر تا قبل از نوسانات نرخ ارز باعث شده حالا مجبور باشند لوازمی همچون آسانسور را با حدود دو برابر قیمت خریداری کنند.
اثرگذاری دلار بر تجهیزات مسکن مهر
برخی پیمانکاران مسکن مهر با این توجیه که قیمت دلار بالا رفته معتقدند در حال حاضر برای نصب تجهیزات پایانی از قبیل آسانسور، سیستم صاعقه‌گیر، سقف کاذب و درب شیشه‌ای باید قیمت‌ها بر اساس نرخ روز اصلاح شود. موضوعی که مورد پذیرش شرکت عمران شهرهای جدید نیست؛ چرا که طبق قرارداد پیمانکاران با این شرکت که طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ امضا شده همان زمان باید تجهیزات خریداری می‌شد تا با رشد قیمت مواجه نشود. عمران گفته که هیچ نوع فشار به متقاضیان از طریق افزایش قیمت مسکن مهر را نمی‌پذیرد.شرکت عمران شهر جدید پردیس اواخر سال ۱۳۹۴ تا شهریورماه ۱۳۹۵ با توجه به قصوری که در سال ۱۳۹۲ توسط مدیران قبلی برای اصلاح قیمت‌ها رخ داده بود اقدام به اعلام قیمت‌های جدید بر اساس افزایش تورم ناشی از نوسانات ارزی کرد. پس از آن روند تکمیل واحدهای مسکن مهر تسریع و هم‌اکنون حدود ۲۵ هزار واحد تکمیل شده و مابقی که حدود ۶۰ هزار واحد است عمدتا دارای پیشرفت بالای ۸۰ درصد هستند. اما بعضا کم‌کاری‌هایی از سوی برخی سازندگان صورت گرفت.

در ادامه و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ پیمانکاران متعهد شدند تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ واحدها را تحویل دهند. طبیعتا در این فاصله‌ی زمانی پیمانکاران باید تجهیزات را خریداری و نصب می‌کردند اما ظاهرا در بعضی موارد این اتفاق نیفتاده و سریال بی‌مسوولیتی برخی سازندگان ادامه دارد.در این زمینه با حبیب‌الله چاغروندی اظهار کرد: در قراردادهای سال ۱۳۹۵ با توجه به افزایش نرخ ارز که در سال ۱۳۹۱ اتفاق افتاده بود بعضی از آیتم‌ها برای تکمیل مسکن مهر را به‌روز کردیم. بدین صورت که از تولیدکنندگان و فروشندگان تجهیزات استعلام قیمت گرفتیم و افزایش قیمت مسکن مهر را بر اساس اصلاح نرخ ارز محاسبه کردیم. هزینه بالاسری این موارد همچون بیمه و مالیات را هم مورد لحاظ قرار دادیم و به قیمت نهایی رسیدیم که طبق آن با پیمانکاران قرارداد بستیم و آنها متعهد به انجام آن شدند.چاغروندی افزود: مبنای پرداخت‌ها در دستگاه‌های دولتی فهرست بها است که سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند. به همین دلیل با سازندگان بر مبنای سال توافق، فهرست بها را محاسبه و اعلام کردیم. تا جایی که امکان قانونی وجود داشت از منابع شرکت عمران برای تکمیل واحدها نیز استفاده کردیم. ولی بعضی سازنده‌ها ممکن است در چارچوب قرارداد عمل نکرده باشند. بنابراین نباید شرکت عمران تاوان این قصور را بدهد.

وی با اشاره به انعقاد قراردادهای مسکن مهر پردیس در سال ۱۳۹۱ گفت: در آن سال به طور میانگین سازندگان تعهد کردند با قیمت متری ۳۰۰ الی ۳۳۰ هزار تومان واحدها را بسازند. یکباره در سال ۱۳۹۱ جهش قیمت ارز اتفاق افتاد اما قیمت‌ها در دولت دهم به هر دلیل اصلاح نشد. دولت یازدهم طبق مصوبه‌ای خسارت سازندگان ناشی از تغییر نرخ ارز را جبران کرد. بر اساس دستورالعمل وزارت راه وشهرسازی و مصوبه دولت، قیمت‌های سال ۱۳۹۱ را تعدیل کردیم که بین ۳۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در هر متر مربع افزایش قیمت صورت گرفت.مدیرکل کنترل پروژه بخش فنی شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: در ادامه متوجه شدیم بعضی آیتم‌ها کارهای مازاد بر قرارداد هستند. به طور مثال در قرارداد، نصب آسانسور ذکر نشده بود. سازندگان مدعی شدند که ما می‌خواهیم آسانسور را نصب کنیم اما در قراردادمان نیست و قیمت آن در بازار، بالاست. سپس استعلام قیمت صورت دادیم و هزینه‌های بالاسری را هم لحاظ کردیم. طبیعتا روند بازار طوری است که ممکن است هر لحظه قیمت‌ها تغییر کند. اما شرکت عمران معتقد است نباید دائما برای متقاضیان تنش ایجاد کنیم و به آنها بگوییم قیمت دلار بالا رفته و باید پول بیشتری بپردازند. هم‌اکنون نیز با توجه به نوسانات ارزی، تقبل هر نوع افزایش قیمت تجهیزات پایانی مسکن مهر بر اساس قراردادهای منعقد شده که جزییات آن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ به تایید سازندگان رسیده باید از ناحیه‌ی سازندگان انجام شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مسکن مهر نرخ ارز