به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۵۴۷۵۶
300 قرارداد برق به دلیل غیراقتصادی شدن، فسخ شد

توقف سرمایه گذاری در صنعت برق

گروه اقتصادی: ماجرای قطع برق حالا نه تنها اعتراض سلبریتی ها را به دنبال داشته است که می بینیم شهروندان از ساختمان روشن شهرداری در نیمه شب فیلم می گیرند و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند یا نانوایانی که به نشانه اعتراض خمیرهای ترشیده و فاسد را روی پله های اداره برق پهن می کنند.
توقف سرمایه گذاری در صنعت برق
اما در حالی قطعی های مکرر برق در هفته های اخیر اعتراضات بسیاری را به همراه داشته که نگاهی به آمارها نشان می دهد که ایرانی ها 3برابر متوسط جهانی برق مصرف می کنند.  اضافه مصرفی که بسیاری از دولتمردان و البته کارشناسان ریشه آن را در ارزانی این انرژی پاک می دانند. طبق اعلام مدیرکل دفتر راهبری وزارت نیرو 75 درصد ایرانی ها ماهانه کمتر از 25 هزار تومان پول برق پرداخت می کنند.

حالا بسیاری علاج جمع شدن بساط بریز و بپاش های برقی را واقعی کردن قیمت ها می دانند و معتقدند که اگر دولت 25 هزار میلیارد تومان تفاوت قیمت برق تکلیفی و قیمت تمام شده برق که در سال های گذشته در قالب یارانه به مردم پرداخت کرده ، صرف ایجاد زیرساخت ها می کرد، امروز شرایط به مراتب بهتر بود. از همایون حائری معاون وزیر نیرو گرفته که می گوید تا زمانی که قیمت‌ها اصلاح نشود مردم به سمت استفاده از انرژی های خورشیدی پیش نخواهند رفت تا رییس سابق سندیکای برق که معتقد است واقعی نبودن قیمت برق سرمایه گذاری در این بخش را کاهش داده است،‌می گوید: باید به برق به عنوان یک کالای تمام‌شده نگاه کرد و نسبت به قیمت توزیع آن تجدیدنظر شود.

حمیدرضا صالحی عضو پارلمان بخش خصوصی بر این باور است که واقعی سازی قیمت برق باعث می شود که الگوی مصرف اصلاح شود و به رقم های قابل توجهی از کاهش هزینه ها برسیم. به عنوان مثال همین موضوع تغییر ساعت کار ادارات موجب شد دو هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جویی شود که اگر این الگو در سایر بخش ها تکرار می شود می توانیم به عدد قابل توجهی برسیم.

او برق را یک صنعت زیرساختی توصیف کرد که بهره‌برداری از کارهای صورت گرفته چند سالی طول می‌کشد و معمولا هر دولتی ثمره کارهای دولت قبل را می‌برد. او ادامه داد: در دولت هفتم و هشتم 44 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده تولید برق بود و 17 هزار مگاوات هم قرارداد، یعنی حدود 40 درصد سرمایه‌گذاری برای آینده، در وزارت نیرو امضا شده بود که تحویل دولت نهم و دهم شد. ضمن این که همین قراردادها بعضا تا 70 درصد پیشرفت داشت و پروژه‌های نیروگاهی آن اجرا شده بود. در انتهای دوره دولت نهم و دهم 65 هزار مگاوات و فقط 5 هزار 600 مگاوات قرارداد به دولت یازدهم تحویل می‌دهد یعنی حدود شش تا هفت درصد سرمایه‌گذاری برای آینده. این همان موقعی بود که باید برای تامین برق در آینده احساس نگرانی می‌کردیم. یک شبه نمی‌توان یک نیروگاه را به مدار آورد، سرمایه‌گذاری باید در دولت‌های گذشته انجام می‌گرفت. او با بیان اینکه بسیاری از پروژه ها با 90 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است، ادامه داد : در حال حاضر چیزی حدود 300 قرارداد برق به دلیل غیراقتصادی شدن، فسخ شده است و ضمانت نامه پیمانکاران ضبط می شود.
مرجع : پول نیوز
برچسب ها: قطعی برق