به روز شده در ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۹:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۹ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۱۵۴۸۶۵

پروژه های عمرانی شهر در برزخ بی‌پولی

گروه اقتصادی: بحث پروژه‌های نیمه تمام شهرداری تهران و نبود اعتبار کافی برای اتمام آنها به داستان غم‌انگیز این روزهای تهران بدل شده است، همه ما در مسیر ترددمان در شهر حتما با کارگاه‌های عمرانی و یا سازه‌های نیمه‌کاری بزرگ روبرو شده‌ایم که مدت‌هاست وضعیت‌شان بدون کوچکترین تغییری ثابت مانده و حتی رها شده‌اند.
پروژه های عمرانی شهر در برزخ بی‌پولی
پروژه‌های نیمه کاره‌ای که راه پس و پیش برای مسئولان شهرداری نگذاشته‌اند و تنها می‌بایست با تزریق منابع میلیاردی که تامین آن هم در هاله‌ای از ابهام است، کار را تمام کنند تا پروژه‌های عمرانی نیمه کاره رها نشوند. در ابتدای دهه 90 که شهرداری تهران وضعیت مالی خوبی داشت شاهد مسابقه کلنگ زنی پروژه‌های مختلف در تهران بودیم اما کم کم با فروکش کردن منابع مالی و همچنین تعدد پروژه‌های عمرانی، فیتیله کار پایین کشیده شد. به طوریکه حالا تهران به یک کارگاه عمرانی درآمده که آینده مشخص و واضحی نمی‌توان برای سرانجام پروژه‌های آن با توجه به منابع مالی محدود، متصور شد.تا کنون یک دوازدهم بودجه سال 97 معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تزریق شده است و آنطور که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می گوید: در میان پروه های موجود، اولویت تکمیل با پروژه‌هایی است که در زندگی مردم تاثیر مثبت دارند.

تزریق تنها یک دوازدهم بودجه معاونت فنی و عمرانی!
مهندس ایرج معزی گفت: معاونت فنی و عمرانی یکی از بازوهای اصلی مدیریت شهری است و اقدامات آن، تاثیری مستقیم بر میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری پایتخت دارد. از این رو تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به عنوان یکی از اولویت‌های اجرایی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تعریف شده است تا پرونده پروژه‌های نیمه تمام، به ویژه آن دسته از طرح‌هایی که طولانی شدن زمان اجرای آنها سبب نارضایتی شهروندان شده است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسته شود.

تشریح شاخص های جدید برای اولویت‌بندی پروژه های عمرانی پایتخت
وی افزود: رویکرد آتی معاونت فنی و عمرانی به منظور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، متکی به شاخص‌هایی برای ارزیابی این طرح‌ها است. به عبارت دیگر فرایند اولویت بندی پروژه‌های نیمه تمام بر اساس شاخص‌هایی همچون ضرورت تامین ایمنی، رفع اختلال از فضاهای شهری، میزان پیشرفت فیزیکی، وضعیت معارضات عملیات اجرایی، اثربخشی و ایجاد رضایتمندی و همچنین ضرورت اجرای تعهدات صورت می‌پذیرد؛ معیارهایی که در نهایت مشخص خواهند ساخت چه پروژه‌هایی از اولویت بیشتری برای تکمیل و آماده سازی برخوردار هستند.معزی ادامه داد: به سرانجام رسیدن پروژه‌های نیمه تمام عمرانی نیازمند انضباط کاری هر چه بیشتر، هماهنگی نهادهای ذی‌مدخل و همچنین پیشبرد امور اجرایی بر اساس اولویت‌های تعیین شده است. البته نباید فراموش کرداتمام عملیات اجرایی پروژه‌های نیمه تمام به حمایت مدیریت شهری به منظور تامین منابع مالی نیز نیاز دارد. تعریف روش‌های جدید تامین منابع مالی از دیگر اولویت‌های پیش روی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است؛ با این باور که موفقیت و اثرگذاری بیشتر پروژه‌های آتی، نیازمند توسعه راهکارهای موجود در این زمینه است.وی گفت: سال 1397 به لحاظ پیچیدگی‌های تامین منابع مالی و موانع اجرایی، یک برهه کاری دشوار است. در چنین شرایطی روند اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی همچون پروژه احداث مجتمع درمانی، تحقیقاتی و آموزشی رویان بلاتکلیف مانده است که تعیین تکلیف این طرح‌ها در اسرع وقت یکی از برنامه‌های ضروری است که باید با جدیت پیگیری شود. در مورد آن دسته از پروژه‌هایی که قیمت تمام شده آنها هنوز محاسبه نشده است نیز ضروری است استحصال قیمت تمام شده به عنوان یکی از اولویت‌های مهم اسنادی مورد پیگیری قرار گیرد.

افزایش طول معابر و تعداد تقاطع ها با تزریق پول
افتتاح فصلی پروژه های بزرگ عمرانی پایتخت
معزی با بیان اینکه در صورت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی طول بزرگراه‌ها و معابر شریانی شهر تهران به بیش از 630 کیلومتر می‌رسد، گفت: طول پروژه‌های بزرگراهی در حال اجرا حدود 51 کیلومتر است که با تکمیل این پروژه‌ها، طول بزرگراه‌ها و معابر شریانی به بیش از 630 کیلومتر افزایش می‌یابد.وی با بیان اینکه در حال حاضر 370 دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح بر روی بزرگراه‌ها و شریان‌های اصلی شهر است، گفت: این تعداد بعد از اتمام طرح‌های نیمه تمام به 407 دستگاه افزایش پیدا می‌کنند اما با توجه به کمبود منابع اولویت بندی انجام شده و بر اساس شاخص‌های فوق‌الذکر پروژه‌های نیمه تمام عمرانی مرحله به مرحله تمام می‌شود.معزی با بیان اینکه ما قول دادیم که هر فصل مجموعه ای از پروژه‌های عمرانی افتتاح کنیم، گفت: چندی پیش پنج پروژه عمرانی در تهران با حضور  شهردار تهران افتتاح شد و امیدواریم با تزریق به موقع منابع بتوانیم پروژه‌های دیگر را برای فصل آینده آماده کنیم.
مرجع : ایسنا