کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«رشته ریاضی» از سکه افتاد!

ایران , 31 تير 1397 ساعت 10:13

گروه جامعه: بر اساس اعلام سازمان سنجش کشور رشته ریاضی به سومین رشته پرطرفدار درکنکور سراسری رسیده است. آن‌طور که مسئولان آموزشی کشوراعلام کرده‌اند امسال 144 هزار و 550 نفر در کنکور ریاضی شرکت کرده‌اند و این درحالی‌ است که درسال‌های گذشته طرفداران رشته ریاضی بعد از علوم تجربی و علوم انسانی قرار می‌گرفتند.


همچنین براساس آمارها، در حالی حدود 65 درصد متقاضیان امسال ورود به دانشگاه‌ها داوطلب حضور در گروه آزمایشی تجربی هستند که فقط یک سوم این داوطلبان در رشته‌های علوم تجربی پذیرفته می‌شوند. این درحالی است که تعداد داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی روی هم رفته کمتر می‌شود. این بی‌علاقگی را البته باید در بین دانش‌آموزان جست‌و‌جو کرد چرا که در این سال‌ها بسیاری از دانش‌آموزان به خاطر آینده شغلی‌شان می‌خواهند پزشک شوند.موضوعی که حالا مسئولان آموزش و پرورش هم به آن اشاره می‌کنند و تأکید دارند که صندلی‌های برخی از مدارس در رشته ریاضی خالی مانده است. بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش، 18درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی، 35درصد دانش‌آموزان در رشته انسانی و 47درصد دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند. اگر چه مسئولان آموزش و پرورش سیاست‌های متفاوتی نظیر طرح «هدایت تحصیلی» را برای رفع این معضل اجرا کردند اما هیچ کدام از این برنامه‌ها نتوانسته عطش حضور در رشته‌ تجربی را کم کند.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره بی‌علاقگی دانش‌آموزان به رشته ریاضی می‌گوید: در چند سال اخیر علاقه دانش‌آموزان از رشته ریاضی به سمت رشته علوم تجربی رفته است این تمایل هم به خاطر بازار کار است.هم‌اکنون دانش‌آموزان می‌دانند که بازار کار در رشته ریاضی کم شده است و البته پزشکان بازار کاری خوبی در کشور دارند به همین علت آنها ترجیح می‌دهند در رشته علوم تجربی تحصیل کنند. البته در دوره مدرسه علاقه خانواده‌ها هم به تحصیل فرزندانشان در رشته تجربی بسیار بالاست.اصرار اولیا برای تحصیل فرزندانشان در رشته تجربی به دلیل تصور آنها از تأمین اشتغال و رفاه در آینده است در صورتی که همه دانش‌آموزان رشته علوم تجربی در این رشته مشغول به کار یا در دانشگاه قبول نمی‌شوند. به گفته زرافشان در برخی از استان‌ها و در برخی از مناطق شهری صندلی‌های مدارس در رشته ریاضی خالی می‌مانند و ما مجبوریم که از نیروی انسانی و فضایی که برای این رشته در نظر گرفته‌ایم در جای دیگر استفاده کنیم.وی تأکید می‌کند: سابق بر این در رشته ریاضی افراد باهوش شرکت می‌کردند البته علاقه دانش‌آموزان هم دراین رشته بالا بود اما هم‌اکنون شانس خیلی از دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته ریاضی بالا رفته است. در سوی دیگر دانش‌آموزان فکر می‌کنند حالا که رشته تجربی را انتخاب کردند حتماً در آینده پزشک می‌شوند و می‌توانند درآمدهای بالایی را کسب کنند این درحالی است که در زمان کنکور با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند که در زمان انتخاب رشته به آن فکر نکرده‌اند.


کد مطلب: 155026

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/155026/رشته-ریاضی-سکه-افتاد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir