به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۳۱ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۱۵۵۰۵۵

داروی درمان پارکینسون با استفاده از آنزیم

گروه علمی: داروی درمان پارکینسون از سوی محققان کشور به صورت آنزیمی و بیو کاتالیزورها توسط محققان کشور با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تولید شد.
داروی درمان پارکینسون با استفاده از آنزیم
ال-دوپا پیش ماده "دوپامین" است و می‌تواند از سد خونی- مغزی عبور کند؛ ازاین رو این ماده به عنوان دارو در درمان بیماری پارکینسون استفاده می‌شود.هر ساله 100 تن ال-دوپا با استفاده از سنتز نامتقارن شیمیایی تولید می‌شود. فرآیند سنتز شیمیایی ال-دوپا نیازمند فلزات گران قیمت و ناسازگار با محیط زیست به عنوان کاتالیزور است. ولی محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری روشی را برای تبدیل آنزیمی با استفاده از "تایروزیناز" به عنوان بیوکاتالیزور ارائه دادند.تولید آنزیمی داروی ضدپارکینسون (ال-دوپا) توسط محققان این پژوهشگاه و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی اجرایی شد.شرایط بهینه برای استخراج و تخلیص این آنزیم از لحاظ پایداری، غیر فعال شدن، سینتیک و ساختمان آن به طور کلی در این پژوهشگاه مورد مطالعه قرار گرفت و در آن شرایط موفقیت آمیز به‌کارگیری تایروزیناز برای تبدیل تایروزین به ال-دوپا مطالعه شد.

دستاورد این طرح، دانش فنی تولید ال-دوپا به روش آنزیمی (به کمک تایروزیناز) است. تعیین مقدار بهینه سابستریت برای تبدیل آنزیمی تایروزین به ال-دوپا، بهترین نسبت بین سابستریت تایروزین و احیاکننده، تشخیص پی اچ و دمای بهینه جهت بدست آوردن حداکثر فعالیت آنزیم از دیگر دستاوردهای این مطالعات است.در حال حاضر قیمت هر یک گرم ال-دوپای دارویی به روش سنتز شیمیایی معادل یک دلار آمریکا قیمت است. در شرایط حاد پارکینسون، بیماران تا روزی 2 گرم در روز باید از این دارو مصرف کنند (8 قرص 250 میلیگرم). این در حالی است که قیمت ماده اولیه ال-دوپا در این روش (تایروزین) هر کیلوگرم 10 سنت است.با توجه به اینکه آنزیم لازم برای تهیه ال-دوپا بدون وابستگی به خارج و صرفا با دانش فنی موجود در این پژوهشگاه با قیمت بسیار مناسب قابل تهیه است، نتایج این مطالعات تخمین صحیحی از اقتصادی بودن این پروژه را نشان می‌دهد.مواد مورد نیاز و لوازم مصرفی با حداقل قیمت در این طرح در نظر گرفته شده است. آزمایشگاه آنزیمولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی‌ژنتیک و زیست‌فناوری دارای امکاناتی است که هزینه انجام این طرح را بشدت کاهش می‌دهد، بنابراین نیاز به خرید دستگاه گران قیمت برای انجام این تحقیق نیست.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: پارکینسون آنزیم