به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۱ - ۰۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۱ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۱۵۵۱۱۱

مردم حتی آثار هنری مترو را نمی‌بینند!

گروه فرهنگ و هنر: یک هنرمند معتقد است: در کشور ما معنی ورزشکار در فوتبالیست و معنی هنرمند در هنرپیشه سینما و تلویزیون خلاصه می‌شود.
مردم حتی آثار هنری مترو را نمی‌بینند!
مریم وکیلی درباره‌ نحوه برخورد مردم با آثار هنری موجود در مترو بیان کرد: با اینکه کارهای هنری بسیاری در مترو وجود دارد اما برخی از مردم اصلا متوجه این آثار نمی‌شوند. برخی از مردم که درباره شغلم سوال می‌کنند و متوجه توضیحاتم نمی‌شوند به کارهایم در مترو اشاره می‌کنم اما آنها می‌گویند اصلا کارهای هنری در مترو را ندیده‌اند و به آنها دقت نکرده‌اند!او با انتقاد از اینکه به کارهای هنری کم بها داده می‌شود، افزود: مردم عادی اصلا برخی از کارهای هنری را نمی‌بینند. مگر در چند برنامه تلویزیونی از هنرمندی در حوزه تجسمی که کارهایش در مترو نصب شده، برای گفت‌وگو دعوت شده است تا مردم با آنها و کارهایشان آشنا شوند؟  این هنرمند اضافه کرد: باید به هنرهای دیگر هم بها داده شود، شرایطی به وجود بیاورند که مردم با هنرمندان حوزه‌های دیگر هم آشنا شوند. در کشور ما معنی ورزشکار در فوتبالیست و معنی هنرمند در بازیگران سینما و تلویزیون خلاصه می‌شود. در برنامه‌های تلویزیونی بازیگران به عنوان هنرمند و فوتبالیست‌ها به عنوان ورزشکار دعوت و معرفی می‌شوند به همین دلیل مردم ما هم آنها را بیشتر می‌شناسند در حالی که ما ورزشکاران یا هنرمندان موفق کمی نداریم. در حوزه کاری ما هم هنرمندان به‌نامی وجود دارند که به جز هم‌صنفان و دانشجویان این رشته، کسی آنها را نمی‌شناسد.

وکیلی ادامه داد: برای مثال پدر من محمدرضا وکیلی در این حوزه پیشکسوت است و نمونه کار او که به عنوان سازنده بزرگترین اثر سفالی جهان در کتاب سایت گردشگری انگلیس معرفی شده است. اثر بسیار بزرگ او در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر سال‌ها پیش ساخته شده است. اما کسی به آن بها نمی‌دهد و حتی برای آن نورپردازی هم در نظر نگرفته شده است. حتی زمانی که سازمان صنایع‌دستی در ساختمان میدان ولیعصر بود، رییس این سازمان متوجه اثری با چنین ابعاد بزرگی نشده بود و من از پنجره ساختمان سازمان، اثر را با دست به او نشان دادم.او با اشاره به اینکه وجود آثار هنری در سطح شهر به شدت لازم است، افزود: اگر شما وارد کشورهای دیگر هم شوید از آثار هنری بسیاری در سطح شهرهایشان استفاده کرده‌اند. هرچه تعداد آثار هنری در یک جامعه بیشتر باشد، نگاه و سطح فرهنگ مردم یک جامعه نسبت به کار هنری نیز بالاتر می‌رود.این هنرمند بیان کرد: ما به حدی از هنر دور شده‌ایم که مردم فقط کارهای سبک رئال را، هنر می‌دانند و متوجه کارهای انتزاعی نمی‌شوند. افرادی که در رشته هنر تحصیل کرده‌اند، سبک‌های دیگر را هم می‌شناسند. وقتی در یک جامعه به یک موضوع بها داده شود، مردم هم به مرور زمان با آن آشنا می‌شوند. هر کشوری به هر چیزی بها دهد، نتیجه آن چه مثبت و چه منفی را می‌بیند.او همچنین به رانتی که در این زمینه وجود دارد، اشاره کرد و گفت: برخی در این حوزه کارهای هنری خود را به وسیله رانت ارائه می‌کنند بنابراین کارهایی در سطح ضعیف و پایین ارائه می‌دهند.مریم وکیلی به واسطه پدرش محمدرضا وکیلی ـ پیشکسوت سفالگر ـ با این هنر آشنا شده است، آثار بسیاری در ایستگاه‌های مترو تهران از جمله ایستگاه نواب، بریانک، شهر آفتاب و شهید قدوسی از او وجود دارد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آثار هنری