کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پشت پرده افزایش قیمت کالاها در بازار

ایران , 1 مرداد 1397 ساعت 12:46

گروه اقتصادی: طبق گفت‌و‌گوهای صورت گرفته با رؤسای اتحادیه‌ها افزایش قیمت 7 تا 17 درصدی کالاها در مورد کالاهای اساسی است و اگر مجموعه‌ای از آن تخلف کند سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کننده می‌توانند با آنها برخورد کنند.


علی توسطی عضو اتاق اصناف درباره وضعیت بازار و تصویب رقم افزایش بین 7 تا 17 درصد گفت: تثبیت یک رقم نمی‌تواند مهار کننده قیمت‌ها باشد. قیمت‌ها باید سیال باشد و این امر از طریق ستاد تنظیم بازار به شکلی خاص قابل کنترل است.ما باید بدانیم که مدیریت بحران در این مقطع بسیار ضروری است. از این‌رو درصد افزایش قیمت‌ها باید در یک برهه زمانی دیده شود. نمی‌توان قیمت یک زمان و شرایط را برای زمان و شرایط‌ مختلف در نظر گرفت.شاید یک ماه پیش سقف افزایش قیمت تا 17 درصد منطقی باشد اما شاید در این مقطع باید بازنگری به سمت کاهش و یا افزایش مجدد نیاز باشد. وی خاطرنشان کرد:اگر قیمت‌ها را با فشار نگه داریم و به صورت غیر واقعی باشد به‌طور قطع کشور با التهاب و تورم بیشتری مواجه خواهد شد. به هر ترتیب باید قبول کرد که در افزایش قیمت‌ها برخی‌ها توان خریدشان کم می‌شود. لذا با توجیه این‌که قدرت خرید مردم کم نشود نمی‌توان مانع رشد واقعی قیمت‌ها شد.محمد آقا طاهررئیس اتحادیه بنکداران نیز گفت: سقف 17 درصد رشد قیمت برای تمام کالاها اتفاق نیفتاده است. برخی از کالاها بیش از 17 درصد گران شده است.

وی گفت: بیشترین افزایش قیمت در مورد پودر شوینده و کنسروجات(به علت گران شدن قوطی) و ثبات قیمت تنها در مورد حبوبات(به دلیل افزایش واردات) بوده است. دولت باید سراغ کسانی برود که ارز دولتی گرفتند و از آنها بپرسد کالاهایشان را کجا و با چه قیمتی عرضه کردند. متأسفانه برخی‌ها برای کسب سود کالاهای خود را به افرادی فروختند که آنها هدفشان کسب سود بوده است. وقتی کالاها به صورت عمده به چند نفر محدود برسد به‌طور قطع قیمت‌ها دستخوش تغییر می‌شود و آنها هر زمان و هر قیمتی که بخواهند می‌توانند کالایشان را عرضه کنند.وی اظهار داشت: واردکنندگان کالا با ارز دولتی باید از سوی نهادهای نظارتی مورد بازرسی قرار بگیرند و بگویند کالاهایشان را چگونه وارد بازار کردند.البته در مواد غذایی واردکنندگان نمی‌توانند احتکار کنند چرا که زمان مصرف دارد. اما در برخی از کالاها فروش به صورت فله بوده است. آن هم به افرادی که در بازار نقشی نداشته‌اند و تنها برای کسب سود وارد بازار شدند.در این مدت بارها دیدیم که برخی‌ها از فروش عمده امتناع کردند. خوشبختانه دولت در این زمینه ورود کرده است.

سعید درخشانی رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها هم رشد بیش از 17 درصدی برخی از کالاها را تایید کرد و گفت:برنج ایرانی زیاد گران نشده است اما کره طی این مدت افزایش قابل توجهی یافته است. به عنوان مثال کره 50 گرمی از 1800 تومان به 2300 تومان رسیده و کره صد گرمی هم 4500 تومان شده است. قیمت کالاهایی که به پلاستیک وابسته است مانند انواع لبنیات هم گران شده است. در حال حاضر بازار با هیچ کمبودی مواجه نیست اما با کاهش قدرت خرید مردم، واحدهای صنفی سوپر مارکت‌ها با کاهش شدید فروش روبه‌رو شدند. ما از دولت می‌خواهیم از نوسان قیمت جلوگیری کند. متأسفانه این روزها قیمت‌ها تغییرات زیادی دارد.


کد مطلب: 155158

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/155158/پشت-پرده-افزایش-قیمت-کالاها-بازار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir