کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایجاد روزنه امید در درمان چین و چروک پوست

ایسنا , 1 مرداد 1397 ساعت 16:44

گروه علم و فناوری: تحقیقات جدید محققان "دانشگاه آلاباما"(University of Alabama) ایالات متحده آمریکا نشان داده است که اختلال عملکرد میتوکندری در موش‌ها می‌تواند سبب ریزش مو و چین و چروک پوست شود.


این مطالعه می‌تواند به محققان در درک و توسعه درمان‌های مربوط به چین وچروک پوست و ریزش مو کمک کند.محققان چندی پیش ارتباط میان بالا رفتن سن و اثر آن بر میتوکندری را مورد بررسی قرار داده بودند. آنها دریافتند اختلال در"دی‌.ان‌.ای میتوکندریایی"(mtDNA) سبب ایجاد بیماری‌های مختلفی از جمله دیابت، اختلالات عصبی مرتبط با سن و حتی سرطان می‌شود.دی‌.ان‌.ای میتوکندریایی نوعی دی.ان.ای است که در میتوکندری سلول‌های یوکاریوتی یافت می‌شود. کار میتوکندری تبدیل انرژی شیمیایی غذا به آدنوزین تری فسفات که برای سلول قابل استفاده باشد، است.محققان تخمین زده‌اند که به طور متوسط یک انسان در هر دهه چهار رونوشت از دی.‌ان‌.ای میتوکندریایی خود را از دست می‌دهد.در این مطالعه محققان ابتدا برای مورد هدف قرار دادن دی.‌ان‌.ای میتوکندریایی، یک آنتی بیوتیک را به غذای موش‌ها اضافه کردند.

طی هشت هفته بعد محققان دریافتند که این عمل سبب ایجاد اختلال در دی.‌ان.‌ای میتوکندریایی موش‌ها شده است. چهار هفته دیگر نیز محققان متوجه شدند که تمام علائم پیر شدن از جمله ریزش مو و چین و چروک پوست در موش‌ها ظاهر شده است. همچنین حالت لتارژی(نوعی حالت گیجی و خواب آلودگی) نیز در آنها نمایان شده بود.پس از قطع کردن آنتی بیوتیک گفته شده، محققان دریافتند که با توقف آنتی بیوتیک بافت‌های پوستی موش‌ها شروع به بازسازی کرده است. محققان برای نخستین بار دریافتند که دی.‌ان.‌ای میتوکندریایی یک عامل موثر در پیری پوست و ریزش مو می‌باشد."کشاف سینگ"(Keshav Singh) یکی از محققان این مطالعه گفت: مشاهدات این مطالعه بی‌نظیر است. این مطالعه نشان می‌دهد که مکانیزم‌های وراژنتیک مرتبط با هسته میتوکندری نقش مهمی در بازسازی پوست و مو دارند.این مطالعه در مجله " Cell Death and Disease  " منتشر شد.


کد مطلب: 155191

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/155191/ایجاد-روزنه-امید-درمان-چین-چروک-پوست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir