به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۲ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۵۵۲۲۲
کره‌ شمالی اجرای توافق با ترامپ را آغاز کرده

پیونگ‌یانگ در حال برچیدن سایت موشکی است‎

گروه بین الملل: یک اندیشکده در آمریکا اعلام کرد، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کره شمالی برچیدن تاسیسات کلیدی در سایت ساخت موتورهای موشک بالستیک را آغاز کرده است.
پیونگ‌یانگ در حال برچیدن سایت موشکی است‎
یک گروه ناظر در واشنگتن روز دوشنبه اول مرداد گفته است، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کره شمالی برچیدن یکی از تاسیسات کلیدی توسعه موتور موشک‌های بالیسیتک را آغاز کرده است. وب‌سایت «شمال ۳۸» از این اقدام به عنوان نخستین گام کره شمالی در راستای تحقق قول کیم جونگ اون، رهبر این کشور به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نشست سنگاپور یاد کرده است.

این نهاد در گزارشی می‌گوید، تصاویر ماهواره‌ای از ۲۰ ژوئیه نشان می‌دهد که کره شمالی در حال تخریب مرکز آزمایش موشکی «سوهه» است که برای آزمایش موتور موشک‌های بالیستیک و سوخت مایع این موشک‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. موسسه «شمال ۳۸» اضافه کرده است: از آنجا که این سایت برای توسعه موشک‌های بین قاره‌ای کره شمالی مورد استفاده قرار می گرفت، برچیدن آن می تواند نشانه مهمی برای اعتماد سازی از جانب پیونگ یانگ باشد.

دونالد ترامپ پس از دیدار با کیم جونگ اون در ۱۲ ژوئن در سنگاپور گفت، رهبر کره شمالی به وی قول داده است که به زودی یک سایت اصلی آزمایش موتورهای موشک‌های بالیستیک برچیده خواهد شد. هرچند دونالد ترامپ نام این سایت را نگفت، اما مقام های آمریکایی بعدا به رویترز گفتند، منظوری وی سایت «سوهه» بود.

رویترز می‌گوید، در حالی گزارش «شمال ۳۸» منتشر شده است که طی هفته‌های اخیر تردیدهایی در خصوص قصد و تمایل کره شمالی برای غیر اتمی شدن مطرح شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته گفت که برای غیر اتمی کردن کره شمالی بر اساس گفت‌وگویی که با رهبر آن کشور داشته، مهلت زمانی مشخصی وضع نشده است.

با این حال، جنی تاون، مدیر «شمال ۳۸» گفته است، برچیده شدن «سوهه» می‌تواند گام مهمی در راستای زنده نگه داشتن مذاکرات آمریکا و کره شمالی باشد. این در حالی است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه از رهبر کره شمالی خواست تا به وعده‌اش برای غیر اتمی شدن عمل کند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد،‌ نیز تاکید کرد که بهترین راه حمایت از مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی، اجرای کامل تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ است. وی از روسیه و چین خواست تا به طور کامل این تحریم‌ها را اجرا کنند.
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کره شمالی