به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۲ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۱۵۵۲۷۸
کلانتری:

محیط زیست دیگر سازمان ایست نیست

گروه جامعه: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با برخی اصلاحات ساختاری و راهبردهای جدید اعمال شده، دیگر این سازمان به عنوان سازمانی عامل ایستایی، جلوگیری توسعه و سازمان ایست لحاظ نمی شود.
محیط زیست دیگر سازمان ایست نیست
عیسی کلانتری روز سه شنبه در مراسم سراسری تجلیل از محیط بانان برگزیده سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز محیط بان، در مشهد افزود: در بررسیهای انجام شده تمرکز بیش از حد به عنوان بخش عمده نارسایی در کار محیط زیست و فساد در این سازمان شناسایی شد. کارهایی که در پیچ و خم اداری سازمان محیط زیست وارد می شد برای رسیدن به برخی اهداف مشهود و نامشهود معطل می ماند اما اکنون این وضعیت برطرف شده است. وی ادامه داد: سازمان محیط زیست از نظر اعتباری و بودجه ای یکی از ضعیف ترینها در کشور بوده است. دلیل هم این بوده که سازمان برنامه و بودجه بر این اعتقاد بود که اگر سازمان محیط زیست قوت بگیرد مشکلات بیشتری برای توسعه کشور به وجود می آورد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ریشه تخریب محیط زیست فقر است و فقر ریشه کن نمی شود مگر با سرمایه گذاری. گلوگاه سرمایه گذاری هم در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و مایه تعجب بود که میلیاردها تومان سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال و ساخت کارخانه ها به بهانه های مختلف با معطلی همراه می شد. وی افزود: حفظ محیط زیست و توسعه کشور مکمل همدیگر هستند و باید دانست که این دو نه تنها در تقابل نیستند بلکه در عین انجام وظایف درست در حفظ محیط زیست می توان به توسعه کمک شایانی کرد. سازمان محیط زیست برای بقا، خوشبختی، رفاه ، توسعه و حفظ منابع کشور است. 

* شمار محیط بان محیط زیست نصف نیز واقعی است 
کلانتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست هفت هزار کارمند دارد که نیمی از آنان محیط بان هستند. شمار محیط بانان موجود نیز تنها نیمی از نیاز واقعی این سازمان است. وی گفت: بر اساس مذاکرات با سازمانهای برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی قرار شده سالانه 300 تا 400 نفر به تعداد محیط بانان در سطح کشور افزوده شود در حالی که مشکلات سابق و قدیمی محیط بانان برای آنان حل شده باشد. 

* وظیفه اصلی حفاظت از منابع طبیعی است 
معاون رئیس جمهوری افزود: سازمان محیط زیست یک وظیفه اصلی دارد که هیچ سازمان و وزارتخانه ای در کشور ندارد و آن حفظ حقوق نسلهای بعد است. با سیاستهای مصرفی فعلی به نظر می رسد همه تلاشها در این جهت است که همه منابع و دارایی محیط زیست کشور در نسل موجود به پایان برسد در حالی که از اساسی ترین حقوق نسلهای بعد حفظ منابع ژنتیکی کشور می باشد و این وظیفه بر عهده محیط بانان است. وی ادامه داد: بسیاری منابع ژنتیکی در کشور از میان رفته است اما از بقیه آنها باید حفاظت شود. تمام تلاش و برنامه ریزی سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حفظ منابع ژنتیکی ایران است. کلانتری گفت: محیط بانان مسئول حفظ و حراست منابع ژنتیکی کشور اعم از گیاهی و جانوری هستند لذا این قشر مسئولیتی بی نظیر و خطیر بر عهده دارند. وی افزود: هم اکنون در خراسان رضوی 130 درصد منابع آبهای تجدیدپذیراستفاده می شود که به معنای خودکشی است. سازمان محیط زیست وظیفه اش حفظ چهار آهو و درخت نیست بلکه امور مصرف و برداشت از منابع را نیز در وظایف خود دارد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هفته آینده نشستی پیرامون شیرین سازی آب دریای عمان برای انتقال در مسیر دو هزار کیلومتری به مشهد برگزار می شود. در این چارچوب هر مترمکعب آب بین 500 هزار تا 600 هزار ریال هزینه دارد و این وضعیت حاصل بی توجهی در سازمان محیط زیست است. 

* سازمان محیط ایست! 
وی گفت: ساختار پیچیده اداری سازمان محیط زیست به هیچوجه قابل قبول نیست. در این ساختار طرحهای ارزیابی پروژه های توسعه کشور گاه 12 سال به طول می انجامید بطوری که دیگر توجیه اقتصادی طرحها دیگر از بین می رفت. کلانتری افزود: به همین دلیل سازمان محیط زیست در کشور به عنوان سازمان محیط ایست تلقی می شد. در کشوری که میلیونها فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار داریم و اصولا دانش آموختگان بیکار با سرمایه گذاری شاغل می شوند معطل گذاشتن پروژه ها برای انجام 'طرحهای ارزیابی' بسیار غیرمنطقی است. وی ادامه داد: 260 پروژه توسعه ای کشور با بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی و بیش از 650 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی بین سه تا 14 سال در سازمان محیط زیست گیر کرده و چنین عملکرد کاملا نابجایی موجب شده بود چوبش را محیط بانان بخورند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان طبق قانون 60 روز برای ارزیابی محیط زیستی طرحها زمان دارد. این مدت را به 45 روز کاهش داده ایم تا به جای 10 تا 14 سال معطلی مردم، صرفا 45 روز زمان پاسخ به مردم را داشته باشیم تا از 'سازمان ایست' تبدیل به سازمان زیست شویم. 

* مجوز اجرای پروژه آب بر ممنوع 
وی افزود: بخشی از بیکاری و وضعیت نامناسب اقتصادی امروز ایران و مواجهه سرمایه گذاریها با مشکلات تقصیر ما می باشد زیرا بخشی از سرنوشت اقتصادی کشور با محیط زیست در ارتباط است. بخش صنعت باید تلاش نماید تا کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند. فقدان برنامه آمایش در کشور موجب شده بود تا سازمان محیط زیست خود را موظف به حفاظت از منابع نداند بنابراین بخشی از مشکلات موجود بر عهده بی توجهی ما است. کلانتری ادامه داد: در حالی که 80 درصد صنایع جهان در سواحل متمرکز است در ایران کمتر از سه درصد صنایع در کنار سواحل قرار دارند. امسال 79 پروژه فولاد برای استقرار در درون سرزمین و خشکترین سرزمینها تقاضا داشته اند که موافقت نشده اما سازمان محیط زیست از این پس با هیچ طرح توسعه ای آب بر در درون سرزمین موافقت نخواهد کرد. وی گفت: الگوی توسعه غلط، کشور را با مشکلات عدیده رو به رو کرده است. گیلان سالانه 900 میلیمتر بارندگی دارد اما به دلیل ناتوانی تامین آب در این استان برای 200 هزار هکتار زمینهای زیر کشت برنج باید استانهایی مانند قزوین و کردستان از آب خود با بارندگی 250 میلیمتر بارش استفاده نکنند تا آب این مزارع تامین شود و این به معنای مدیریت کاملا غلط است. معاون رئیس جمهوری افزود: مقصر ما هستیم که هیچ راهبردی برای حفظ منابع نداشته ایم و همین است که توطئه ها و تخطئه ها بر علیه محیط زیست کمتر است. به همین دلیل است که در آستانه روز محیط بان شاهد انتشار خبر کذب تلف شدن هشت ببر در باغ وحش مشهد هستیم زیرا عده ای با منافع ملی ایران و حرکت به سمت حفظ آن مخالفند. همچنین در این مراسم از 66 محیط بان برگزیده کشور تجلیل شد. سالروز ولادت امام رضا(ع) در تقویم ملی ایران به عنوان روز محیط بان نامگذاری شده است. 
مرجع : ایرنا