به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۱۵۵۳۸۶

نرخ دلار، بازار خودرو را از سکه انداخت

گروه اقتصادی: افزایش قیمت شدید ارز و سکه طی یک هفته گذشته، سبب شده بازار خودرو نیز بیش از گذشته درگیر رکود و گرانی توامان شود. به گفته آنها، در حال حاضر کمتر کسی حاضر به خرید خودرو است و البته کمتر کسی نیز خودروی خود را می‌فروشد، زیرا هر دو گروه گمان می‌کنند در صورت خرید و فروش، زیان خواهند دید.
نرخ دلار، بازار خودرو را از سکه انداخت
اتفاق دیگری که فعالان بازار در مورد آن صحبت می‌کنند، کاهش عرضه خودرو است. گویا این کاهش، ریشه در پایین آمدن تولید دارد، چه آنکه برخی محصولات به‌دلیل کمبود قطعه، به‌صورت ناقص تولید و امکان عرضه به بازار را ندارند.البته بخشی از قطعات خودروسازان نیز در گمرک مانده و عدم ترخیص آنها نیز یکی دیگر از دلایل کاهش تولید و عرضه به‌شمار می‌رود. نکته دیگری که فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند، افزایش دوره زمانی تحویل خودروها است. بر این اساس، خودروسازان محصولات ثبت‌نامی را به جای ۳۰ روز، ۶۰ روزه تحویل می‌دهند.آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۵۰ میلیون تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت این محصول طی هفته جاری حکایت می‌کند. بر این اساس، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ افزایش قیمتی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. از سوی دیگر اما پژو ۲۰۷ اتومات نیز از افزایش قیمت در امان نبوده است. به گفته فعالان بازار، این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۷۶ میلیون تومان دارد. با این حساب، ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به قیمت پژو ۲۰۷ اتومات در هفته جاری اضافه شده است.

همچنین تندر مدل E۲ پارس خودرو هم که چیزی حدود ۳میلیون تومان افزایش قیمت داشته، هم‌اکنون شاید بتوان آن را در بازار با قیمت ۵۹ میلیون تومان پیدا کرد. پارس‌تندر نیز که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت در هفته جاری داشته است، در حال حاضر ۶۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. موج افزایش قیمت‌ها گریبان تندر اتومات را نیز گرفته است، چه آنکه برای خرید این محصول باید حداقل ۶۵ میلیون تومان هزینه کرد. با توجه به این قیمت، تندر اتومات جهشی ۵میلیون تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است.در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ‌وی همچنان در مسیر گرانی می‌رود، به نحوی که این هفته به رکورد قبلی خود نزدیک شد. آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، ساندرو استپ وی ۴میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. به گفته آنها، حداقل قیمت این خودرو در بازار حدود ۸۹ میلیون تومان است.این قیمت البته به مدل اتومات ساندرو مربوط می‌شود و مدل دنده‌ای آن با قیمتی پایین‌تر به فروش می‌رسد. گویا یکی از دلایل افزایش قیمت خانواده تندر-۹۰ در بازار، کاهش تولید این محصول است.در بین دیگر خودروهای داخلی اما رانا تغییر خاصی را در قیمت طی هفته جاری تجربه نکرده است. به گفته نمایشگاهداران خودروی پایتخت، این محصول در حال حاضر ۴۱ میلیون تومان قیمت دارد. تثبیت قیمت رانا در شرایطی است که دیگر خودروی داخلی یعنی سمند مدل EF۷ افزایش قیمت را به خود می‌بیند.

طبق اخبار رسیده از بازار، این محصول در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد، با این حساب، ۳میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است. فعالان بازار در مورد دنا پلاس نیز عنوان می‌کنند که این محصول با توجه به افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی‌اش، در حال حاضر ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.از بازار همچنین خبر می‌رسد که دانگ فنگ چینی ایران‌خودرو نیز با افزایش قیمت مواجه شده و در حال حاضر ۶۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نگاهی نیز به قیمت پراید و تیبا و ساینا و همچنین کوئیک بیندازیم و ببینیم آنها در هفته جاری چه افت و خیزی را تجربه کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ساینا قیمتی برابر با ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به قیمت آن اضافه شده است.در خانواده پراید نیز افزایش قیمت رخ داده، چه آنکه مدل ۱۳۱ این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. با این حساب، ۷۰۰ هزار تومان به قیمت این محصول در هفته جاری اضافه شده است.همچنین از بازار تیبا نیز خبر می‌رسد این خودرو در مدل‌ هاچ‌بک خود نیم میلیون تومان افزایش قیمت داشته و بنابراین برای خرید آن باید ۳۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد.دیگر محصول سایپا به نام کوئیک هم در مدل اتومات خود افزایش قیمت داشته است، به نحوی که در حال حاضر ۴۵ میلیون تومان باید برای خرید این خودرو هزینه کرد.

در بین دیگر خودروهای داخلی کیا سراتوی مونتاژی سایپا باز هم افزایش قیمت را تجربه کرده است.بر این اساس، سراتو که ظاهرا با کاهش تیراژ مواجه شده، در حال حاضر ۱۵۵ میلیون تومان قیمت دارد و با این حساب، ۲میلیون تومان به قیمت این محصول افزوده شده است. سراتو از جمله خودروهایی است که فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن وجود دارد.اما در بازار خودروهای وارداتی نیز رکود کماکان ادامه دارد، با این حال طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی در این بازار رخ نداده است. به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، در حال حاضر کیا سورنتو با قیمتی برابر با ۵۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این یعنی تغییر خاصی در قیمت این محصول رخ نداده است. کیا سراتو نیز که تثبیت قیمت داشته، در حال حاضر ۳۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین اپتیما هم بدون تغییر خاصی در قیمت، در حال حاضر ۴۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.از سوی دیگر، مدل هیبریدی و ۲۰۱۸ سوناتا نیز قیمتی برابر با ۴۵۰ میلیون تومان دارد و این یعنی تغییر خاصی در قیمت این محصول رخ نداده است. در بین دیگر خودروهای وارداتی اما تویوتا راو۴ کماکان محصولی گران به‌شمار می‌رود و آن طور که فعالان بازار می‌گویند، ۶۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، البته اگر اصلا در بازار گیر بیاید.همچنین از بازار سانتافه هم خبر می‌رسد که این محصول با حفظ قیمت قبلی خود، در حال حاضر ۴۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین تویوتا کمری هیبرید نیز اگر در بازار یافت شود، باید ۴۶۰ میلیون تومان برای خرید آن هزینه کرد. در مورد لکسوس NX نیز به‌عنوان یکی از کمیاب‌ترین خودروهای وارداتی، گفته می‌شود که قیمت آن به ۷۷۰ میلیون تومان رسیده است.
مرجع : دنیای اقتصاد