به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۵۵۴۰۲

راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب

گروه جامعه: منابع آب به‌طور یکنواخت در سراسر جهان توزیع نشده است و تنها کشورهای محدودی (کمتر از ۱۰ کشور) با کمبود آب شیرین مواجه نیستند. بسیاری از کشورها از جمله ایران با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنند. در چنین شرایطی کنترل مصرف و تغییر الگوهای مصرف آب در حوزه‌های مختلف اعم از شرب، صنعت و کشاورزی حائز اهمیت است. به عنوان نمونه می‌توان هنگام شست و شو و استحمام اقداماتی را در این جهت انجام داد.
راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب
بخش عمده هدر رفت آب خانگی ناشی از شست و شو و استحمام است که با اتخاذ برخی راهکارهای ساده می‌توان از آن جلوگیری کرد. به عنوان مثال وقتی در حمام، دستشویی یا آشپزخانه شیر آب را باز می‌کنید تا آب گرم شود، آب سرد را بیهوده هدر ندهید بلکه یک سطل زیر شیر آب بگذارید و آب را جمع کنید تا برای مصارف بعدی از آن استفاده شود.هنگام شستن لباس‌ها به‌صورت دستی، آب چرک را دور ریخته نشود بلکه می‌توانیم از آن برای سیفون توالت استفاده کنیم.

مصرف ۱۵۰ لیتر آب در یک حمام ۱۰ دقیقه‌ای
با توجه به اینکه در هر دقیقه حدود ۱۵ لیتر آب از دوش خارج می‌شود، یک استحمام ۱۰ دقیقه‌ای می‌تواند ۱۵۰ لیتر آب را وارد شبکه فاضلاب کند. حدود یک چهارم آب خانگی در برخی کشورهای توسعه یافته از توالت‌ها سرریز می‌کند. هر گاه فردی سیفون توالت را می‌کشد، به ناگاه حدود هشت لیتر آب پاکیزه به آب آلوده تبدیل می‌شود. همچنین کاشت گیاهان و درختچه‌های بومی و مقاوم در برابر خشکی، در مقایسه با گیاهان غیر بومی که نیازمند آب زیادی هستند، می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک کند.

شست وشوی ماشین با شیلنگ ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند
بر اساس متن کتاب ورزش و محیط زیست، در صورت باز بودن آب موقع مسواک زدن دست کم ۵۰ لیتر آب هدر می‌رود بنابراین بهتر است مسواک زدن با استفاده از یک لیوان آب انجام شود. همچنین در موقع شست وشوی اتومبیل با شیلنگ آب حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود، حال آنکه می‌توان با یک سطل ۲۰ لیتری آب و یک تکه اسفنج این کار را انجام داد. در مناطق پرباران با قرار دادن یک سطل خالی در زیر ناودان، می‌توان آب کافی و مناسبی را برای آبیاری گیاهان آپارتمانی و سیفون‌ها به سادگی به دست آورد.صنایع فلزی از قبیل ذوب آهن، فولاد، سرب، آلومینیوم و صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نفت، کاغذسازی و نساجی در فرآیند تولید خود نیازمند مقادیر بالای آب هستند. به همین دلیل، صرفه جویی در مصرف آب از طریق به کارگیری مجدد ضایعات بازیافتی روش موثری برای صرفه جویی در مصرف آب به‌ شمار می‌رود. برای مثال، تولید آلومینیوم از ضایعات کهنه آلومینیوم به جای سنگ معدن، مصرف آب را تا ۹۷ درصد کاهش می‌دهد.در پایان باید تاکید کرد که از کل منابع آبی کشور ایران، ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و از این مقدار، حدود ۷۰ درصد آن هدر می‌رود.
مرجع : ایسنا