به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۵۵۵۳۹
یک استاد دانشگاه: افراد سالم را از گردونه تصمیم گیری خارج می‌کنند

هنوز اقتصاد با هر عطسه در خارج دچار مشکل می‌شود

گروه اقتصادی: یک استاد دانشگاه با انتقاد از نحوه‌ی تدوین سیاست‌های اقتصادی کشور گفت: متاسفانه در کشور ما مسئولان از هر طیف سیاسی شایستگی تدوین سیاست‌های اقتصادی برای توسعه صنعتی و کشاورزی را نداشته و در نتیجه با صرف میلیاردها دلار نفتی، اقتصاد کشور آسیب پذیر بوده و با هر عطسه در خارج با مشکل رو به رو می‌شود.
هنوز اقتصاد با هر عطسه در خارج دچار مشکل می‌شود
محمد قلی یوسفی ( اقتصاددان و استاد دانشگاه) در خصوص اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا بر ایران گفت: در این که آمریکا برای اجرای تحریم ها مصمم است شکی در آن نیست و این تحریم‌ها اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با توجه به اینکه نفت منبع اصلی درآمد ایران و تاروپود اقتصاد ایران است، هرگونه اختلال در روند صادرات آن اقتصاد ایران را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در ۴۰سال گذشته مسولان ما، در فکر پیدا کردن جایگزین نفت نبوده و یا  تلاشی در راستای توسعه صنایع برای بازار داخلی و صادرات انجام ندادند تا هم  واردات کاهش یابد و هم درآمدهای ارزی دیگری داشته باشیم.

وی با انتقاد از نحوه‌ی تدوین سیاست‌های اقتصادی کشور گفت: متاسفانه در کشور ما مسئولان از هر طیف سیاسی شایستگی تدوین سیاست‌های اقتصادی برای توسعه صنعتی و کشاورزی را نداشته و در نتیجه با صرف میلیاردها دلار نفتی، اقتصاد کشور آسیب پذیر بوده و با هر عطسه در خارج با مشکل رو به رو می‌شود.

یوسفی اضافه کرد: در این شرایط مسئولان به جای پاسخگویی به مردم همیشه آنها را به بستن کمربندها دعوت کرده‌اند. باید توجه کرد که صبر مردم هم اندازه‌ای دارد، وقتی افزایش روزافزون فشارها را مشاهده می‌کنند و با مشکلات عدیده مانند بیکاری، فقر و نابرابری روبه رو می‌شوند به طور طبیعی آستانه تحمل خود را از دست داده و مشکلات اقتصادی تبدیل به مشکلات اجتماعی می‌شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: چرا مردم در هشت سال جنگ تحمیلی که به نوعی جنگ با تمام دنیا بود با تمام توان از کشور دفاع کردند؟ چون فساد کمتر بود و مسولان صادق‌تر بودند اما حالا هر زمان مسولان ما برنامه‌ای را اعلام می کنند درست عکس آن اتفاق می‌افتد؛ چرا باید در کشور ما بستر تحصیل برای همه فراهم نباشد تا از مهاجرت جوانان و خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

وی با انتقاد از حساب‌های بانکی خارجی برخی آقازاده‌ها گفت: وقتی افرادی سالم از گردونه تصمیم گیری اقتصادی کشور خارج می‌شوند و دولت‌های اصلاح طلب و اصولگرا از افرادی استفاده می‌کنند که تنها تغییر مهره‌ است، معلوم است که نتیجه آن گسترش فساد و خروج منابع متعلق به مردم توسط آقازاده‌ها می‌شود.

یوسفی افزود: متاسفانه برخی مسئولان با وجود داشتن ثروت فراوان عطش سیری ناپذیری در کسب اموال دارند. درحالی که این ثروت باید بین مردم توزیع شود تا از فقر و گرسنگی جلوگیری شود. باید توجه کرد که دیگر انحصار اطلاعات در اختیار همین مسولان نیست و مردم به راحتی به تمامی اطلاعات دسترسی دارند.

وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر عدم ارایه راهکار توسط اقتصاددان برای خروج از شرایط کنونی کشور گفت: راهکار برای کی؟ مگر مسولان ما را نمی‌شناسند؟ در ۵سال چند بار به اقتصاددان مراجعه شده است؟ مگر من اقتصاددان نظرات خود را از طریق رسانه‌ها به گوش مسولان نرسانده‌ام؟  به نظر من تمامی این ندیدن‌ها به صورت آگاهانه صورت می‌گیرد تا با استفاده از افراد شعبده باز به عنوان اقتصاددان از طریق آمارها مردم را سرگرم کنند.

وی ادامه داد: پیش از این ادعا می‌کردند تورم را کنترل کرده و رشد چشمگیر ایجاد شده است و اخیرا هم می‌گویند که انبارها پر است که اگر اینگونه بود پس چرا با افزایش قیمت رو به رو‌ هستیم؟
این اقتصاددان در مورد مهار نقدینگی گفت: تلاش شد تا با افزایش سود بانکی نقدینگی کنترل شود اما نتیجه این اقدام تنها تحمیل هزینه بر بخش کشاورزی و صنعتی بود و مجموع این اقدامات موجب افزایش واردات و افزایش تقاضا برای دلار بوده است.

وی ادامه داد: ما ۸۱ میلیون مصرف کننده داریم و هیچ کالایی در داخل ساخته نمی‌شود، به عبارت دیگر درختی نکاشتیم که امروز  از ثمره آن را استفاده کنیم.
 
مرجع : ایلنا
برچسب ها: اقتصاد ايران