کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متیس: آنچه از آنها می‌خواهیم تغییر رفتارشان است

وزیر دفاع آمریکا: به دنبال تغییر رژیم ایران نیستیم

6 مرداد 1397 ساعت 16:39

گروه بین‌الملل: عالی‌ترین مقام نظامی ایالات متحده آمریکا می‌گوید سیاست سقوط یا تغییر رژیم ایران را در پیش ندارد و صرفا تغییر رفتار و کاستن از تهدیداتی نظامی جمهوری اسلامی را می‌خواهیم.


به گزارش یورونیوز، این خبر از سوی جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در جریان یک نشست خبری در پنتاگون اعلام شد. او افزود که هدف واشنگتن، محدود کردن رفتارهای تهدیدآمیز ایران در منطقه خاورمیانه است. از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون، حکومت دینی ایران تحت فشار آمریکا و تحریم‌هایی است که واشنگتن علیه ایران و اقتصاد این کشور اعمال کرده است. با افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور، مقامات تهران و واشنگتن جنگی لفظی را علیه یکدیگر شروع کردند و دونالد ترامپ نیز اعلام کرد چنانچه ایران به تهدیدات خود ادامه دهد با پیامدهای ناگواری روبرو خواهد شد.


یکی از رسانه‌های استرالیا نیز به تازگی و به نقل از یکی از مقامات این کشور، از اقدام نظامی قریب‌الوقوع آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داده بود. جیمز متیس در جریان نشست خبری روز جمعه این ادعا را رد کرد و آن را دروغ خواند. او به خبرنگاران گفت: «من اطمینان دارم که در حال حاضر چنین چیزی مطرح نیست.» او افزود: «آنچه از آنها می‌خواهیم تغییر رفتارشان و کاستن از تهدیداتی است که با نیروهای نظامی خود، با سرویس امنیتی و با جنگهای نیابتی خود می‌توانند برای منطقه داشته باشند.»

آمریکا دیگر کشورهای جهان را تحت فشار قرار داده است که تا ماه نوامبر واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند و تهران نیز در واکنش، تهدید به مقابله مثل کرده و از جمله نسبت به بستن تنگه هرمز به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای صادرات نفت هشدار داده است. جنگ لفظی مقامات دو کشور تا به آنجا پیش رفت که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران یکشنبه گذشته سیاستهای خصمانۀ آمریکا را مادر همه جنگها توصیف کرد.

تلاش ترامپ برای تشکیل «ناتو عربی» در مقابله با ایران
ایالات متحده جهت مقابله با اقدامات ایران در منطقه خاورمیانه، طرحی محرمانه را برای تشکیل «ناتو عربی»در دست اقدام دارد.
مقامات آمریکایی و یک مسئول دیگر در خاورمیانه از طرح محرمانه دولت آمریکا و تلاش او برای تشکیل پیمان سیاسی و امنیتی جدیدی به منظور مقابله با اقدامات توسعه طلبانه ایران در منطقه، پرده برداشتند.
به موجب طرح رئیس جمهور آمریکا ناتو عربی نسخه‌ای مشابه پیمان آتلانتیک شمالی ناتو خواهد بود و در جهت مقابله با اقدامات ایران در منطقه تشکیل می‌شود.
ناتو عربی مورد نظر ترامپ متشکل از کشورهای خلیج، مصر و اردن است و با هدف تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های پدافند موشکی، آموزش نظامی و مبارزه با «تروریسم» و از جمله دیگر موضوعات همانند روابط اقتصادی، دیپلماتیک و اقلیمی طرح‌ریزی شده است.قرار است از سرگیری مرحله اول از تحریم‌های آمریکا در 4 اوت آغاز شود. در این راستا واشنگتن تحریم‌های خود علیه بخش‌های خودروسازی، طلا و بعضی از کالاهای اساسی دیگر را اعمال کند. در 6 نوامبر آینده تحریم‌های آمریکا وارد فاز جدید و شدیدتری خواهند شد که شامل منع صادرات نفت و گاز ایران و نیز اعمال تحریم ها بر شرکت‌هایی خواهد که با تهران در این دو زمینه همکاری داشته باشند.

از سوی دیگر دستیار وزیر امورخارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات، خواستار رسیدگی به آنچه واشنگتن تهدیدات ایران علیه آمریکا می‌خواند، در هر توافق جدیدی با ایران شد. یلیم پابلت  با بیان اینکه تمهیدات راستی‌آزمایی در برجام کافی نیستند، گفت: برنامه جامع اقدام مشترک چه از لحاظ سیاسی، چه فنی و چه عملی دارای نقاط ضعف است چراکه به ایران اجازه می‌دهد به فعالیت‌های تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای مناسب و بیشتری ادامه دهد که در صورت استفاده در اندازه گسترده، به میزان چشمگیری تعداد این ماشین‌های مورد نیاز برای تولید اورانیوم با غنای بالا را کاهش می‌دهد. وی در ادامه گفت: این توافق همچنین محدودیت‌های غیر قابل بازگشت بر سانتریفیوژهای فعلی ایران اعمال نمی‌کند. به عنوان مثال، طبق برجام سانتریفیوژهای IR-1 در تاسیسات نطنز پرچیده نشده، بلکه ذخیره شده‌اند.

وی افزود: برجام قادر به جلوگیری از دستیابی ایران به مواد هسته‌ای لازم برای تولید سلاح هسته‌ای نیست و این توافق به ایران اجازه گریز هسته‌ای سریع را می‌دهد.وی در بخش دیگری از سخنان خود از تصمیم رئیس‌جمهور کشورش برای خروج از برجام دفاع کرد و به نقل قول اظهارات مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا پرداخت که گفته بود: ترامپ آماده، مایل و قادر به مذاکره بر سر توافقی جدید با ایران است. اما توافق، هدف ما نیست. هدف ما محافظت از مردم آمریکا است و ما به مذاکره مجدد درباره خود برجام نخواهیم پرداخت.پابلت گفت: هر توافق جدیدی باید به تمام تهدیدات علیه امنیت و منافع آمریکا به دلیل عدم همکاری ایران با تعهدات بین‌المللی‌اش رسیدگی کند.


کد مطلب: 155604

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/155604/وزیر-دفاع-آمریکا-دنبال-تغییر-رژیم-ایران-نیستیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir