کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دبیرکل سازمان ملل: بحران سوریه فقط راه‌حل سیاسی دارد

سرنوشت حلب در انتظار ادلب؛ ۷۰۰۰ کودک سوری کشته شدند

6 مرداد 1397 ساعت 17:14

گروه بین‌الملل: رئیس دوره‌ای شورای امنیت در نشست مطبوعاتی نسبت به سرنوشت استان ادلب هشدار داد. اولوف اسکوگ، پیش از شروع نشست این شورا درباره وضعیت سوریه، نسبت به اوضاع استان ادلب سوریه ابراز نگرانی کرد.


حلب در سال ۲۰۱۶ شاهد مهاجرت اجباری بود و پس از یک سال محاصره و بمباران‌های مکرر شیمیایی که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران تن از مردم این شهر شد، ۴۵ هزار غیرنظامی و نظامی حلب را ترک کردند. اسکوگ که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، افزود: چند روز پیش در این شورا اوضاع انسانی ادلب را با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه بررسی و شرایط انسانی بسیار دشوار این استان را اعلام کردیم. وی ادامه داد: از کشورهای تضمین کننده آتش‌بس یعنی ایران، ترکیه و روسیه خواستیم به مسؤولیت خود در این باره عمل کنند. از سوی دیگر، نماینده دائم هلند در سازمان ملل در این نشست مطبوعاتی نسبت به پیامدهای فاجعه‌آمیز اوضاع ادلب هشدار داد و گفت، دی‌میستورا اعلام کرده، بیش از ۷۰ هزار آواره غیرنظامی در ادلب وجود دارند که به کمک‌های انسانی نیاز مبرم دارند.وی با اشاره به روسیه مدعی شد، تنها یک کشور در شورای امنیت وجود دارد که مانع صدور بیانیه از سوی اعضای این شورا مبنی بر درخواست توقف هرگونه حملات به ادلب و اجتناب از فاجعه‌ای که در انتظار ا ین استان قرار دارد، می‌شود.

پیشتر عبدالرحمن مصطفی، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه نسبت به مهاجرت میلیونی اهالی ادلب هشدار داده بود. همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش ماهانه خود درباره بحران سوریه از جامعه بین‌الملل خواست برای پایان دادن به اقدامات متجاوزانه مستمر در سوریه متحد شود. وی نسبت به اقدامات متجاوزانه که ممکن است منجر به افزایش بی‌ثباتی در منطقه و تشدید بحران انسانی ملت سوریه شود، هشدار داد. گوترش تاکید کرد، درگیری سوریه با تحقق مقاصد نظامی به پایان نمی‌رسد بلکه با راه‌حل سیاسی است که پایان می‌یابد. وی افزود: وصول کمک‌های انسانی به نیازمندان در سراسر کشور بدون مانع برای اجتناب از افزایش وخامت بحران انسانی در سوریه حائز اهمیت است. گوترش ادامه داد: طرف‌های ذی‌ربط باید برقراری امنیت لازم برای ادامه تحویل کمک‌ها به نیازمندان در جنوب سوریه را برعهده بگیرند. وی افزود: نقض‌های مستمر قوانین بین‌المللی انسانی و تجاوز از قوانین حقوق بشری که همچنان طرف‌های درگیر در سوریه مرتکب شدند، موجب شده مسؤولان این نقض‌ها و تجاوزها مجازات نشوند. دبیرکل سازمان ملل خواستار مؤاخذه مسؤولان این نقض‌های قوانین انسانی بین‌المللی شد و آن را اقدامی مهم برای تحقق صلح پایدار در سوریه خواند. وی همچنین خواهان ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی شد.

توافق کردهای سوریه و دمشق
نیروهای سوریه دموکراتیک و دمشق بر سر انجام مذاکرات برای پایان دادن به جنگ توافق کردند. شورای سوریه دموکراتیک که اکثر آن را کردها تشکیل می‌دهند بر دست‌یابی به توافق با دولت دمشق بر سر تشکیل کمیته‌هایی برای گسترش سطح گفت‌وگو در جهت پایان دادن به جنگ و درگیری موجود در کشور تاکید کرد.شورای سوریه دموکراتیک اعلام کرد، هدف از این دیدار ایجاد اصولی برای هموار کردن گفت‌وگوهای گسترده‌تر و جامع‌تر میان طرفین، حل همه مشکلات موجود و حل بحران در همه سطوح بود.در بیانیه شورای مذکور آمده است، بر سر ترسیم نقشه راه که سوریه را به کشور دموکرات غیرمتمرکز هدایت کند، توافق شد.این شورا اعلام کرد، در این نشست تصمیماتی در راستای تشکیل کمیته‌ها در سطوح مختلف به ویژه برای بسط گفت‌وگو و مذاکرات به منظور پایان دادن به خشونت و جنگ که مردم و جامعه را به ستوه آورده است، اتخاذ شد.طبق اعلام این شورا، پیش از این دیدارها رایزنی‌های مقدماتی میان کمیته‌های فرعی دو طرف در حومه غربی رقه انجام گرفت و مسائل خدمات رسانی بررسی شد.سیهانوک دیبو، مشاور ریاست مشترک حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تاکید کرد، نشست با دولت دمشق گامی اولیه و مثبت بود.وی تصریح کرد، آنچه اتفاق افتاد حساب‌گری‌های کسانی که روی تقسیم سوریه شرط‌بندی کرده بودند را به هم ریخت و نیروهای کرد خود را بخشی از ارتش سوریه در آینده می‌دانند.

 ۷۰۰۰ کودک سوری کشته شده‌اند
به گفته یک مقام بین‌المللی، سازمان ملل متحد تایید کرده است که بیش از ۷۰۰۰ کودک در جریان درگیری‌های سوریه از سال ۲۰۱۳ کشته یا مجروح شدند و با اشاره به گزارش‌های تایید نشده اعلام کرد، میزان تلفات فراتر از ۲۰ هزار تن است.  نماینده ویژه کودکان در درگیری در جلسه شورای امنیت گفت: سازمان ملل  از زمان آغاز سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۲۰۰ مورد نقض علیه کودکان را تایید کرده است. اینها شامل بیش از ۶۰۰ کودک کشته یا معلول و همچنین بیش از ۱۸۰ کودک به خدمت گرفته شده در جنگ است.
ویرجینیا گامبا تاکید کرد: کودکان همچنان به صورت بی‌پروایی تحت تاثیر درگیری‌های مسلحانه در سوریه قرار می‌گیرند. خشونتی که کودکان سوری با آن مواجه شدند و هنوز هم هستند، و نیز رنجی که آنها و خانواده‌هایشان طی این سال‌های بحرانی بردند، کاملا غیر قابل قبول است.

گامبا در مقایسه با چهار ماهه آخر ۲۰۱۷ گفت، چهار ماهه اول ۲۰۱۸ شاهد ۳۴۸ درصد افزایش در کشتارها و معلول شدن کودکان، ۲۵ درصد افزایش در جذب و استفاده نظامی از کودکان و ۱۰۹ درصد افزایش خشونت‌های جدی علیه کودکان بوده‌اند.او افزود: حملات خالی از تبعیض و بی‌تناسب از سوی تمامی طرف‌ها که تازه‌ترین تلفات آن ۸۸ تن است، شامل استفاده از تسلیحات ممنوعه تحت قوانین بین‌المللی، حملات هوایی، خمپاره‌ای و راکتی، بمباران‌های خالی از تبعیض و انفجار بمب‌های از راه دور می‌شود و در مناطق غیر نظامی و زیرساخت‌های غیر نظامی صورت گرفته و تلفات بسیاری را در میان کودکان بر جای گذاشته است. گامبا مدعی شد: "اکثر کشته‌ها و مجروحان سال ۲۰۱۸ به نیروهای ارتش سوریه نسبت داده می‌شود" و تقصیر تمام کودکان جذب شده یا استفاده نظامیان از کودکان به گردن گروه‌های مسلح است.

گرچه آمارها برای اوایل سال ۲۰۱۸ شامل چند مورد تایید نشده از خشونت جنسی و آدم ربایی است، گامبا گفت: این نقض‌ها از سال ۲۰۱۳ گزارش شده است.او به عنوان نمونه به سوءاستفاده‌های جنسی و استثمار دختران و پسران، فروش کودکان به عنوان برده جنسی، تجاوز به عنوان ابزار شکنجه و ازدواج اجباری با شبه‌نظامیان داعشی اشاره کرد.نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان در مناطق درگیر گفت، بازداشت کودکان به صورت فوق‌العاده‌ای رشد داشته است. به گفته او، تنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۳۰۰ کودک از سوی طرفین در شمال ‌شرق سوریه گرفتار شدند و سازمان ملل تنها قادر به تایید هفت مورد بوده است زیرا این منطقه خارج از دسترس است.نماینده سازمان ملل متحد گفت، از سال ۲۰۱۴ مکانیزم نظارت و گزارش سازمان ملل با مجوز شورای امنیت بیش از ۳۵۰ مورد از بازداشت‌ها را تایید کرده است. 

گامبا از شورای امنیت خواست تا تمام طرفین دخیل در سوریه را تحت فشار قرار دهد تا آنها فورا اقدامی برای جلوگیری از تلفات کودکان از طریق توقف حملات غیر قابل تبعیض یا بی‌تناسب، تضمین اینکه با کودکان بازداشتی همچون قربانیان رفتار می‌شود و تبعیت از قوانین بین‌المللی انجام دهند.او گفت، کودکان سوری مدت‌هاست که در داخل یا برای درگیری‌های مسلحانه مورد استفاده و سوءاستفاده قرار می‌گیرند. این مقام سازمان ملل تاکید کرد: قرار گرفتن طولانی در معرض جنگ تبعات فوری و بسیار زیان‌بار روی سلامت روانی کودکان دارد. جامعه بین‌المللی باید تامین اعتبار برای تحصیل کودکان در تمامی مقاطع و برنامه‌های سلامت ذهنی و حفاظتی برای کودکان سوری را در اولویت قرار دهد. هیچکس نباید جا بماند، خصوصا آنهایی که مرتکب هیچ گناهی نشدند و مهمترین سال‌های رشد آنها ربوده شده است. زمان آن است که کودکان سوری به آینده خودشان باور داشته باشند و بفهمند که معنای صلح چیست.


کد مطلب: 155611

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/155611/سرنوشت-حلب-انتظار-ادلب-۷۰۰۰-کودک-سوری-کشته-شدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir