به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۱۵۵۶۳۶

ابهام در واگذاری تبلیغات میلیاردی لیگ

گروه ورزشی: رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ در حالی خبر از آماده شدن پیش‌نویس قراداد تبلیغات محیطی می‌دهد که هفته گذشته رئیس این سازمان از امضای قرارداد با شرکت جدید تبلیغات محیطی خبر داده بود. حرف‌های ضد و نقیضی که دوباره باشگاه‌ها را در رسیدن به نوایی از طریق درآمد تبلیغات محیطی ناامید می‌کند.
ابهام در واگذاری تبلیغات میلیاردی لیگ
"زشت است که باشگاه‌های ما هر روز به کنار گذاشته شدن از لیگ تهدید می‌شوند و پنجره نقل و انتقالی‌شان بسته می‌شود به خاطر بدهی." این جمله از صادق درودگر صحیح است و تهدید شدن هر روزه باشگاه‌های لیگ برتری زیبنده فوتبال حرفه‌ای ایران نیست اما زمانی که متولی آن‌ها یعنی سازمان لیگ نتوانسته در چند سال اخیر حق باشگاه‌ها را وصول کند، دیگر نمی‌توان تنها باشگاه‌ها را مقصر دانست.یکی از منابع درآمدی باشگاه‌های لیگ برتری، تبلیغات محیطی است که پول آن به لطف قرادادهای ضعیفی که در سال‌های اخیر امضا شده، هیچ‌گاه وارد جیب باشگاه‌ها نشده است. برای نمونه شرکت امین‌سیما کیش که فصل گذشته مسئولیت تبلیغات محیطی مسابقات لیگ برتر را برعهده داشت، ۵۹ میلیارد تومان بدهی به سازمان لیگ دارد و تنها ۱۷ میلیارد تومان پرداختی داشته است. نکته جالب این است که با وجود بدهی هنگفتی که این شرکت به سازمان لیگ دارد، شرکت امین‌سیما ادعای خسارت کرده است!

شکست سازمان لیگ در تبلیغات محیطی باعث شده تا تلاش فراوان مسئولان این سازمان در برگزاری منظم رقابت‌های لیگ برتر به خوبی دیده نشود. این سازمان که در چند سال گذشته از تبلیغات محیطی زخم خورده بود، برای لیگ هجدهم تصمیم گرفت تا با تشکیل یک کمسیون در سازمان لیگ، خودش مسئولیت امضای قرارداد با شرکت‌های تبلیغاتی را بر عهده بگیرد تا مبالغ حاصل از آن مستقیما و بدون واسطه به حساب سازمان لیگ واریز شود تا بلافاصله باشگاه‌ها به پول برسند.کمیته بازاریابی سازمان لیگ که سرپرستی آن برعهده صادق درودگر است، از اردیبهشت‌ماه ۹۷ با اعلام چند شرط از شرکت‌های تبلیغاتی دعوت کرد تا درصورت داشتن شرایط سازمان لیگ، خود را برای بر عهده گرفتن مسئولیت تبلیغات محیطی به این سازمان معرفی کنند.پس از اعلام سازمان لیگ، چند شرکت برای حضور در مناقصه اعلام آمادگی کردند که هیچ‌گاه از آن‌ها نامی برده نشد تا همچنان عملکرد سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی لیگ هجدهم مبهم باشد.

در این بین نحوه همکاری سازمان لیگ با شرکت برگزیده جای سوال دارد و این که این سازمان به چه شکل می‌خواهد هم خودش مستقیما عهده‌دار امضای قراردادها باشد - تا پول‌ها مستقیما به حساب این سازمان واریز شود - و هم تبلیغات محیطی را به یک شرکت واگذار کند؟حدود یک ماه پیش، صادق درودگر اعلام کرد که پس از مراجعه چند شرکت – که نامشان گفته نشد - با شرکت ایران‌نوین برای واگذاری تبلیغات محیطی به توافق رسیدند؛ شرکتی که در سال‌های گذشته به قول مهدی تاج، "دکمه کت" فوتبال برای دو فصل به مبلغ ۱۶۰ میلیارد ۷۴۵ میلیون تومان به آن واگذار شد اما سازمان لیگ نتوانست پول آن را از این شرکت وصول کند تا باز هم باشگاه‌ها با عدم تزریق پول، بدهکارتر شوند. البته جای شکرش باقی است که سازمان لیگ و ایران نوین به خاطر عدم توافق در نحوه پرداخت بدهی‌های قبلی، با هم قرارداد امضا نکردند.همچنین سوال دیگری که پیش می‌آید این است که چرا سازمان لیگ در چند ماهی که پس از اتمام لیگ هفدهم فرصت داشت، برای واگذاری تبلیغات محیطی لیگ هجدهم کاری نکرده است؟ البته برگزاری جام‌جهانی فوتبال در فاصله پایان لیگ هفدهم و آغاز لیگ هجدهم و لزوم حضور مسئولان سازمان لیگ در این رقابت‌ها، زمان را برای تصمیم‌گیری راجع به موضوع تبلیغات محیطی محدود کرد اما باز هم فرصت رسیدگی به این کار وجود داشت.

نکته دیگری که وجود دارد این است که صادق درودگر دیروز (شنبه) اعلام کرد پیش‌نویس قراداد تبلیغات محیطی با شرکت مورد نظر – که هنوز نامش اعلام نشده است – انجام شده و در یکی دو روز آینده این قرارداد به امضا می‌رسد.این در حالی است که حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فوتبال، پس از مراسم‌ برترین‌ها درباره آخرین وضعیت واگذاری تبلیغات محیطی اعلام کرده بود: قراداد تبلیغات محیطی بسته شده است و فردا نام شرکتی که با آن قراداد امضا کردیم اعلام خواهد شد.از آن تاریخ بیش از یک هفته می‌گذرد و همچنان شرکتی معرفی نشده است. همچنین برخلاف صحبت‌های بهاروند که اعلام کرده بود قرارداد تبلیغات محیطی امضا شده، درودگر اعلام می‌کند که فعلا پیش قراردادها تنظیم شده است. این صحبت‌های ضد و نقیض، باشگاه‌ها را نگران می‌کند که نکند امسال هم در گرفتن حقشان از تبلیغات محیطی همانند سال‌های قبل ناکام بمانند.

همچنین باشگاه‌ها با توجه به صحبت‌های درودگر درباره مطالبات سازمان لیگ و باشگاه‌ها از شرکت امین‌سیما کیش بابت تبلیغات محیطی لیگ هفدهم که گفته "با توجه به این که آن زمان مسئولیت نداشتم، موضوع به من مربوط نمی‌شود. باشگاه‌ها باید خودشان پیگیر باشند." باید بدانند که با این منطق اگر به فرض محال، مسئولان سازمان لیگ تغییر کنند، مسئولان جدید پیگیر مطالبات آن‌ها نخواهند بود؛ نکته‌ای که بسیار عجیب است زیرا سازمان لیگ با شرکت امین‌سیما کیش قراداد امضا کرده نه باشگاه‌ها!در هر صورت، ابهاماتی که در واگذاری تبلیغات محیطی به شرکت جدید - در حالی که سازمان لیگ خودش می‌خواهد متولی این ماجرا باشد - و عدم معرفی تاریخ مناقصه و نام شرکت‌هایی که برای مناقصه اعلام آمادگی کرده‌اند، اهالی فوتبال را نگران می‌کند که امسال هم فوتبال ایران درآمدی از تبلیغات محیطی نخواهد داشت.
مرجع : ایسنا