به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۵۵۶۵۲
عضو اتاق بازرگانی: 120 میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم

دولت جنگ اقتصادی را نپذیرفته است

گروه اقتصادی: عدالتیان اظهار داشت: هرچند دولت از اصطلاح جنگ اقتصادی استفاده می‌کند اما در عمل آن را نپذیرفته است، چون در صورت پذیرش، شاهد برنامه مشخصی بودیم.دولت ابتدا باید اقتصاد جنگ و شرایط غیرعادی را بپذیرد تا با آرایش افراد، فرماندهی مناسبی را انجام دهد.ما به عنوان فعالین یا سربازان اقتصادی در نبود استراتژی مشخص سردرگم هستیم.
دولت جنگ اقتصادی را نپذیرفته است
جمشید عدالتیان ( اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی) در مورد تغییر مدیران اقتصادی دولت گفت:  به نظر می‌رسد در  شرایط تحریمی مدیرانی که با  مدیریت بحران آشنا باشند گزینه‌های بهتری نسبت به دیگران باشند.در شرایطی که همانند دوران گذشته دژ در محاصره است، باید از افراد سازگار با این شرایط استفاده شود تا کارایی، چابکی و انعطاف‌پذیری افزایش یابد و نباید با روال عادی و بخشنامه امور کشور را اداره کرد.وی ادامه داد: بسیاری از فعالین منتظر دریافت ارز دولتی هستند و بسیاری از کارخانه‌ها  کار خود را متوقف کرده‌اند و تخصیص ارز به صورت فرا جناحی صورت می‌گیرد یعنی هر بار برای یک بخش مانند دارو ، صنایع و... که این مساله، مشکلات تولید کننده‌ها را دوچندان کرده است.وی در مورد تشکیل ستاد جنگ اقتصادی گفت: شرایط کنونی ایجاب می کند تا ستاد جنگ اقتصادی تشکیل شود. هرچند پیش از این نهاوندیان به عنوان دبیر این ستاد انتخاب شده بود تا کارها براساس روال جنگی اداره شود.

عدالتیان متذکر شد: با اینکه دولت از اصطلاح جنگ اقتصادی استفاده می کند اما در عمل آن را نپذیرفته ، چون در صورت پذیرش آن شاهد برنامه مشخصی بودیم.دولت باید در ابتدا اقتصاد جنگ و شرایط غیر عادی را بپذیرد تا با آرایش افراد، فرماندهی مناسبی را انجام دهد. ما به عنوان فعالین یا سربازان اقتصادی در نبود استراتژی مشخص سردرگم هستیم. وی تصریح کرد: وقتی فعالین اقتصادی نزدیک به دوماه است که منتظر دریافت ارز هستند و هر روز با جواب رد بانک‌ها رو به رو می شوند انگار سربازان را بدون فرمانده به جنگ ارسال کرده‌ایم. با توجه به این‌که در خارج از کشور استراتژی سوق دادن چین و روسیه به سمت خود اتخاذ شده در داخل هم باید تمرکز بر تشکیل اتاق جنگ با یک نوع روش مشخص صورت بگیرد.عضو اتاق بازرگانی کاهش تاب‌آوری مردم را تبلیغات رسانه‌های خارجی دانست و افزود: این رسانه‌ها سعی می‌کنند تا اقدامات آمریکا را توجیه کنند و به دنبال منافع خود هستند، متاسفانه دولت‌مردان ما نیز در دام تئوری کاهش تاب‌‌آوری جامعه افتاده‌اند در حالی که این واقعیت ندارد و اگر مردم نسبت به شرایط قانع شوند قطعا مقاومت خواهند کرد.

وی ادامه داد: لازم است تا رسانه‌ها و سخنگوی دولت در توجیه مردم اهتمام لازم را داشته باشند تا خطر از دست رفتن دستاوردهای 40 ساله انقلاب که همان استقلال است را برطرف کرد و اگر قرار به از دست دادن این دستاوردها بود که 40 سال مقاومت دیگر معنایی نداشت.عدالتیان تصریح کرد: اگر در جنگ اقتصادی قرار بر جیره‌بندی است، دولت باید شجانه نسبت به آن اقدام کند و با قانع کردن مردم از ملتهب شدن فضا باکی نداشته باشد و اگر مردم نسبت به شرایط توجیه شوند یقینا با دولت همراهی‌های لازم را خواهند داشت.وی یادآور شد: دولت تقریبا 120 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که می‌تواند بدون صادرات نفت هم نیاز‌های غذایی و دارویی کشور را پوشش دهد و این را باید به مردم اطلاع‌رسانی کرد.
مرجع : ایلنا