به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۱۵۵۶۶۵

از این راه بروی باز هم شکست می‌خوری

گروه فرهنگ و هنر: «امروز فعالان عرصه انیمیشین به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به پیشرفت‌های حوزه فنی، باید به سراغ محتوای جذاب بروند.» «استفاده از دیالوگ‌های کلیشه‌ای انیمیشن را با شکست مواجه می‌کند و اگر ما باز هم بخواهیم همین مسیر را برویم، بار دیگر شکست خواهیم خورد.»
از این راه بروی باز هم شکست می‌خوری
پیشرفت صنعت انیمیشن ایران پیرو شعار حمایت از تولیدات داخلی به عنوان یکی از اهداف مهم سازمان صداوسیما در دستور کار قرار گرفته شده است. در این میان بسیاری از فعالان عرصه انیمیشن معتقدند که رونق این صنعت بیش از برگزاری جشنواره‌ها و ایراد سخنرانی‌ها، نیاز به تزریق بودجه و حمایت‌های مادی و معنوی دارد.بهنود نکویی کارگردان، انیماتور و مدیر استودیوی «گنبدکبود» در این زمینه اظهار کرد: برخی از مدیران و مسؤولان علاقه نشان دادند در بخش‌های مالی و تامین زیرساخت‌ها از تولیدکنندگان انیمیشن حمایت کنند. به هر حال بازار انیمشین در دنیا جزو بازارهای استراتژیک محسوب می‌شود و بسیاری از کمپانی‌های بزرگ جهانی روی این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند. یکی از اهداف اصلی تولید انیمیشن در جهان کسب درآمد است و صرفا اینگونه نیست که یک اثری تولید شود و بعد هم صرفا تبدیل به گزارش کار شود.او درباره وضعیت انیمیشن در ایران گفت: در ایران ما در حال عبور از مرحله‌ گذار هستیم. به نظرم می‌توان فضای انیمیشن ایران را به سه بخش اصلی تقسیم کرد.

وی گفت: در ابتدا بخشی از اساتید این حوزه به تاثیر از انیمیشن‌های اروپای شرقی، آثاری (به ویژه بلند مدت) تولید کردند که به واسطه پُرمخاطب بودن تلویزیون در آن دوره، دیده شدند، اما این تولیدات به دلیل نداشتن تجربه کافی در حوزه تولید صنعتی از کیفیت پایینی برخوردار بودند. در واقع این تصور که انیمیشن ایران بی‌کیفیت است از همان زمان ایجاد شد. در مقابل نسل جدیدی که وارد کار شدند فقط روی کیفیت تمرکز کردند و دیگر توجهی به محتوا نداشتند. ما به عنوان نسل جدید بیشتر دوست داشتیم اثری از نظر کیفی تولید کنیم که مخاطب از اینکه این اثر در ایران تولید شده متعجب شود. اما امروز فعالان عرصه انیمیشین به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به پیشرفت‌های حوزه فنی، باید به سراغ محتوای جذاب بروند و در واقع در حال حاضر چالش اصلی محتوا شده است.این کارگردان انیمیشن اضافه کرد: گاهی افرادی که وارد عرصه انیمیشن می‌شوند و می‌خواهند از این صنعت حمایت کنند، غیرکارشناسی برخورد می‌کنند و از دیالوگ‌های کلیشه‌ای استفاده می‌کنند. تجربه نشان داده است که این رویکرد شکست می‌خورد و اگر ما باز هم بخواهیم همین مسیر را برویم، بار دیگر شکست خواهیم خورد و به جز از دست دادن سرمایه نتیجه دیگری به دست نخواهیم آورد.

نکویی همچنین درباره وضعیت انیمیشین ایران در جهان گفت: در حال حاضر انیمیشین ایران از لحاظ نیروهای اجرایی و متخصص در بهترین حالت قرار دارد و اگر قرار است برای انیمیشن ایران اتفاقی بیفتد باید در همین چند سال‌ پیشرو رخ دهد. الان زیرساخت‌ها شکل گرفته است و نیروهای متخصص و با تجربه‌ای داریم که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند.این کارگردان انیمیشن با تاکید بر لزوم خصوصی‌سازی صنعت انیمیشن، یادآور شد: باید بازار بین‌المللی در عرصه انمیشین فعال شود. تا زمانی که ما بخواهیم تولید کنیم و صداوسیما و دولت این تولیدات را خریداری کند و با هر تغییر مدیریتی سیستم تغییر کند، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت؛ بنابراین باید بازار فعالی وجود باشد که آن بازار نیازهای مخاطب و تولیدکنندگان را تامین کند و بتوان از طریق آن سرمایه جذب کرد.نکویی در پاسخ به این پرسش که انیمیشن ایران چقدر با جذب مخاطب جهانی فاصله دارد، گفت: به طور کلی می‌توان گفت که وضعیت انیمیشن ایران از نظر فنی، محتوایی و نیروهای حرفه‌ای در شرایط خوبی قرار دارد. به عنوان مثال حدود یک ماه پیش سریال «روبی و جوجه‌ها» در جشنواره انستیک انمیشین شرکت کرد و در بخش مسابقه توانست با کمپانی‌های قدری همچون دیزنی رقابت کند و انتخاب شود. از دید منِ تولیدکننده وقتی یک سریال در تلویزیون و حمایت داخلی ساخته می‌شود و وارد مسابقه‌های بین‌المللی می‌شود، مسیر جدیدی است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: انیمیشن