کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاثیر افزایش ارز بر عملکرد گالری‌ها

به جای اثر هنری سکه و طلا می‌خرند!

ایسنا , 7 مرداد 1397 ساعت 12:59

گروه فرهنگ و هنر: «در ایران برای خلق آثار هنری جنس با کیفیت تولید نمی‌شود و هنرمند هرچه می‌خرد خارجی است، با بالا رفتن نرخ ارز، این‌ها هم گران شده و هنرمند باید اثرش را گران‌تر بفروشد. این بالا رفتن قیمت ابتدا روی هنرمند تاثیر می‌گذارد، این گران فروختن الان در حوزه اقتصاد هنر خیلی جایگاهی ندارد.»


امیرحسین جباری مدیر گالری ایده پارسی در ادامه مطالب بالا، اظهار کرد: ارز روی هنرمندان نوپا و کارکرده تاثیر دارد؛ به عنوان مثال یک نفر تابلویی را به قیمت ۷۰۰ دلار در حراجی خارج از کشور خریداری کرده و به ایران می‌آورد باز هم با نوسانات ارزی شاید در ایران کسی حاضر به خرید این تابلو نباشد.او درباره رونق گالری‌ها بیان کرد: من با دوستان گالری دار صحبت می‌کنم می‌بینم اکثر آن‌ها به این شرایط انتقاد دارند. رونق گالری‌ها پایین آمده و هنر چون ضرورت ندارد، در اولویت‌های سبد خرید مردم نزول کرده است، آن‌ها فکر می‌کنند به جای اینکار سکه و طلا بخرند. البته چند سال است که گالری‌ها از رونق افتاده است و این اتفاق خوبی نیست و به نبود سیستم مناسب در این زمینه برمی‌گردد.جباری معتقد است: فرهنگ خرید آثار هنری دارد در ایران جا می‌افتد، ما کشور در حال توسعه هستیم و این موضوع زمان می‌برد.

وی گفت: باید چند سال بگذرد تا مردم به این کار رو بیاورند. با این حال در شرایط فعلی این موضوع کمرنگ‌تر شده است زیرا فکر می‌کنند اگر در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند، برگشت پول بیشتری دارند.مدیر گالری ایده پارسی همچنین درباره انتظارش از مدیرکل جدید وزارت ارشاد بیان کرد: بیشترین توقعی که داریم به حمایت‌های مختلفی برمی‌گردد که می‌تواند انجام شود، آقای ملانوروزی هم دریغ نمی‌کرد اما گالری‌ها درگیر مشکلاتی با سازمان‌ها و اداره‌های مختلف مانند اداره مالیات هستند که دفتر تجسمی وزارت ارشاد می‌تواند جلسه‌هایی را با آن‌ها گذاشته و پیگیر این مشکلات شود.او اضافه کرد: امیدوار هستیم آقای مظفری جلسه‌ای را با نگارخانه‌دارها برگزار کنند و همه یک جا جمع شوند و از مشکلات خود بگویند.


کد مطلب: 155680

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/155680/جای-اثر-هنری-سکه-طلا-می-خرند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir