به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۱۵۵۷۳۲

نبض تند بازار در غیاب سلطان سکه

نبض تند بازار در غیاب سلطان سکه
گروه اقتصادی-رسانه ها: روزنامه شرق نوشت: پیش‌بینی‌ای وجود ندارد، دلار هرچه افسارگسیخته‌تر پیش‌ می‌رود. دلار 11 هزار تومان؛ رقمی که فعالان بازار می‌گویند دیگر در بازار رقابتی شکل نمی‌گیرد و برخی بزرگان و خواص، دورهم برای آن قیمت تعیین می‌کنند و با عنوان «دلار دورهمی» شهره شده است.برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌زودی با روی‌کارآمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی و به دستور رئیس‌جمهور، دلار در بازار ثانویه تزریق خواهد شد تا کمی از این همه آشفتگی بکاهد؛ اما حاصل کار روشن نیست. در غیاب دلار پتروشیمی‌ها و بزرگان موازی‌کار دیگر در بازار، اوضاع همین خواهد بود.سکه هم که کمتر این روزها از بازار جهانی متأثر می‌شود، با تأثر از نرخ دلار، رقمی نجومی و غیرقابل پیش‌بینی به خود گرفته و تا چهار‌میلیون‌و 600 هزار تومان پیش رفته است. هرچند در زمانی کوتاه دوباره به محدوده چهار‌میلیون‌و 500 هزار تومان بازگشت؛ اما باز هم تا لحظه نگارش این گزارش، به بازه چهار‌میلیون‌و 600 هزار توماني خود بازگشت. به گفته فعالان بازار، سکه با درنظرگرفتن مظنه هر گرم طلای خام 318هزارتومانی، حباب یک‌میلیون‌و 200تومانی را تجربه می‌کند.فعالان بازار از پدیده‌ای نادر در بازار سکه پرده‌برداری می‌کنند؛ فاصله حدود 500هزارتومانی بین خریدوفروش سکه، پدیده‌ای است که به گفته آنها دلالی، سفته‌بازی و خارج‌شدن بازار از دست مردم را به‌ پررنگی نشان می‌دهد. حالا عرصه و جولانگاه دلالان، بازارها را به ناکجا‌آباد سوق می‌دهد و گویی بازار از دست دولتمردان هم خارج شده است.

‌ دلار غیرقابل پیش‌بینی شد
محسن قادری، کارشناس و فعال بازار ارز، در مواجهه با این پرسش «شرق» که چه پیش‌بینی‌ای از بازار دارد، بدون درنگ پاسخ می‌دهد: «دیگر نمی‌توان پیش‌بینی‌ای از این بازار داشت».او می‌گوید: بارها در گذشته التماس می‌‌کردیم که بگذارید نرخ دلار با نرخ تورم حرکت کند. سرکوب قیمت، هرجای دنیا روی هر کالایی که باشد، به همراه حجم بالای نقدینگی، تحریم پیش‌بینی‌شده و انواع و اقسام بحران‌هایی که در جامعه وجود دارد و بی‌اعتمادی به دولت از بزرگ‌ترین آنهاست، چنین نرخ دلاری را نوید می‌دهد؛ اما نرخ منطقی دلار بر اساس عوامل پایه‌ای (فاندامنتال) این ارقام سرسام‌آور نیست.قادری با اشاره به اینکه نرخ دلار می‌توانست در همان محدوده هفت تا هشت‌ هزار تومان نرخ بازار باشد و حتی پیش‌بینی‌ها تا پایان این قرن در نهایت بین 9 تا 10هزار تومان پیش‌ می‌رفت، گفت: اما حالا این ارقام، هرگونه پیش‌بینی را محال می‌کند.

او با طرح این سؤال که مگر چگونه اقتصاد یک کشور تورمی می‌شود، ادامه می‌دهد: یک‌جایی می‌رسد که کنترل اقتصاد از دست سیستم و دولت خارج می‌شود و دیگر نمی‌توان روی چیزی قیمت گذاشت. نمی‌گویم درحال‌حاضر در این وضعیت قرار داریم؛ اما اکنون در حال نزدیک‌شدن به چنین وضعیتی هستیم.قادری با اشاره به اینکه در گذشته در بازار آتی، گاهی اوقات بیش از یک قیمت وجود نداشت؛ بیان کرد: حالا با گسترش شبکه‌های مجازی و جوسازی‌ها، عددسازی به‌وفور دیده می‌شود. وقتی عده زیادی در نشست‌های دورهمی به‌راحتی از دلار 10هزارتومانی حرف می‌زنند، این رقم خود را در بازار نشان می‌دهد؛ زیرا آن‌قدر نقدینگی دارند که دلار را به این رقم برسانند.

‌ بازرگانان در خلسه
او با بیان اینکه اکنون حجم دلار در بازار اندک است، می‌افزاید: حجم عمده دلار به دلاری که بازرگانان وارد می‌کنند، برمی‌گردد. بازرگانان یک زمان منتظر بودند تا دلار چهارهزارو 200تومانی دریافت کنند؛ عده‌ای گرفتند و عده‌ای نگرفتند.اکنون هم ثبت سفارش متوقف شده است. درحال‌حاضر عمده دلاری که در کشور مصرف می‌شود، دلاری است که واردکننده استفاده می‌کند و اکنون این واردکنندگان در حالت خلسه هستند و منتظرند ببینند چه اتفاقی می‌افتد. هیچ فعال بازاری با دلار 11هزار‌تومانی معامله نمی‌‌کند، مگر مجبور باشد.

‌ دلار دورهمی
به گفته او قیمت‌های موجود در بازار قیمت‌های فیک نیست و گروه‌هایی که معامله دلار می‌کنند، به مقدار اندکی دلار معامله می‌کنند؛ بنابراین حالت «دورهمی» دارد و به همین شکل هم معروف است. بنابراین کسانی که مجبور به معامله هستند، باید در همین ارقام معامله کنند.