به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۱۵۵۷۵۴

بحران تامین اقلام پزشکی در بیمارستان‌ها

گروه جامعه: هنوز تحریم‌ها شروع نشده بیمارستان‌ها و مرکز درمانی از گرانفروشی و اوضاع نابسامان تهیه و تدارک تجهیزات پزشکی و وسایل اتاق عمل ابراز نگرانی می‌کنند.
بحران تامین اقلام پزشکی در بیمارستان‌ها
دکتر بهرام معظمی دبیر انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی کشور می‌گوید: نرخ ارز دولتی برای تهیه ملزومات پزشکی برای رؤسای بیمارستان‌ها وجود خارجی ندارد. شرکت‌های پخش اقلام پزشکی را به این شکل در اختیار ما قرار می‌دهند که فاکتور کالا را با قیمت دولتی به ما می‌دهند اما در عوض پول بیشتری می‌گیرند.او در ادامه به ورشکستگی و تعطیلی برخی بیمارستان‌های خصوصی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: رفع کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها بستگی به مرام و معرفت فروشندگان این نوع کالاها دارد.دکتر معظمی به این نکته هم اشاره می‌کند که طبق گزارش‌ها رؤسای بیمارستان‌های کوچک به‌دلیل عدم توانایی در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی و انباشته شدن مطالبات‌شان از سوی سازمان‌های بیمه‌گر برخی جراحی‌های غیر ضرور را انجام نمی‌دهند. به‌طوری که در این شرایط تنها بیمارستان‌های به اصطلاح گردن کلفت که خریدهای‌شان را از پیش انجام داده‌اند توانایی تحمل چنین شرایطی را دارند.دکتر کاظم عباسیون (دبیر انجمن جراحان کشور) در این باره می‌گوید: عمده گرفتاری ما در تأمین تجهیزات پزشکی مربوط به تشکیلات درمانی بیماران سرطانی است.

وی گفت: برای مثال ما تنها یک دستگاه سایبر نایف برای درمان سرطان مغز در کشور داریم که از کار افتاده و قابلیت تعمیر ندارد هیچ مرکز درمانی با این قیمت ارز استطاعت مالی برای تهیه این دستگاه را ندارد حتی اگر اجازه واردات بدهند.قاسم آب خضر دبیر انجمن تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی می‌گوید:. برای اینکه نظام سلامت کشور ضربه نخورد باید مدیریت انقباضی را در تأمین کالا در نظر بگیرند همین کار از احتکار و عدم تحویل اقلام پزشکی جلوگیری می‌کند.سخنگوی سازمان غذا و دارو (دکتر جهانپور) کمبود تجهیزات پزشکی را واقعی نمی‌داند و می‌گوید: ما قبول داریم تعدادی اقلام پزشکی در بازار کمیاب شده اما کمبود‌هایی که مطرح می‌شود عمدتاً به‌دلیل کمبود نقدینگی و عدم توانایی خرید نقدی از سوی مراکز درمانی است با این حال باوجود همه تسهیلات انتظار داریم تا پایان مهر ماه واردات اقلام پزشکی را انجام دهیم تا اگر هم در تراکنش مالی مشکلی به وجود آمد بتوانیم برای یک سال و نیم آینده ذخیره‌سازی انجام دهیم.
مرجع : ایران