به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۱۵۵۷۶۵

ورزشی‌ها دنبال دور زدن قانون بازنشستگی؟

گروه ورزشی: وزارت ورزش در اساس‌نامه پیشنهادی فدراسیون‌های ورزشی راهکاری را اندیشه کرده که در صورت تصویب نهایی در دولت، بازنشسته‌ها هم‌چنان بر مسند ریاست در فدراسیون‌های ورزشی باقی می‌مانند. در واقع با این راهکار، قانون جدید در مورد بازنشسته‌های ورزشی دور زده خواهد شد.
ورزشی‌ها دنبال دور زدن قانون بازنشستگی؟
 مجلس شورای اسلامی قانون جدید منع بکارگیری بازنشسته‌ها را در حالی تصویب کرد که در این قانون دامنه استفاده از تبصره ها محدود تر شده است و در مهم‌ترین اتفاق، بند استفاده از ایثارگری و هیات علمی و ... در جذب مجدد بازنشسته‌ها حذف شده است. این قانون جدید درصورتی که ابلاغ شود، علاوه بر مدیران وزرات ورزش، گریبان تعداد زیادی از روسای فدراسیون‌ها را هم می‌گیرد که روزی با استفاده از همین بندها توانسته بودند راه در رویی برای خود بازکنند و به انتخابات فدراسیون‌ها ورود کرده و در نهایت برصندلی ریاست تکیه بزنند.البته به نظر می‌رسد که به این راحتی هم نمی‌توان شاهد رفتن بازنشسته‌ها ار ورزش بود، چرا که وزارت ورزش و جوانان پیش از تصویب این قانون، به دنبال پیدا کردن راهکاری بوده تا فدراسیون‌های ورزشی از موضوع شغل بودن خارج شوند. این راهکار در قالب طرح اصلاح اساسنامه مشترک فدراسیون‌ها به دولت رفته است و هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی و تصویب نهایی است که اگر این اتفاق رخ دهد، عملا موضوع بازنشسته‌های ورزشی از موضوعیت قانون جدید بازنشسته‌ها خارج می‌شود.

علی رغبتی مدیر کل دفتر برنامه ریزی وزارت ورزش درباره‌ی این موضوع و اصلاح اساس نامه فدراسیون های ورزشی گفت: "ما دنبال اصلاح اساس نامه فدراسیون های ورزشی هستیم و در آن راهکاری پیشنهاد کردیم مبنی براینکه ریاست فدراسیون و نایب رئیسی شغل نباشند. درواقع شغل محسوب نشوند و حقوقی هم پرداخت نشود مثل همه دنیا. فقط دبیرکل تمام وقت استخدام شود و او فقط حقوق بگیرد. در حال حاضر هم اساس نامه فدراسیون های ورزشی از کمیسیون فرعی به کمیسیون اصلی رفته است."رغبتی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد این راهکار مورد پذیرش قرار گیرد، بیان کرد: "کمیسیون فرعی دولت که موافقت کرده و باید کمیسیون اصلی هم موافقت کند. در صورتی که این راهکار پذیرفته شود دیگر فدراسیون ها نهادهای عمومی غیردولتی باشند یا نه، فرقی ندارد چون دیگر رییس فدراسیونی شغل نیست."او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه فکر می‌کند تکلیف اساس نامه فدراسیون ها چه زمانی مشخص شود، تاکید کرد:"نمی دانم، باید به آن وقت بدهند. زمانی وقت داده شود به نظر نمی رسد بیشتر از چند هفته طول بکشد. چون وقتی چیزی در دستور قرار می‌گیرد مرتب جلسات آن برگزار می‌شود تا تمام شود. بررسی در کمیسیون فرعی هشت هفته طول کشید که البته خیلی ریز و فنی بررسی شد اما در کمیسیون اصلی خیلی ریزه کاری ندارد."

شنیده می‌شود یکی دیگر از راه در روهای ورزشی‌ها برای مقابله با تبعات قانون جدید بازنشستگی این است که وزارت ورزش می خواهد فدراسیون‌های ورزشی از نهادهای عمومی غیردولتی خارج شوند و به NGOتبدیل شوند و حتی گفته می‌شود که این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت هم تحت بررسی است.رغبتی در مورد این مساله نیز گفت: اینکه مشکل فدراسیون ها حل شود و به سیستم جهان نزدیک شوند یکی از خواسته های ما است اما من چنین چیزی در این مورد نشنیده‌ام و شاید واحد حقوقی ما چنین طرحی را به دولت فرستاده باشد. اگر به هر دلیلی قرار است فدراسیون‌ها از موضوعیت نهاده‌های عمومی غیردولتی به NGO تغییر وضعیت دهند، باید موضوع بهره‌برداری‌ آنها از بودجه و امکانات دولتی نیز تغییر کند چرا که مطابق قانون یک NGOنمی‌تواند از بودجه و امکانات دولت استفاده کند.در حال حاضر به جز دو تا سه فدراسیون نظیر فوتبال، والیبال و کشتی سایر فدراسیون‌ها وابستگی شدیدی به بودجه و امکانات دولت دارند و عملا بدون بودجه دولت نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند. این یکی از مشکلاتی است که مشخص نیست طراحان این ایده چه فکری به حال آن کرده‌اند.نکته مهم دیگر اینکه اگر ریاست فدراسیون شغل محسوب نشود، بازنشسته ها می‌توانند برسر کار خود باقی بمانند اما بحث اینجا است که چه تضمینی وجود دارد که به آنها حقوق پرداخت نشود یا آنها بجای حقوق، از مزایا مختلف و پاداش استفاده نکنند؟ چه کسی می خواهد در این مورد نظارت داشته باشد تا تخلفی صورت نگیرد؟شاید اصلا بهتر باشد وزارت ورزش به جای وقت گذاشتن برای پیدا کردن راه حل‌هایی برای فرار از مشمولیت یک قانون و اصرار بر استفاده از بازنشسته‌ها، یکبار برای همیشه پرونده آنها را ببندد و اجازه بدهد کار روال قانونی خود را طی کند  و در مقابل رفتن نیروهای بازنشسته، نیروهای با انگیزه، ایده‌پرداز و جوان تر کار را در دست بگیرند.
مرجع : ایسنا