به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۱۵۵۷۶۹
معیشت کارگرران به بدترین وضعیت طی 10 سال گذشته رسید

مزد دریافتی کارگران معادل 110 دلار

گروه اقتصادی: مزد دریافتی کارگران به حدود 110 دلار در ماه رسید . کارگران که حداقل دریافتیشان پارسال معادل 222 دلار بود، بار دیگر طعم بزرگ شدن شکاف بین دستمزد خود و هزینه معیشت را تجربه می کنند.
مزد دریافتی کارگران معادل 110 دلار
در شرایطی وضعیت معیشت کارگران به بدترین وضعیت طی 10 سال گذشته رسیده که جامعه کارگری امیدوار بود که با افزایش 19.8 درصدی حقوق کارگران این امید وجود داشت که 4 درصد از کارگران به بالای خط فقر بیایند اما حالا با افزایش اخیر هزینه های معیشت کارگران بدتر شده است . آنگونه که اولیا علی بیگی فعال کارگری می گوید: نوسانات نرخ ارز همه معادلات ما را برهم ریخت . به طوری که معیشت کارگران به بدترین وضعیت خود طی 10 سال گذشته رسیده و 60 درصد جامعه کارگری حداقل نرخ دستمزد را دریافت می کنند.او که معتقد است کارفرمایان هم این روزها حال و روز خوبی ندارند و قادر به بالابردن نرخ دستمزد کارگران خود نیستند می گوید : افزایش دستوری نرخ دستمزد حاصلی جز تعدیل نیرو و ورشکستگی بنگاه های اقتصادی ندارد. در شرایط فعلی دولت باید با استفاده از منابع خود بن کالا را احیا کند .به گفته او ، طبق محاسبات صورت گرفته در سال گذشته مجموع هزینه سبد معیشت یک خانوار ۳.۳ نفری را ۲میلیون و 669هزار تومان بود اما حالا بدون شک هزینه های معیشت کارگران به بالای 3.5 میلیون تومان رسیده و زندگی کردن با حقوق 2 میلیون تومانی چیزی شبیه معجزه است.
 
وضعیت کارگران در سال های 91 و 92 چطور بود
اما در حالی بسیاری از دولتمردان سعی دارند که شرایط این روزهای اقتصاد را با دوران مشابه تحریم ها در سال های 91 و 92 مقایسه کنند که یک حساب کتاب سرانگشتی نشان می دهد که کارگران در آن سال ها وضعیت بهتری داشتند . آنگونه که آمارها نشان می دهد حداقل دستمزد یک کارگر در سال 389 هزار تومان تعیین شده بود که متوسط بهای دلار در بازار آزاد در آن روزها 2607 تومان بود . به عبارت دیگر می توان ادعا کرد که متوسط حداقل دریافتی کارگران در سال 91 معادل 149 دلار بود. در سال 92 با افزایش بهای دلار به 3500 تومان قدرت خرید خانوار روند نزولی به خود گرفت به طوری که با 487 هزار تومان حداقل حقوق ، جامعه کارگری می توانست 136 دلار خریداری کند .
 
کدام سال ها کارگران وضعیت بهتری داشته اند
دریافتی کارگران در سال 89 معادل 290 دلار بود و از این جهت می توان ادعا کرد که جامعه کارگری در دومین سال ریاست جمهوری احمدی نژاد دریافتیشان بهترین وضعیت را طی 10 سال گذشته داشته است. سال 88 دریافتی کارگران معادل 264 دلار و در سال 87 معادل 227 دلار بوده است .
مرجع : پول نیوز
برچسب ها: نرخ دلار کارگران