به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۵۵۸۴۴

ترامپ: آماده ام بدون هیچ پیش شرطی با ایران مذاکره کنم

گروه بین الملل: رئیس جمهوری آمریکا از آمادگی خود برای مذاکره با مقامات ایران خبر داد و گفت: اگر آنها آمادگی داشته باشند حاضرم بدون هیچ پیش شرطی این کار را انجام دهم.
ترامپ: آماده ام بدون هیچ پیش شرطی با ایران مذاکره کنم
"دونالد ترامپ" در سخنانی غیر منتظره از آمادگی واشنگتن برای مذاکره با مقامات ایران بدون پیش شرط در هر زمانی که دولت ایران مایل باشد، خبر داد. به گزارش رسانه‌های آمریکا، ترامپ که در حاشیه دیدار نخست وزیر ایتالیا از کاخ سفید در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در این باره گفت:" آماده دیدار با حسن روحانی بدون هیچ پیش شرطی و در هر زمانی که آنها (ایران) مایل باشند، هستم."
او افزود:" من با همه دیدار می‌کنم. من به ملاقات رودررو اعتقاد دارم. اگر آن‌ها بخواهند با هم دیدار می‌کنیم. اما گمان نکنم آنها در حال حاضر آمده چنین کاری باشند. آنها روزهای سختی را می گذرانند. من این کار (مذاکره) را از موضع قدرت یا ضعف انجام نمی‌دهم، فکر می‌کنم ملاقات کردن کار مناسبی است." ترامپ درپاسخ به سوالات خبرنگاران درباره  پیش شرط‌ های احتمالی آمریکا برای مذاکره با ایران گفت:" هیچ شرطی وجود ندارد. آنها اگر بخواهند ملاقات کنند، ما هم ملاقات می کنیم . این هم برای کشور خوب است، هم برای آنها، هم برای ما و هم برای جهان." او بار دیگر به برجام حمله کرده و این توافق را مضحک و فاقد ارزش توصیف کرد.

این اظهارات در حالی است که ترامپ دوشنبه هفته گذشته در صفحه توییتر خود خطاب به حسن روحانی با لحنی توهین و تهدید آمیز سخن گفته و از پیامدهای شدید اظهارات تهدید آمیز مقامات ایران علیه آمریکا، سخن گفته بود. همچنین "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که ماه گذشته درباره ایران داشت، 12 شراط ایالات متحده را برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران برشمرده بود که از نظر بسیاری از ناظران نشانه‌ای جز بستن باب مذاکره بین دو کشور در بر نداشت.

میانجیگری دوباره عمان بین ایران و آمریکا؟
در تحولی دیگر "یوسف بن علوی" وزیر امور خارجه عمان قرار است جمعه هفته جاری به تهران بیاید. سفر بن علوی پس از سفر هفته گذشته او به آمریکا و دیدار با "جیمز ماتیس" وزیر دفاع آمریکا انجام می‌شود.

به گمان برخی ناظران این سفرها نشانه این است که عمان بار دیگر کانال میانجیگری خود بین تهران و واشنگتن را فعال کرده و می‌کوشد اختلافات بین تهران و واشنگتن را حل کند. سلطان نشین عمان در جریان مذاکرات پیش از برجام نیز کانال میانجیگری بین تهران و واشنگتن بوده است و برخی رسانه‌های آمریکا از مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا در زمستان سال 1391 در عمان خبر داده‌اند.

تعطیلی دولت
رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در صورت تصویب نشدن بودجه درخواستی برای انسداد مرزها، دولت را تعطیل یا حاضرید مذاکره کنید، گفت: همیشه جایی برای مذاکره باقی می گذارم اما این مساله از گذشته مطرح بوده است. 

ترامپ با قدردانی از گروه های حفاظت از مرزها و گمرکات افزود: قوانین مهاجرت و امنیت مرزی داریم اما در شرایطی که به خوبی کار می کنیم، قوانین ما کارساز نیست. البته دمکرات ها به آنها صدمه زده اند. 

وی با تاکید بر اینکه باید لاتاری و مهاجرت زنجیره ای پایان یابد، اظهار کرد: در حال تهیه لوایح هستیم، ما از ارتش حمایت می کنیم اما اگر لوایح لازم را به دست نیاوریم، دولت را تعطیل می کنم. من بر خلاف اوباما خط قرمز ندارم، می خواهم امنیت مرزی داشته باشم.

ناتو
رئیس جمهوری آمریکا که از ابتدا با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مساله داشت، در اواسط ماه ژوئیه به بروکسل رفت تا در نشست سران این پیمان شرکت کند. 

ترامپ در این باره گفت: وقتی به ناتو رفتم در واقع این پیمان در حال اضمحلال بود، چون اعضا سهم خود را نمی پرداختند اما در سال گذشته 44 میلیارد دلار و اکنون صدها میلیارد دلار بیشتر پرداخت می کنند، الان ناتو بیش از گذشته قوی تر شده است.

وی با توجه به اظهارات دبیرکل ناتو افزود: فکر می کنم الان او انباردار ترامپ است، الان پول از در و دیوار می بارد در حالی که پیش از این، رفتار با آمریکا غیر منصفانه و حدود 70 تا 80 درصد مخارج ناتو بر دوش ما بود.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به دلیل تشکیل این پیمان که مقابله با شوروی بوده است، افزود: در مقابل آلمان با روسیه معامله می کند و میلیاردها دلار به روسیه برای تامین انرژی پرداخت می کنند.
 
برچسب ها: دونالد ترامپ