به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۱۵۵۸۷۸

آیا مسئولان از همایون شجریان حمایت می‌کنند؟

گروه فرهنگ و هنر: کمتر از یک ماه پیش بود که همایون شجریان به همراه سهراب پورناظری به‌عنوان دست‌اندرکاران برگزاری کنسرت‌تئاتر سی از انصرافشان از اجرا سخن گفتند و آرزو کردند در زمانی بهتر که مردم فراغ بال بیشتری داشتند برنامه‌شان اجرا شود.
آیا مسئولان از همایون شجریان حمایت می‌کنند؟
 اعتراض‌ها به همایون شجریان اوج گرفت. بسیاری به او پیشنهاد دادند از سود خود می‌گذشت و با قیمت پایین‌تر برنامه را اجرا می‌کرد تا بتواند شوروشوق را در مردم به وجود آورد. حالا این‌بار او گامی رو به جلو گذاشته است.او در شبکه‌های اجتماعی‌اش اعلام آمادگی کرده که حاضر به اجرای «کنسرت خیابانی» در صورت دریافت مجوز است. نوشته او؛ «عزیزان، در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود، چنانچه مشکل مجوز نباشد سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد...»، در یک ساعت بیش از صد هزاربار پسندیده شده و بیش از شش هزار نظر درباره‌اش داده شده است. مردم و کاربران بسیاری با سخنان ستایش‌آمیز از او به‌خاطر این موقعیت‌شناسی تشکر کرده‌اند.از نظر آنان این پیشنهاد او می‌تواند برای کم‌کردن فضای پراضطراب و استرس کنونی تأثیرگذار باشد. آذر منصوری، فعال اصلاح‌طلب، چنین نوشت: «به‌خاطر همین حس وطن‌دوستی و ویژگی‌های انسانی و اخلاقی است که همه ایرانیان #سیاوش و #همایون را دوست دارند. در پناه حق پاینده و برقرار باشید. قابل توجه متولیان فرهنگی کشور این پیشنهاد قابلیت تعمیم دارد».

فضای گذر از آتش
در اینکه فضای کنونی جامعه پر از التهاب است کسی شکی ندارد. در اینکه از مدت‌ها پیش جامعه‌شناسان دراین‌باره پیش‌بینی کرده بودند و از سوی مسئولان نادیده گرفته شده بود هم شکی نیست.مردم در حال مرورکردن پایین‌آمدن سطح و چگونگی زندگی‌شان هستند و هر لحظه قیمت دلار و ارز را جویا می‌شوند. عده‌ای دیگر در صف خرید محصولات هستند و عده‌ای دیگر مدام در حال گسترش بی‌اعتمادی و بی‌فایده‌بودن هر حرکتی. در این میان رفتارها و پیشنهادهایی مانند پیشنهاد همایون شجریان حتما می‌تواند راهگشا باشد تا ساعاتی چند از این وضعیت دور شد.

وظیفه مسئولان
این هنرمند درخواست دریافت مجوز کرده است تا حال‌وهوای مردم را اندکی بهتر کند. او بهتر از هرکسی به پدر خود که بی‌تردید در صدر هنرمندان مردمی است اقتدا کرده؛ محمدرضا شجریان که راز ماندگاری هنرمند را چنین تعریف می‌کند: «هنرمند زمانی ماندگار می‌شود که برای مردم کار کند و در کاری که برای مردم می‌کند صادق باشد».حالا همایون شجریان در یک مقطع حساس که اتفاقا در کشور ما مدام تکرار می‌شود و در این مدت بارها و سال‌ها در شرایط حساس کنونی بوده‌ایم، گامی به جلو گذاشته است. حالا باید دید آیا مسئولان؛ نظیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت ارشاد و... نیز همراه او می‌شوند. آیا اداره اماکن، نیروی انتظامی و... نیز همراه می‌شوند تا در بین مردم و برای مردم یک کنسرت خوب برپا شود؟حالا باید دید آیا شهرداری برای کمک و همراهی به این کنسرت حاضر است در یکی از پارک‌ها و مکان‌های شهری همکاری کند؟ حالا باید دید مسئولی که فقط برای دل‌آزرده‌نشدن یک بازیکن حاضر است 20 بیلبورد در اختیار فیلم سریک ، درباره اسب ، سردار آزمون ، قرار دهد، اکنون نیز می‌تواند امکانی را فراهم کند؟حالا باید دید درحالی‌که مسئولان اقتصادی و سیاسی از تحلیل شرایط ناتوان مانده‌اند، آیا مسئولان فرهنگی و اجتماعی هم چنین توانایی‌ای را دارند که از این فرصت طلایی استفاده کنند و برای شور و نشاط مردم و فارغ‌شدن از کمی اضطراب گامی به پیش بگذارند و اقدامی کنند؟

آیا همایون تنها می‌ماند؟ 
یکی از کاربران نوشته است: «ما شنیدیم و حالمان خوش شد همین‌که نوشتید کمک می‌کند».خبرنگار ما درصدد ارزیابی حال‌وهوای هنرمندان با جمعی حدود 20،10 نفر تماس گرفتند. اکثرا علاقه‌ای به مشارکت در پاسخ نداشتند و مطرح می‌کردند: «حالا بعد، جلسه داریم، کار داریم و...» .انتظار این بود که هنرمندان شاخص و مورد قبول قبل‌تر از همه گامی در این جهت برمی‌داشتند که بر نداشتند. اما برخی دیگر از هنرمندان که 14، 15 ماه قبل از ایده تدبیر و امید حمایت می‌کردند، به دلیل برخی رفتارهای بالاترین مقام اجرائی اکنون دلیلی برای حمایت از دولت نمی‌بینند.اما این آرزو شاید دست‌یافتنی باشد که نهادهای صنفی نظیر خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر یا حتی نهاد قدرتمند تهیه‌کنندگان سینما که فروش اصلی فیلم‌ها را برعهده دارند یا سینماداران نیز از ایده این هنرمند حمایت کنند، اندکی از سود خود بکاهند و در جهت افزایش انبساط و روحیه مردم گامی رو به جلو بردارند. شاید فردا و فرداها هر روز خبری از هنرمندان و دست‌اندرکاران فرهنگی و انجام این نوع ابتکارها منتشر شود. از یاد نمی‌بریم که هنرمندان در تمام مقاطع حساس همراه مردم بوده‌اند.
مرجع : شرق
برچسب ها: همایون شجریان