به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۱۵۵۸۸۹
دولت تاجیکستان:

حزب اسلامی عامل حمله به گردشگران

حزب اسلامی عامل حمله به گردشگران
گروه بين‌الملل: دولت تاجیکستان روز سه شنبه با رد ادعای گروه اسلامی داعش مبنی بر حمله به دوچرخه سواران غربی در این کشور، رهبران حزب «نهضت اسلامی تاجیکستان» را آمر و اعضای این حزب منحله را عامل این حمله عنوان کرد.
 
وزارت کشور تاجیکستان با انتشار یک بیانیه اعلام کرد یکی از بازداشت شدگان مرتبط با این حمله در اعترافات گفته که مسئول این حمله حزب «نهضت اسلامی تاجیکستان» است. در این بیانیه عنوان شده است که رهبر این حزب که در ایران آموزش دیده است برای تضعیف دولت تاجیکستان دست به این حمله زده است. در اوایل سال ۱۹۹۳ دادگاه عالی تاجیکستان فعالیت حزب «نهضت اسلامی تاجیکستان» را ممنوع کرد. این حزب در ۲۹ سپتامبر سال ۲۰۱۵ از طرف دادگاه عالی جمهوری تاجیکستان منحل شد. به ادعای دولت تاجیکستان قرار بوده است تا عوامل حمله به دوچرخه سواران پس از حمله به افغانستان بروند.

همزمان روز سه شنبه گروه داعش ادعا کرد اعضای این گروه به دوچرخه سواران غربی در تاجیکستان حمله و آنها را زیر گرفته اند. پیش از اعلام گروه داعش، مقامات محلی در تاجیسکتان اعلام کرده بودند که چهار دوچرخه سوار که تابعیت کشورهای آمریکا، سوییس و هلند را داشتند به قتل رسیده اند و در یک تصادف غیرعمد کشته نشده اند. گروه دولت اسلامی ادعا کرده است که هدف این حمله شهروندان «ائتلاف صلیبی» بوده است.

رمضان رحیم زاده، وزیر کشور تاجیکستان، که پیشتر اعلام کرده بود احتمال حمله تروریستی به دوچرخه سواران زیاد است سه شنبه گفت که مهاجمان «چاقو و تفنگ» به همراه داشتند. گردشگران دوچرخه سواری اعضای یک تیم هفت نفری دوچرخه سواری بودند که بعد ازظهر یکشنبه ششم امرداد در مسیر کولاب به دوشنبه خودرویی آنها را زیر می گیرد. سه گردشگر در محل حادثه و یک تن دیگر در بیمارستان جان باخته‌اند. سه نفری که زنده مانده اند همچنان در بیمارستان هستند. راننده خودرو و همراهانش از محل حادثه فرار کرده‌اند.
برچسب ها: تاجیکستان