به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۱۵۵۹۲۸

دولت تاجیکستان: عامل حمله به گردشگران خارجی در ایران آموزش دیده بود!

گروه بین‌الملل: وزارت کشور تاجیکستان حزب ممنوعه نهضت اسلامی را عامل حمله به چند گردشگر خارجی در جنوب این کشور دانسته ‌است.
این وزارتخانه امروز تصاویر افراد کشته و بازداشت شده را در سایت رسمی خود انتشار داد و گفت که حسین عبدالصمدف، رهبر مهاجمان، در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی در ایران (در قم و مازندران) آموزش نظامی و ایدئولوژیک دیده و در آنجا به حزب نهضت اسلامی پیوسته بوده است. وزارت کشور تاجیکستان می‌گوید عاملان حمله قصد داشتند بعد از عملیات به افغانستان بروند. چهار مهاجم اما در درگیری با نیروهای امنیتی تاجیکستان کشته شدند و آقای عبدالصمدف دستگیر شده است.

اما حزب نهضت اسلامی که اکثر اعضایش در تبعید به سر می‌برند، با انتشار بیانیه‌ای این ادعای مقامات تاجیک را بی‌پایه خواندند. در این بیانیه آمده که مقامات تاجیک تلاش دارند با بهره‌برداری "از این مصیبت انسانی و ملی" سرکوب مخالفان را توجیه کنند. این حزب خواستار تحقیق این حادثه از سوی یک گروه بین‌المللی شده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هم هر گونه ارتباط ایران با این حمله را بشدت تکذیب کرده است. روز یکشنبه هنگامی که هفت گردشگر دوچرخه سوار خارجی در مسیر کولاب - دوشنبه در جنوب تاجیکستان در حرکت بودند، خودرویی آنها را زیر گرفت. در نتیجه سه تن از گردشگران در محل حادثه و یک تن دیگر در بیمارستان جان باختند. مقامات می گویند دو تن دیگر هم آسیب جدی جسمانی دیده‌اند. دو تن از گردشگران کشته شده اتباع آمریکایی و دو تن دیگر شهروندان سوئیس و هلند هستند.

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، با ارسال پیامهایی به رهبران این دولت‌ها به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته است. پلیس تاجیکستان می گوید دستکم چهار نفر از عاملان حمله به گردشگران خارجی کشته و و پنج تن دیگر در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند. به گفته وزارت کشور رئیس جمهور تاجیکستان بر جریان تحقیق نظارت می‌کند. پیشتر گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش ادعا کرده بود که این حمله را "سربازان خلافت به شهروندان ائتلاف صلیبی" انجام داده‌اند ولی یک منبع وزارت کشور تاجیکستان در صحبت با بی‌بی‌سی این ادعا را تکذیب کرد و گفت عاملان این حمله با حزب ممنوعه نهضت اسلامی ارتباط دارند.