به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۱۵۶۰۳۸

واردات نفت آسیا از ایران کاهش یافت

گروه اقتصادی: آمار دولتی و کشتیرانی نشان داد واردات نفت خام ایران از سوی خریداران بزرگ آسیایی در آستانه تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران، در ژوئن کاهش یافت.
واردات نفت آسیا از ایران کاهش یافت
چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ژوئن ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد کاهش داشت و پایینترین میزان از نوامبر سال ۲۰۱۷ تاکنون بود.آمریکا بدنبال خروج از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، بازگشت تحریمها علیه ایران را اعلام کرد و از کشورهای دیگر خواسته است روابط تجاری خود با ایران را قطع کنند. انتظار می رود صادرات نفت ایران از تحریمهای آمریکا متاثر شود.نخستین دور از تحریمها در ششم اوت اجرایی می شود و سایر تحریمها به خصوص تحریمها علیه بخش نفت پس از پایان مهلت ۱۸۰ روزه واشنگتن در چهارم نوامبر، به اجرا گذاشته خواهد شد.واردات نفت چین از ایران که بزرگترین واردکننده نفت ایران است، حدود دو درصد در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۵۲۵ هزار بشکه در روز رسید. چین از ابتدای امسال انتشار جزییات آمار وارداتش را متوقف کرده است.

واردات نفت هند از ایران حدود ۲۰ درصد در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به حدود ۵۹۳ هزار بشکه در روز رسید. با این حال پالایشگاههای هندی در ژوئن نسبت به ماه مه حدود ۱۲ درصد نفت کمتری از ایران خریداری کردند.خرید نفت کره جنوبی از ایران در ژوئن ۴۱ درصد نسبت به ژوئن سال گذشته افت کرد و به ۱۸۳ هزار بشکه در روز رسید. سه منبع آگاه اظهار کردند کره جنوبی در ژوییه از ایران نفت یا میعانات خریداری نمی کند و برای نخستین بار در شش سال گذشته در پی فشار آمریکا برای قطع وارداتش، خرید از ایران را متوقف خواهد کرد.واردات نفت ژاپن از ایران در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد کرد و به حدود ۱۴۸ هزار بشکه در روز رسید.
مرجع : ایسنا