به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۱۵۶۰۶۰

آمریکا: ایران درصدد برگزاری رزمایشی بزرگ در خلیج فارس است

گروه بين‌الملل: مقامات رسمی آمریکا می گویند ایران درصدد برگزاری یک «رزمایش بزرگ نظامی» در خلیج فارس طی ۴۸ ساعت آینده است. امری که به گفته مقامات ایالات متحده می تواند با هدف نشان دادن توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز انجام شود.
آمریکا: ایران درصدد برگزاری رزمایشی بزرگ در خلیج فارس است
شبکه «سی ان ان» به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش کرده است که نظامیان آمریکا با بررسی آخرین تحرکات نیروی سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان به این نتیجه گیری رسیده اند. ویلیام اوربان، سرسخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اظهار داشت: «ما از افزایش فعالیتهای دریایی ایران در خلیج عربی [خلیج فارس]، تنگه هرمز و خلیج عمان آگاهی داریم. این فعالیتها را از نزدیک زیرنظر داریم و به همکاری با شرکایمان ادامه خواهیم داد تا از آزادی رفت و آمد کشتی ها و جریان آزاد تجاری در آب های بین المللی اطمینان حاصل کنیم.» مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که از نظر آنها ایران خود را برای رزمایشی بزرگتر از مانورهای پیشین خود در منطقه آماده می کند. به گفته آنها زمان تحرکات نظامی فعلی ایران در منطقه هم «نامعمول» است زیرا ایران به طور معمول رزمایش های خود را در زمان دیگری از سال انجام می دهد.

بنا به همین گزارش واشنگتن به دلایل فوق از تحرکات نظامی ایران «نگران» است. حسن روحانی، اخیرا به طور ضمنی تهدید کرد که در صورت جلوگیری از صدور نفت ایران این کشور از رفت و آمد نفت کش های دیگر در تنگه هرمز جلوگیری خواهد کرد. شماری از مقامات ایران نیز از این موضع او اعلام حمایت کردند. رئیس‌جمهور ایران همچنین تهدید کرده است که کشورش «تنگه های زیادی دارد؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنها است.» آمریکا در واکنش به سخنان رئیس جمهوری ایران بر عزم خود برای باز نگه داشتن تنگه هرمز تاکید کرده بود.

نتانیاهو: اگر ایران تنگه باب‌المندب را ببندد مقابله می‌کنیم
از سوي ديگر، نخست‌وزیر اسرائیل، نسبت به مسدودسازی تنگه باب‌المندب در دریای سرخ هشدار داد. بنیامین نتانیاهو، که در مراسم رژه افسران نیروی دریایی ارتش اسرائیل در شهر حیفا حضور یافته بود گفت: «اگر ایران تنگه باب‌المندب را ببندد اطمینان دارم که با ائتلافی بین‌المللی برای جلوگیری از آن مواجه خواهد شد و شاخه‌های نظامی اسرائیل نیز بخشی از این ائتلاف خواهند بود.» آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنرانی جداگانه ای اعلام کرد «به تازگی تهدیداتی مبنی بر آسیب‌رسانی به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ شنیده است.» هفته گذشته درپی حمله حوثی‌ها به یک کشتی نفتکش متعلق به عربستان سعودی، این کشور صدور نفت از طریق دریای سرخ را متوقف کرد.
تنگه باب المندب میان دو کشور جیبوتی و یمن قرار دارد و دریای سرخ را به خلیج عدن و اقیانوس هند متصل می‌کند. این تنگه یکی از مهمترین مسیرهای صادرات نفت تولید شده در غرب عربستان است و مقامات این کشور ایران را متهم می‌کنند که با بهره‌گیری از شبه‌نظامیان وابسته به خود در یمن قصد دارد رفت و آمد کشتی‌ها در این آبراهه بین‌المللی را مختل کند.