به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۱۵۶۰۷
افزایش 30 درصدی اجاره بها؛

تهران، رکورددار قیمت فروش آپارتمان

گروه اقتصادي:‌ مرکز آمار ایران اعلام کرد: متوسط اجاره ماهانه یک مترمربع زیربنای مسکونی در نیمه دوم سال 91 نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن 30.2 درصد و قیمت خرید و فروش 49.5 درصد افزایش یافت.
تهران، رکورددار قیمت فروش آپارتمان
مرکز آمار ایران اعلام کرد: اهمیت بخش مسکن در اقتصاد کشور و نیز حساسیت‌ها و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، مرکز آمار ایران را بر آن داشت تا از سال 1372 به تهیه و اجرای طرح آمارگیری از قیمت و اجاره مسکن بپردازد، از سال 1388 برای ارائه این اطلاعات از سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور استفاده شده است. این سامانه با هدف شفاف سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات در راستای ساماندهی امور مسکن طراحی و پیاده سازی شده است، بنگاه‌های معاملات ملکی موظف هستند مشخصات کلیه معاملات خرید و فروشی که سند آنها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند، را در این سامانه ثبت کنند. این سامانه از اول آذرماه سال 1387 در کشور به بهره‌برداری رسیده است.

گزیده یافته‌های آماری
با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح کشور می‌شود، از این دوره متوسط تعدیل شده (متوسط وزنی) که در آن وزن هر استان با استفاده از سهم واحدهای مسکونی دارای سکنه آن استان نسبت به کل کشور محاسبه می‌شود، ارائه خواهد شد، تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد.

متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی:
متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 6245 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 37.4 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 58.4 درصد افزایش داشته است، در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده 37 میلیون و 819 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 554 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.همچنین کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی، مربوط به استان یزد با 42 هزار ریال و بیشترین میزان آن در استان تهران با 197 میلیون و 885 هزار ریال به دست آمده است.

متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی:
متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 12 میلیون و 329 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 28.5 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 49.5 درصد افزایش داشته است. مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در میان استان‌های کشور نشان می‌دهد که بیشترین آن 29 میلیون و 33 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 1720 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. از سوی دیگر، کمترین قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این دوره مربوط به استان بوشهر و اصفهان با 90 هزار ریال و بیشترین میزان آن متعلق به استان تهران با 208 میلیون و 333 هزار ریال بوده است.

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی:
متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 58074 ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 9.9 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 30.2 درصد افزایش داشته است. در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده 130 هزار و 777 ریال در استان تهران و کمترین آن 15 هزار و 545 ریال در استان یزد بوده است.

همچنین، کمترین اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر مترمربع زیربنای مسکونی این دوره مربوط به استان خراسان جنوبی با 1667 ریال و بیشترین آن مربوط به استان تهران با 837 هزار و 931 ریال بوده است.