به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۱۵۶۰۸۹

کاهش ۵ درصدی اهدای خون در بهار

گروه جامعه: مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در بهار امسال با پنج درصد کاهش در اهدای خون و فرآورده‌های خونی نسبت به بهار سال گذشته مواجه شدیم، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در مناطق خیلی گرم اهداکنندگان شب‌ها برای اهدای خون مراجعه کنند.
کاهش ۵ درصدی اهدای خون در بهار
دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله  درباره وضعیت اهدای خون در تابستان، گفت: متاسفانه پیش از آغاز تابستان و در بهار هم نسبت به بهار سال گذشته میزان اهدای خون کمتری داشتیم. باید توجه کرد که اهدای خون یک فعالیت اجتماعی است و پدیده‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد، روی اهداکنندگان خون و فرآورده‌های خونی تاثیر می‌گذارد.بر همین اساس علی‌رغم اینکه تلاش می‌کردیم که افزایش پنج درصدی اهدای خون را در بهار امسال تجربه کنیم، اما نه‌تنها موفق نشدیم، بلکه با پنج درصد کاهش در اهدای خون نسبت به بهار سال گذشته مواجه شدیم.وی با بیان اینکه بخش عمده این کاهش در برخی از استان‌ها مانند خوزستان، استان‌های غربی و ... بوده که در آنها به شدت کاهش اهدای خون را داشته‌ایم، افزود: این کاهش در برخی از مناطق ناشی از بروز ریزگردها و تغییرات اقلیمی بوده است. بنابراین شرایط آب‌وهوایی این استان‌ها روی اهداکنندگان هم موثر بوده است.

باید توجه کرد که مسائل اجتماعی هم در این زمینه موثر است. متاسفانه احساسی که امروز در جامعه غلبه کرده، تاثیر مستقیم روی بحث اهدای خون داشته است.مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم این کاهش اهدای خون و فرآورده‌های خونی را تا پایان تابستان جبران کنیم، گفت: باید توجه کرد که گرما و سرمای هوا روی اهدای خون تاثیرگذار است.بنابراین در شرایط فعلی بیش از همه از رسانه‌ها می‌خواهیم که در این زمینه به مردم آگاهی دهند تا مردم در این شرایط بیماران را دریابند و برای اهدای خون و فرآورده‌های خونی به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.پورفتح‌الله تاکید کرد: البته ما هم باید برخی از ساختارهایمان را تغییر دهیم. به عنوان مثال می‌توان ساعات اهدای خون را در مناطق گرمسیر به شب‌ها موکول کرد که این کار را در برخی مناطق آغاز کرده‌ایم تا در مناطق خیلی گرم اهداکنندگان شب‌ها برای اهدای خون مراجعه کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: اهدای خون